همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری» برگزار شد
کد خبر: 3873681
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
در قم؛

همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری» برگزار شد

گروه معارف ــ همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» امروز با حضور جمعی از مسئولان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم آغاز شد.

همایش بین‌المللی «نظریه انتظار در اندیشه مقام معظم رهبری» برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی« نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله)» امروز سوم بهمن‌ماه، با همکاری موسسه انقلاب اسلامی در پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لک‌زایی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: پیسرفت نگاه به آینده و مطالعات آینده‌پژوهی بستری برای برای مسئله انتظار و ظهور به شمار می‌رود و سند الگوی ایرانی اسلامی این دو محور را دارد.

وی افزود: علاوه برآن، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم نیز، به آینده و تمدن‌سازی اسلامی برای تشکیل حکومت جهانی ولی عصر(عج) اهتمام ویژه داشتند و در این بیانیه تاکید کردند که تمدن کامل اسلامی با ظهور محقق خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر این نکته که مسئله مهدویت نباید توسط افراد غیرمتخصص تفسیر شود زیرا دستخوش انحرافاتی خواهد شد، بیان کرد: مقام معظم رهبری بر توجه به رویکرد مهدویت و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) تاکیدات فراوانی داشتند و از طرفی باتوجه به اهمیت این موضوع نباید شتاب‌زده عمل کنیم بلکه باید اهسته و پیوسته به سمت پژوهش حرکت کنیم.

رشد کیفی مهدویت در 40 سال اخیر بر اساس مستندات آماری

در ادامه همایش نیز حسین الهی‌نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر علمی همایش گفت: باور و اندیشه مهدویت با مبانی مختلفی اعم از قرآنی، روایی، عقلی، فطری و شهودی مطرح می‌شود، حوزه مهدویت در تمام مقاطع دوران دچار فراز و فرود جدی شده است.

وی افزود: براساس مستندات آماری اندیشه مهدویت در دوره اسلامی ایران چنان رشد مضاعفی کرده که نمی‌توان این دوره را با دوره‌های پیشین مقایسه کرد برای مثال تعداد کتاب‌های تالیف شده مهدویت در طول ۱۴ قرن، بالغ‌بر هزار و ۷۰۰ جلد بوده، درحالی‌که در 40 سال گذشته انقلاب اسلامی، 6 هزار و 400 کتاب در این حوزه منتشر شده است.

وی با بیان اینکه رشد کیفی مهدویت نیز در این دوره رشد فزاینده و قابل توجه است، ادامه داد: مهدویت پس از انقلاب اسلامی به فضای پژوهشی و آموزشی سوق داده شده است و در این خصوص دانش پژوهان مختلفی در سطوح سه و چهار در این دوره مشغول به تحصیل شدند.

الهی‌نژاد بیان کرد: در سال‌های اخیر حوزه مهدویت پژوهی با مستندات قرآنی و روایی بیش از گذشته مورد تحلیل و تفسیر قرار و از فضای شعارزدگی و احساسی فاصله گرفته و لذا هر چقدر در این زمینه بیشتر تلاش کنیم، کمتر مورد سو استفاده بیگانگان قرار می‌گیرد و لذا علت اصلی برگزاری این همایش نیز همین است.

وی افزود: 20 کرسی و نشست علمی در شهرهای قم، مشهد و تهران برگزار شده و حدود 300 مقاله علمی از نویسندگان مختلف دانشگاهی و حوزوی تدوین شده و تمام نشست‌ها در 2 کتاب و مقالات در 4 کتاب و چکیده مقالات در قالب یک جلد کتاب به چاپ رسیده است.

دشمنان انتظار خطرناک‌تر از دشمنان توحید هستند

آیت‌الله محمد امامی کاشانی نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم نیز به عنوان سخنران اصلی همایش، بیان کرد: حدود 4 هزار و 310 حدیث در باب انتظار وجود دارد و چکیده بالغ بر ۳۰۰ حدیث بر این مساله تاکید دارد که زمین هیچ‌وقت نمی‌تواند خالی از امام معصوم باشد و همچنین نزدیک به هزار و ۱۰۰ حدیث دیگر هم در رابطه با ویژگی‌ها و معرفی امام عصر(عج) پرداخته‌ است.

وی ضمن اشاره به تعبیری از امیرالمومنین(ع) مبنی بر «أُولَئِكَ خِيَارُ هَذِهِ الْأُمَّةِ»، گفت: استقامت بسیار با ارزش است  و فردی مانند سردار شهید سلیمانی نمونه بارز تعبیر امام علی(ع) یعنی « خِيَارُ هَذِهِ الْأُمَّةِ » بود که شهادت وی مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت.

امامی کاشانی با اشاره به اینکه یهودیت امروز مسیر انتظار را تغییر می‌دهد و انتظار عیسی بن مریم را برای حکومت یهود تفسیر می‌کنند، افزود: دشمنان «انتظار» از دشمنان «توحید» خطرناک‌تر هستند در طی این سال‌ها شبهاتی را در مورد انتظار در قالب نامه‌ای به اساتید حوزه علمیه قم وارد کردند که بسیار غلط و ناحساب بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در بسیاری از روایات بر دعا و توسل برای ظهور منجی عالم بشریت تاکیدات فراوانی شده است، قم زمانی که نهضت امام (ره) بود لذا در دوران انتظار باید این توسل بسیار افزایش یابد.

یادآور می‌شود، همایش بین‌المللی«نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله)» از صبح امروز آغاز شد و مراسم اختتامیه آن بعدازظهر امروز از 15 الی  17 همراه با برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و رونمایی از آثار دبیرخانه همایش و پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در خیابان معلم برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha