سوزاندن کتاب پزشکی؛ توهین به علم و وهن روحانیت
کد خبر: 3873876
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
کارشناسان اظهار کردند؛

سوزاندن کتاب پزشکی؛ توهین به علم و وهن روحانیت

گروه سلامت ــ مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام، سوزاندن کتاب مرجع پزشکی را توهین به علم و باعث وهن روحانیت و شیعه دانست.

سوزاندن کتاب پزشکی علاوه بر توهین به علم وهن روحانیت و شیعه استکیانوش جهانپور، مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به سوزاندن کتاب مرجع پزشکی داخلی هریسون از سوی عباس تبریزیان، یکی از افراد منتسب به جریان طب اسلامی، اظهار کرد: این افراد عموماً قابل اعتنا نیستند. آن‌ها از تحصیلات دانشگاهی وامانده و در میان حوزویان هم طرد شده‌اند؛ در محافل طب سنتی و طب ایرانی هم حرفی برای گفتن ندارند، حتی سواد روخوانی بسیاری از متون طب ایرانی را هم ندارند و فاقد هرگونه مهارتی هستند. بر این اساس به کار‌هایی شبیه رمالی و فالگیری با عناوین مختلف مشغول هستند.

وی بیان کرد: این افراد به عنوان مکانیسم دفاعی اتصال به منابع مقدس را هم چاشنی کار کرده‌اند تا حداقل سپری در مقابل واکنش‌های مردمی، انتظامی و قضایی برای خود بسازند، نوعی کلاهبرداری که البته در مواردی حالت سازمان‌یافته هم به خود گرفته است.

مشاور وزیر بهداشت تأکید کرد: دکانی که این افراد برپا کرده‌اند نه از جنس دین است و نه علم. لذا اهانت‌های آن‌ها هم علمای دین و هم علوم اصطلاحاً جدید را شامل می‌شود. این افراد بار‌ها به فقه، اصول و فحول فقها و اصولیون و مصادر حوزه هجمه و توهین کرده‌اند. با این وصف حمله آن‌ها به علوم جدید کار دشواری نیست.

سوزاندن کتاب پزشکی توهین به علم و باعث وهن روحانیت و شیعه است
 
جهانپور با بیان اینکه سرکردگان این جریان انحرافی بار‌ها مورد بازخواست نهاد‌های قانونی قرار گرفته‌اند، گفت: این افراد گاه محکومیت قطعی قضایی دارند. در ماه‌های اخیر هم با پیگیری وزارت بهداشت، دستگاه قضا با برخی از این افراد برخورد کرده است. در این زمینه خلأ قانونی هم وجود نداشته و ابزار‌های لازم در اختیار نهاد‌های انتظامی و قضایی است.

وی یادآور شد: البته گاه این افراد منافع مادی قابل توجهی دارند و به انحای مختلف در هر استان عده‌ای را سرکیسه کرده‌اند. نسخه‌های چند صد هزار تومانی برای بیماران لاعلاج و صعب‌العلاج ساده‌دلی می‌پیچند که به مصداق «الغریق یتشبث بکل حشیش» در دام این افراد افتاده‌اند. این‌ها تنها گوشه‌ای از اعمال مجرمانه آنهاست و همین امر هم انگیزه و عامل بقای آن‌ها حتی در خفاست.
 
حافظه تاریخی ایرانیان از کتاب‌سوزی مربوط به دشمنان خرد و اندیشه است
 
مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات این افراد به روشنی دخالت غیرمجاز در امر درمان است، تصریح کرد: قانون در این باره روشن است؛ کتاب‌سوزی با واکنش تند حوزویان و دانشگاهیان و حتی مردم مواجه شده است، نه از باب تازگی این اقدام یا اهمیت آن، بلکه بیشتر به حافظه تاریخی ایرانیان از کتاب‌سوزی در تاریخ این سرزمین برمی‌گردد؛ از این جهت که همیشه این رفتار از دشمنان خرد و اندیشه و از افراد متوهم سر زده و همراه با ایران‌سوزی و ایران‌ستیزی و ... بوده است؛ لذا واکنش‌ها در ناخودآگاه جمعی ایرانیان ریشه دارد و طبیعی است.

مرتضی مجاهدی، دبیر کارگروه نظام سلامت در اسلام، نیز در واکنش به این اقدام به ایکنا، گفت: عباس تبریزیان که این اقدام را مرتکب شده، پیش از این از سوی دادگاه ویژه روحانیت محکوم شده و ادعای انحرافی طب اسلامی او نیز از سوی مراجع عظام تقلید رد شده است. این اقدام نابخردانه او، که در تاریخ تشیع سابقه‌ای ندارد، بسیار زشت و نسنجیده‌ بود.

سوزاندن کتاب پزشکی توهین به علم و باعث وهن روحانیت و شیعه است
 
وی بیان کرد: در تاریخ شیعه، روحانیت حتی با کتب ضاله نیز چنین رفتاری نکرده‌اند و این گونه کتاب‌سوزی‌ها در طول تاریخ از سوی افراد بسیار نادری انجام شده است. این کار از جانب فردی که ملبس به لباس روحانیت است، باعث وهن روحانیت، تشیع و اسلام بوده و اهانت به ساحت علم و انسان است. امیدوارم حوزه علمیه و دادگاه ویژه روحانیت قاطعانه با این رفتار برخورد کند و جلوی فعالیت‌های کاسبکارانه این فرد و اذناب او را بگیرد، زیرا در کشور پراکنده شده و با نام دین به بهانه ارائه دارو‌های اهل بیت(ع) از مردم اخاذی می‌کنند.

در تاریخ شیعه، روحانیت حتی با کتب ضاله نیز چنین رفتاری نکرده‌اند و این گونه کتاب‌سوزی‌ها در طول تاریخ توسط افراد بسیار نادری انجام شده است
این متخصص طب ایرانی یادآور شد: کتاب هاریسون یکی از کتب مرجع پزشکی و حاصل چندین دهه تلاش‌ هزاران محقق و دارای هزاران مقاله علمی است، هر چند ممکن است اشکالاتی به آن وارد باشد که طبیعت علوم طبیعی است. در ابتدای این کتاب به طب ایرانی نیز اشاره شده و آن را طبی منبعث از حکمت می‌خواند؛ همچنین به سنن طبی کشور‌های دیگر احترام می‌گذارد. انجمن علمی طب سنتی ایران هم بیانیه‌ای را برای محکوم کردن این رفتار زشت و نسنجیده صادر کرده و امیدوارم حوزه علمیه، وزارت بهداشت و مجموعه‌های دیگر نیز موضع خود را در قبال این اقدام ناشایست اعلام کنند.

بیانیه انجمن علمی طب سنتی ایران
 
در متن این بیانیه آمده است:
 
آقای عباس تبریزیان که خود را پدر طب اسلامی معرفی می‌کند، سال‌هاست با راه‌اندازی جریانی التقاطی و با سوء استفاده از اعتقادات و باور‌های دینی مردم، علاوه بر ایجاد انحراف در طب روشمند سنتی و اخلال در عملکرد نظام سلامت، اسباب بدبینی برخی مردم و فرهیختگان جامعه را نسبت به آموزه‌های دینی فراهم کرده است.

علی‌رغم تذکر برخی مراجع عظام و تعدادی از بزرگان حوزه علمیه و با وجود آشکار شدن تخلفات متعدد و تشکیل پرونده‌های قضایی و محکومیت ایشان توسط دادگاه ویژه روحانیت، مع‌الاسف این جریان سودجو و آسیب‌رسان به سرمایه اجتماعی، همچنان ادامه حیات داده است.

بازخورد‌های اجتماعی این اقدام نابخردانه و افراطی آقای تبریزیان در سوزاندن یک کتاب معتبر علمی نشان می‌دهد که هر دو نهاد حوزه و دانشگاه از این رفتار جاهلانه نگرانی عمیق دارند. اهتمام اسلام و آموزه‌های اصیل آن به مقوله علم و کتاب، امری است بدیهی و هیچ عالم دانشگاهی با هیچ مدلی از کتاب سوزی و تقابل خشن با اندیشه‌ها و تجارب بشری میانه‌ای ندارد.

اقدام مشمئزکننده کتاب‌سوزی به بهانه تقابل با سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در غرب، در حالی مطرح می‌شود که ایشان اعتقادی به طب سنتی ایرانی ندارد و به کرات و در اظهارنظر‌های رسمی و صریح خود ابن‌سینا را فردی بی‌دین که درمان بیماری‌ها با حرام را تجویز می‌کند، معرفی کرده و طب سینایی را همان طب غربی می‌داند! لذا انجام این‌گونه اقدامات سخیف و ریاکارانه، شائبه «نفوذ»، در لباس دین و استفاده ابزاری برای تخریب دین را به ذهن متبادر می‌سازد.

انجمن علمی طب سنتی ایران به نمایندگی از جریان دانشگاهی طب سنتی ایرانی، اعلام می‌دارد که به دلیل اقبال جهانی و ملی و نیاز آحاد مردم و جامعه به خدمات صحیح و تأیید شده طب سنتی و مکمل، هرگونه بی توجهی به توسعه منطقی، روشمند و ادغام یافته طب سنتی، راه را برای رشد این گونه افراطی‌گری‌ها هموار می‌سازد؛ لذا از مرجعیت دینی، نهاد حوزه علمیه، دستگاه قضایی و دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور انتظار دارد ضمن تبیین مواضع خود در قبال جریان انحرافی، اقدام لازم برای برخورد با این گونه اعمال نابخردانه و سخیف را معمول دارند.
 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۱۸:۴۶
1
0
به کانال درمان شدگان طب اسلامی مراجعه کنید
در ایتا و تلگرام و...
captcha