سازمان اوقاف مفتخر به حذف موازی‌کاری از فعالیت‌های قرآنی است
کد خبر: 3873888
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷

سازمان اوقاف مفتخر به حذف موازی‌کاری از فعالیت‌های قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مشاور سابق رسانه‌ای رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: سازمان اوقاف به حذف موازی‌کاری‌ها افتخار می‌کند، حذف خدمات موازی به هم‌افزایی بیشتر منتج شده و فعالیت‌های قرآنی را ساماندهی می‌کند.

سازمان اوقاف مفتخر به حذف موازی‌کاری از فعالیت‌های قرآنیحجت‌الاسلام داوود قاسمی، مشاور سابق رسانه‌ای رئیس امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح فعالیت‌های قرآنی این سازمان، گفت: سازمان اوقاف برنامه‌های جدی در خصوص آشنایی مردم با معارف اسلامی دارد و عمل به مفاهیم آیات، به عنوان مهم‌ترین برنامه‌ها در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن همچون حفظ موضوعی به گونه‌ای تنظیم شده که قابلیت شرکت حداکثری مردم را دارد، اظهار کرد: حفظ موضوعی به شکلی طراحی شده است که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد و آشنایی با آیات کاربردی از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

حجت‌الاسلام قاسمی لزوم ورود الفاظ و آیات قرآن در زندگی آحاد مردم را مورد تأکید قرار داد و گفت: حفظ آیات باعث ظهور نمودهایی در زندگی فردی و اجتماعی مردم می‌شود. بی‌شک حرکت اقشار مختلف در حوزه قرآن در گام اول به توسعه خانواده قرآنی و در گام دوم جامعه‌ای قرآنی و در گام‌های بعدی تمدن قرآنی و اسلامی منجر می‌شود.

وی همچنین ارتباط خوب بخش قرآنی سازمان اوقاف با دیگر مراکز همچون معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ... را یادآور و تصریح کرد: ارتباط اداره قرآنی سازمان اوقاف با سایر مراکز قرآنی جدی است و در سایه تعامل، هم‌افزایی و وحدت برنامه‌ها را پیش می‌بریم. معاونت قرآن وزارت ارشاد برنامه‌های خوبی در حوزه آموزش قرآن دارد و در اقدامی از موازی‌کاری جلوگیری کرده و بخشی از فعالیت‌ها که از سوی دو قسمت برگزار می‌شد را به وزارت ارشاد سپرده است.

حجت‌الاسلام قاسمی از ارتباط خوب سازمان اوقاف با آموزش و پرورش هم یاد کرد و افزود: سالها قبل این دو نهاد مسابقاتی ویژه دانش‌آموزان برگزار می‌کردند که اداره قرآنی سازمان اوقاف جهت پرهیز از موازی‌کاری مسابقات بخش شکوفه‌ها را به آموزش و پرورش واگذار کرد. نمود بیشتر فعالیت‌های قرآنی در اجرای طرح ۱۴۵۲ و ۱۴۵۳ است، در این طرح همه دستگاه‌ها همچون بسیج، تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش همکاری خوبی داشته و دارند.

مشاور سابق رسانه‌ای رئیس اداره امور قرآنی سازمان اوقاف، ضرورت هم قدمی دستگاه‌های مختلف برای ایجاد تحول در حوزه قرآن را توصیه کرد و گفت: سازمان اوقاف به حذف موازی‌کاری‌ها افتخار می‌کند. حذف موازی‌کاری‌ها به هم‌افزایی بیشتر منتج شده و انجام این فرایند باعث می‌شود فعالیت قرآنی در کشور از ساماندهی برخوردار باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای جهت پرهیز از چند دستگی مسابقات قرآن دارید؟ گفت: آرزوی ما همین است که به جایی برسیم که فعالیت‌های قرآنی کشور یک‌سو باشد از موازی‌کاری جلوگیری و به هم‌افزایی منتج شود. در سازمان اوقاف هدف بر حذف موازی‌کاری بوده است و سعی شده این مهم در مسابقات لحاظ شود، خاطرم هست که سازمان اوقاف چندین‌بار اعلامیه‌ای مبتنی بر اینکه حاضریم مسابقات قرآن را واگذار یا با مسابقه‌ای دیگر تلفیق کنیم صادر کرده است.

حجت‌الاسلام قاسمی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در کشور، ادامه داد: اگر قرار است مسابقات قرآن در راستای اهدافی خاص و به دور از هر نوع موازی‌کاری برگزار شود باید با برنامه‌ریزی همراه باشد تا حق رده‌های سنی مختلف تضییع نشود. آرزوی سازمان اوقاف این است که تنها یک نهاد متکفل فعالیت قرآنی باشد و در همین مسیر هم‌افزایی، وحدت و ارتقای سطح فعالیت قرآنی را در جامعه شاهد باشیم.

وی در خصوص حذف چهره‌های قرآنی تکراری در مسابقات قرآن هم گفت: در حال حاضر دارندگان رتبه اول هر رشته در مسابقات کشوری حق شرکت در مسابقات همان رشته در سال آینده را ندارد، بنا داریم فینالیست‌های مرحله کشوری را هم در این گزینه قرار دهیم تا جوان‌ترها بتوانند راحت‌تر تجربه کسب کنند، این برنامه در دستور کار هست، اما اجرای این برنامه نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و مقدمات است و به یکباره نمی‌توان این موضع را اعلام کرد چون قطعاً ضعفی را ایجاد می‌کند، اجرای طرح باید با رعایت مصالحی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha