مقام بین‌المللی به معنای فارغ‌التحصیل شدن در قرآن نیست
کد خبر: 3863632
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹

مقام بین‌المللی به معنای فارغ‌التحصیل شدن در قرآن نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی - یک حافظ بین‌المللی قرآن گفت: در تفکر خیلی از قاریان و حافظان اینگونه است که احساس می‌کنند کسب مقام بین‌المللی یعنی فارغ‌التحصیل شدن و این تفکر اشتباه است.

مقام بین‌المللی به معنای فارغ‌التحصیل شدن در قرآن نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم، امروز ۲۱ آذرماه، در همایش تخصصی حافظان قرآن خراسان رضوی که در اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: شاید کار حافظان قرآن برای خیلی‌ها اهمیت زیادی نداشته باشد، اما حافظان قرآن باید در مسیر حرکت خود استقامت کنند.

وی افزود: وظیفه ما حافظان ابتدا این است که خودمان را رشد بدهیم، هیچ نقطه آخری برای حفظ قرآن وجود ندارد، حتی ما اگر حافظ قرآن برتر جهان هم بشویم نباید کار خود را متوقف کنیم و نباید به هر سطحی که رسیدیم دلخوش باشیم، آنچه ما در حوزه‌های مختلف اعم از تجوید، لحن، ترجمه و تفسیر آموختیم ناچیز است.

در مسیر حفظ قرآن توقف ممنوع

این حافظ بین‌المللی قرآن اضافه کرد: ما اگر در چنین شرایطی متوقف شویم خسران نصیب ما می‌شود، هر کدام از حافظان قرآن تا جایی که برایشان میسر است باید رشد کنند، اگر حافظ به اوج رشد برسد و شاگردان خود را نیز می‌تواند رشد بدهد.

وی اظهار کرد: زمانی افرادی در کشور ما در قله‌های حفظ قرآن بودند، اما وقتی بقیه به آن جایگاه رسیدند، متوجه شدند که جایگاهی فراتر از آن هم وجود دارد، در تفکر خیلی از قاریان و حافظان اینگونه است که احساس می‌کنند کسب مقام بین‌المللی یعنی فارغ‌التحصیل شدن و این تفکر اشتباه است.

حسنی گفت: من پس از آشنایی با اساتید اجازه مصر فهمیدم قواعد و تجوید فراوان در قرائت‌های مختلف قرآن وجود دارد و آنگاه بود که احساس کوچکی کردم، ما اگر به یقین رسیدیم که کوچک هستیم خداوند اسباب رشد و بزرگی ما را فراهم می‌کند، اگر فردی احساس بزرگی کرد دیگر رشدی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: من پس از آشنایی با روایات مختلف قرائت به حفظ قرآن براساس ۲۰ روایت پرداختم، تا حفظ قرآن با ۲۰ روایت هم انتهای کار نیست و می‌شود بیش از این ادامه داد، صحبت اصلی این است که خود را غنی کنیم و در عرصه‌های مختلف مثل تدبر، تفسیر، تجوید و سایر حوزه‌ها رشد کنیم، رشد کردن حافظ قرآن باعث رشد در شاگرد پروری می‌شود.

حفظ قرآن با اتکا به خود

حسنی با بیان اینکه تا تغییر را از خود آغاز نکنیم، تغییری در جامعه صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: با وجود تمام مشکلات باید برای هدف خود تلاش کنیم، هیچ وقت از هیچکس نباید توقع توجه و انجام عمل داشت، این توقع داشتن زمینه احساس ناراحتی در فرد ایجاد می‌کند و فرد همیشه منتظر گرفتن نیرو و انرژی از دیگران است، حافظ قرآن باید همیشه متکی به نیروی خود باشد.

این حافظ قرآن افزود: وظیفه حافظان قرآن انجام دادن رسالت در حوزه حفظ قرآن است، آن کسی که همه قدرت‌ها به دست اوست همه چیز را می‌بیند و عزت می‌دهد، این یک نفاق محض است اگر به آنچه تبلیغ می‌کنیم اعتقاد نداشته باشیم، ما در علم و ایمان همواره باید به رتبه های بالاتر از خود نگاه کنیم و فکر خود را به مسائل مالی مشغول نکنیم.

وی بیان کرد: خیلی بد است کسی حافظ قرآن باشد اما کلاس آموزشی حفظ قرآن نداشته باشد، حافظ قرآن حتی برای یک نفر باید آموزش داشته باشد و وظیفه خود را انجام دهد، باید سعی کنیم شاگرد با کیفیت آموزش دهیم و علم با عمل و اخلاق قرآنی همراه شود.

تبلیغ، وظیفه حافظان قرآن

حسنی اظهار کرد: خیلی حیف است که یک حافظ قرآن در خانه بنشیند و دیگران را از نور خود محروم کند، باید برای توسعه حفظ قران تبلیغ کرد و اصلا تبلیغ وظیفه ماست، در زمینه حفظ قرآن اگر هرکسی برای رسیدن به هدف از خود آغاز کند، روزی همه با هم به قله خواهند رسید، برای پیگیری این راه باید دغدغه‌های ارزشمندی داشته باشیم و دغدغه حافظان باید رشد حفظ باشد.

این حافظ بین‌المللی قرآن عنوان کرد: در زمینه آموزش حفظ قرآن باید توجه کنیم که افراد در حافظه‌های کوتاه مدت خود دارای سطوح مختلفی هستند، اساتید آموزش حفظ قرآن باید از شاگردان خود انجام کار و پیگیری کامل درس را بخواهند، اما باید هرکس را با توانایی خود او بسنجیم با پیگیری آموزش حفظ را بر این اساس انجام دهیم، باید نقاط قوت و ضعف هر فرد را نسبت به خودش بشناسیم، موقعیت‌شناسی و تشویق قرآن‌آموزان از وظایفی است که آموزگاران حفظ قرآن بر عهده دارد.

انتهای پیام
captcha