مراکز دولتی نسخه دیجیتالی کتاب‌های منتشره را رایگان ارائه کنند
کد خبر: 3863836
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
جعفریان:

مراکز دولتی نسخه دیجیتالی کتاب‌های منتشره را رایگان ارائه کنند

گروه شبکه اجتماعی ــ رسول جعفریان در یادداشتی پیشنهاد کرد: دولت دستور دهد؛ تمام وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مؤسسات و نیز تمامی شهرداری‌ها و ... همه آن‌ها که به نام بیت‌المال اقدام به تولید کتاب می‌کنند، باید نسخه دیجیتالی کتاب منتشر شده خود را به رایگان در اختیار مردم قرار دهند.

مراکز دولتی نسخه دیجیتالی کتاب‌های منتشره را رایگان ارائه کنند

به گزارش خبرنگار ایکنا، رسول جعفریان، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در یادداشتی که در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد، خواستار دستور دولت مبنی بر ارائه رایگان نسخه دیجیتال آثار منتشر شده شد. در ادامه این یادداشت را می‌خوانید؛

یکی از ارکان سیاست‌های ترویج علم در جامعه، نشر کتاب به هر دو صورت فیزیکی و دیجیتالی است. امروزه در کشور ما، این سیاست، در پیچ و خم ذهنیت‌های کهنه و فرسوده، متوقف و متناسب با وضع علمی فنی دنیا پیشرفت نکرده است.

یکی از بخش‌های ضعیف در این زمینه، عدم انتشار پایان‌نامه‌های تولید شده در مراکز گوناگون دانشگاهی در کشور است که به رغم وجود قانون، دولت، عرضه اجرایی کردن آن را نداشته و نهاد‌های مربوطه حتی در حد «همانند جویی» برای جلوگیری از تقلب و انتحال و دزدی، تاکنون نتوانسته‌اند به صورت مطلوب آن را اجرایی کنند.

فکر کنید با این همه مرکز آموزشی در نقاط مختلف کشور، از آزاد و دولتی، و مراکز دینی در قم، تنها تعداد بسیار اندکی از این تولیدات برای استفاده علمی در اختیار است، و غالب آن‌ها در کنج کتابخانه‌ها یا سرورها، حبس شده است. شک نباید کرد که این بی‌عرضگی نهاد‌های دولتی و دانشگاهی است و بس.

و اما یک پیشنهاد دارم، دولت، به تمامی مراکز وابسته به خود، که از پول دولتی کتاب و مجله نشر کرده و می‌کنند، صرفاً به دلیل اهمیت علم، اعلام کند که می‌بایست نسخه دیجیتالی منشورات خود را از کتاب و مجله آزاد اعلام کرده و مانع توزیع نسخه‌های دیجیتالی آن از سوی دیگران نشوند.

مهم‌تر این است که دولت دستور دهد؛ تمام وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مؤسسات و نیز تمامی شهرداری‌ها و ... همه آن‌ها که به نام بیت المال اقدام به تولید کتاب می‌کنند، باید نسخه دیجیتالی کتاب منتشر شده خود را به رایگان در اختیار مردم قرار دهند.

فارغ از این که این کار، در ترویج علم مؤثر است، متأسفانه بسیاری از این مراکز با ایجاد محدویت، و حتی بدون آن که فایده مالی چندانی برایشان داشته باشد، صرفاً اقدام به چاپ این آثار در شمارگان محدود کرده و عموم مردم به ویژه کسانی که در شهرستان‌ها یا خارج از کشور هستند، از استفاده از آن‌ها محروم می‌مانند. طبیعی است که صرف پی دی اف این آثار هم مشکل را حل نکرده و باید مؤسسات خصوصی یا دولتی که امکاناتی دارند، با استفاده از برنامه‌های او سی آر زمینه استفاده بهینه از این کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و مقالات را فراهم کنند.

شاید یکی از ضعیف‌ترین مراکز که می‌بایست حالا کتابخانه‌ای بالای چند صد هزار کتاب فارسی و عربی و فرنگی فاقد مشکل حقوقی، بلکه بیشتر را، به آسانی در اختیار همه قرار می‌داد، کتابخانه فخیمه .... است که متأسفانه در این زمینه اصلاً فعال نیست، گرچه در زمینه‌هایی که اغلب به کار اصلی‌اش ربطی ندارد، خیلی فعالیت می‌کند.

برای این که هفته پژوهش از حالت تکراری و بی‌خاصیت خارج شود، هفته مناسبی برای ترویج این اندیشه و اقدام عملی برای آن خواهد بود.

انتهای پیام
captcha