حرکت براساس شناخت صحیح؛ مهمترین مسئله جامعه انسانی
کد خبر: 3868427
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
آیت‌الله سیدان؛

حرکت براساس شناخت صحیح؛ مهمترین مسئله جامعه انسانی

گروه معارف ــ آیت‌الله سیدان گفت: مهمترین مسئله در زندگی انسان و جامعه انسانی مسئله شناخت صحیح و حرکت براساس شناخت صحیح است که این امر در دین ما به هدایت تعبیر می‌شود.

حرکت براساس شناخت صحیح مهمترین مسئله جامعه انسانیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد عالی حوزه علمیه خراسان، امروز 12 دی‌ماه در چهارمین پیش نشست کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: مهمترین مسئله در زندگی انسان و جامعه انسانی مسئله شناخت صحیح و حرکت براساس شناخت صحیح است که این امر در دین ما به هدایت تعبیر می‌شود.

وی اضافه کرد: هیچ مسئله‌ای ارزنده‌تر و بااهمیت‌تر از این هدایت و شناخت نیست. البته خطرناک‌ترین معضل انسانی نیز گمراهی و ضلالت شمرده می‌شود و این موضوع به حکم عقل و نقل از مسائل استوار و روشن است.

اهمیت هدایت در مهم ترین سوره قرآن

سیدان ابراز کرد: در قرآن کریم، کتاب هدایت، مهم ترین سوره‌ای که در آن آمده سوره حمد است و تنها چیزی که خداوند در این سوره به بندگان فرموده این است: «از من هدایت بخواهید». کسانی که در جهت هدایت نقشی دارند، از ارزش و امتیازی خاص برخوردارند. منظور هدایت گسترده در تمام ابعاد اعتقادی، اخلاقی، عملی، فردی، اجتماعی و عبادی است.

وی ادامه داد: مرکز همه این هدایت‌ها قرآن و عترت است و این دو منبع شناخت صحیح در همه ابعاد بوده و محور آن ولایت است. ولایت موجب کمال مکتب و اکمال نعمت می‌شود. شخصیت‌هایی که در این مورد از هدایتگری فعالیت دارند، جایگاه ارزنده آنان کاملاً مشخص است.

سیدان با اشاره به آثار علمی علامه لکهنوی، بیان کرد: اثر کم‌نظیر حتی بی‌بدیل عبقات‌الانوار اثری است که در مسئله شناخت صحیح در تمام ابعاد بوده و بستگی به موضوع مهم ولایت دارد؛ غیرولایت همه آنچه در رابطه با ارکان دین وجود دارد، قابل سقوط، نیابت و تبدیل است، اما آنچه قابل سقوط و تبدیل نیست و برای هر فرد عاقلی ثابت می‌ماند، ولایت است. عبقات‌الانوار اثری است که دریایی از مطالب در پاسخ به شبهات را دربردارد و در تبیین مطالب جای هیچ نکته‌ای را برای افراد و منتقدان منصف باقی نمی‌گذارد.

شخصیت موفق علامه میرحامد حسین

این مدرس عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بجاست که درباره آثار و شخصیت مرحوم علامه میرحامد حسین و آثارشان کار علمی انجام شود. ایشان از شخصیت‌هایی هستند که به تعبیر امام صادق(ع) قرین فرشتگان می‌شوند و در این عرصه سخت موفق بودند و امیدوارم آثارشان مورد توجه باشد، چرا که باید در کشور شیعی خود هرچه بیشتر مکتب حقه شیعه را تثبیت کنیم.

سیدان تصریح کرد: در رابطه با آیه ولایت که اکثر علما از آن سخن می‌گویند، مطالب به صورت کلی مطرح شده و به حکم مدارک معتبر رسیده از فریقین‌های مخصوص، آیه مخصوص امیرمؤمنان(ع) است، اما در بیان این بزرگمرد آمده که می‌گوید: «آیه دلالت خارجی دارد و خود آیه مطالب را به‌ گونه‌ای مطرح کرده که شخصی بودن و وقوع آن در خارج مشخص می‌شود». در هیچ فقهی زکات دادن در رکوع استحباب ندارد، اما آیه می‌خواهد اشاره کند که یک جریان در خارج رخ داده و بحث شخصی را مورد توجه قرار می‌دهد.

انتهای پیام
captcha