از رابطه قلبی با امام زمان(عج) تا مولفه‌های انسانی جامعه منتظر
کد خبر: 3873715
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
در کمیسیون تخصصی « مفاهیم و مبانی نظریه انتظار» مطرح شد؛

از رابطه قلبی با امام زمان(عج) تا مولفه‌های انسانی جامعه منتظر

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد: از منظر مقام معظم رهبری، رابطه با امام زمان(عج) یک رابطه قلبی است که نوعی تجربه معنوی را رقم می‌زند.

از رابطه قلبی با امام زمان(عج) تا مولفه‌های انسانی جامعه منتظربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام سید مجید میردامادی عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی، امروز سوم بهمن‌ماه، در کمیسیون تخصصی « مفاهیم و مبانی انتظار» که یکی از کمیسیون‌های زیر مجموعه همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(دامت برکاته)» است، در خصوص مقاله خود با عنوان« مبانی و اصول نظریه انتظار» به نتایج بدست آمده در این تحقیق اشاره کرد و گفت: ولایت بالذات و مطلق به حق تعالی اختصای دارد و دارای اقسامی است همچنین وجود تکوینی و ولایت تشریعی ولی در هر زمان بر مبنای تداوم تکلیف ضرورت دارد و نبوت و خاتمیت صاحب‌الزمان و امامت امام معصوم هادی و حاکم بر مردم ثابت است طبق فرموده خدا، صاحب‌الزمان(عج) حجت خدا و خلیفه خدا در زمین است.

وی در ادامه نتایج دیگری را از تحقیقات خود برشمرد و افزود: طبق سنت الهی مستضعفان وارث زمین خواهند بود و حق بر باطل پیروز می‌شود همچنین نظریه انتظار بر اثبات عالم غیب و ایمان به آن مبتنی است و علاوه بر آن نظریه انتظار در مقام اثبات منجی بر حجیت کتاب و سنت و حجیت ظهور آن‎‌ها مبتنی است.

رابطه قلبی با امام زمان(عج)

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف استاد حوزه علمیه قم، در خصوص مقاله خود با عنوان « نظریه انتظار در چارچوب فلسفه‌های معنویت‌گرا» گفت: یافته‌های تحقیق شامل توصیف معنویت از دیدگاه رهبری، تبیین رابطه عدالت و معنویت، رابطه معنویت و انتظار و تعریف و تحلیل مفهومی انتظار به سه مقوله اعتراض، مردم‌سالاری دینی و آمادگی بود.

وی افزود: از دیدگاه مقام معظم رهبری رابطه با امام زمان(عج) یک رابطه قلبی است، جنبه درونی وباطن گرایی، جنبه تجربی و شخصی انتظار و جنبه تعالی گرایانه انتظار نیز در تمام تعاریف نظریه انتظار به صورت مشترک بیان شده است.

مظاهری سیف گفت: این تجربه معنوی در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله) با عنوان تجربه معنوی انتظار تحلیل و نشانه شناسی می‌شود؛ بخشی از کدها به نظریات رقیب یا برداشت‌های ناروا از انتظار مربوط می‌شد که در دو مقوله معنویت متحجرانه و معنویت‌های نوظهور دسته‌بندی شدند.

حدیث افضل اعمال، یک اصل در عرصه‌های فردی و اجتماعی است

در ادامه این کمیسیون تخصصی، حسین اوزجان از ترکیه در خصوص مقاله خود اب عنوان « بررسی حدیث افضل اعمال انتظار فرج از دیدگاه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظلله) گفت: اولین بار حدیث « افضل اعمال امتی انتظار الفرج» از پیامبر گرامی اسلام و آخرین بار از زبان امام حسن عسگری(ع) بیان شده است و همچنین مقام معظم رهبری بارها روی آن تاکید کردند.

وی با بیان این که این حدیث در منابع حدیثی و روایی ما نیز از هشت طریق مختلف نقل شده است،  افزود: این حدیث یک جنبه عمومی دارد که در مسئله انتظار منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) مطرح می‌شود و علاوه بر این، در عرصه‌های فردی و اجتماعی نیز به عنوان یک اصل شناخته می‌شود.

مولفه‌های انسانی جامعه منتظر

در ادامه معصومه بهرامی در خصوص مقاله خود با عنوان «مولفه های انسانی جامعه منتظر در قرآن با تاکید بر آموزه های مقام معظم رهبری(دامت برکاته)» گفت: بر اساس پیشگویی قرآن کریم، جوامع اسلامی در دوره‌ای دچار ارتدادی باطنی خواهند شد و انسان‌هایی با خصوصیاتی که رد قران ذکر کرده، جایگزین مرتدان می‎‌شوند.

وی افزود: تبیین صفات و ویژگی‌های گروه جایگزین، امکان پیشگیری یا محدود کردن این ارتداد در اجتماع مسلمانان و پرورش انسان‌های متعدد و شایسته را برای تشکیل جامعه موعود به ارمغان می‌آورد و بر اساس قرآن کریم مهم‌ترین خصوصیت این افراد محبوبیت نزد خداست، آن‌ها شایستگی و ظرفیت دریافت حب الهی را یافته‌اند.

بهرامی بیان کرد: محبت متقابل بین این قوم و خداوند منشا صفات دیگر آن‌هاست، فروتنی با مومنان، عزت‌مندی در مقابل کافران، جهاد در راه خدا و هراس نداشتن از سرزنش ملامت‌گران، آن‌ها را در راه رسیدن به هدف و بازگشت به ارزش‌های دینی و تشکیل جامعه اسلامی موفق می‌کند.

انتهای پیام
captcha