شورای انقلاب فرهنگی عملکرد مطلوبی در سیاست‌گذاری دارد
کد خبر: 3862959
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

شورای انقلاب فرهنگی عملکرد مطلوبی در سیاست‌گذاری دارد

گروه فرهنگی ــ عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در عرصه علم و فرهنگ و هنر را برعهده دارد و تاکنون وظیفه سیاست‌گذاری‌اش را به خوبی انجام داده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی عملکرد مطلوبی در سیاست‌گذاری دارد

علی‌اکبر کجباف، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب در مقابل جبهه فرهنگی جریان معارض صورت گرفت، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس رسالت اصلی خودش در مواجهه فعال و مبتکرانه با تهاجم فرهنگی و نیز جلوگیری از ابتذال و فساد اخلاقی در کشور، برنامه‌ریزی هدفمند و گسترده‌ای در راستای استفاده از روش‌ها و ابزارهای نو برای مقابله با قدرت‌های سلطه‌گر انجام داد؛ به همین دلیل، به فرمان امام خمینی(ره)، شورای عالی انقلاب فرهنگی با عطف توجه به مقوله فرهنگ و به‌دنبال سیاست‌گذاری راهبردی برای تأثیرگذاری فرهنگی در بخش‌های علمی تشکیل شد.

وی افزود: اهدافی که از تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار داشت، این بود که این شورا بتواند در مراکز فرهنگی و هنری و مدارس و دانشگاه‌ها، تحولی بر مبنای فرهنگ اسلامی ایجاد کند، در راستای تربیت نیروی انسانی متعهد، متفکر و علاقه‌مند به اسلام و استقلال کشور قدم بردارد، روح تفکر و علم‌آموزی را در جامعه رواج دهد و در نهایت بتواند در راستای تحکیم روابط فرهنگی با کشورهای دیگر به خصوص ملل اسلامی، به نشر افکار و سیاست‌های فرهنگی بپردازد.

ضرورت هماهنگی قوای سه‌گانه و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شورای انقلاب فرهنگی

عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان بیان کرد: مقام معظم رهبری با توجه به وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهادی که می‌تواند در زمینه علم و فرهنگ و هنر، نقش تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری داشته باشد، اظهار کردند که ما باید فعالیت‌های فرهنگی متنوع و گسترده را به سمت‌وسویی واحد سوق دهیم و نهادی که می‌تواند این کار را انجام دهد، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بنا بر فرمایشات ایشان، وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط سیاست‌گذاری نیست، بلکه طراحی شیوه‌های تدوین و نحوه اجرا و توسعه طرح‌های استراتژیک نیز به عهده این شوراست؛ بنابراین باید سازوکارهای لازم به‌منظور هماهنگی کلان میان دستگاه‌های فرهنگی از سوی این شورا تدوین شود.

کجباف اضافه کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌ها در زمینه علم و فناوری، ممکن است زیر‌مجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی دچار هم‌پوشانی و تداخل فعالیت‌ها شده باشند؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که این زیرمجموعه‌ها بر اساس شرح وظایف معین و تعریف شده، به فعالیت بپردازند و هر کدام طبق وظایف خود، اختیارات‌شان را اعمال کنند. به نظر می‌رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون وظیفه سیاست‌گذاری‌اش را به‌خوبی انجام داده و توانسته است در این زمینه، همگام با مجلس عمل کند. زمانی که شورای عالی فضای مجازی تأسیس شد، یکی از سیاست‌ها این بود که شوراهای موازی با نوع فعالیت شورای عالی فضای مجازی، زیر پوشش این شورا بروند یا منحل شوند، مثل شورای عالی فناوری اطلاعات یا شورای عالی امنیت فضای تبادل اطلاعات؛ در این خصوص نیز عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به شرایط موجود قابل توجه است.

وی تصریح کرد: تلاش برای اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها یا تغییر برنامه‌های آموزشی این مراکز باید ناظر بر فراهم ساختن زمینه تحول در دانشگاه‌ها باشد. از طرف دیگر، تحقق انقلاب فرهنگی در تمام زمینه‌ها و سطوح کشور نیازمند هماهنگی میان قوای سه‌گانه و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وظیفه شورای انقلاب فرهنگی توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی است

این کارشناس فرهنگی گفت: یک‌سری شوراهای اقماری مرتبط با شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، مثل شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و شورای فرهنگ عمومی که نمی‌توان گفت موازی با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، بلکه هر کدام رسالت و وظیفه مخصوص به خود را بر عهده دارند؛ مثلاً وظیفه شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز تأسیس آن را صادر کرده، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان بوده و در حال حاضر نیز به بنیاد سعدی تبدیل شده است. در واقع نمی‌توان گفت بنیاد سعدی کار موازی با شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه سیاست و وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید توسعه و ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد، بیان کرد: در این زمینه باید راهبردها و اقدامات فرهنگی در سطوح خانواده، جامعه، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تدوین و اجرا شود، مثلاً حمایت از کالای ایرانی را به‌عنوان نوعی راهبرد تعریف کند تا با کمک گروه‌های مرجع، اقشار و سنین مختلف جامعه را به سمت انسجام ملی در این زمینه سوق دهد، یعنی بحث خود اتکایی و تبدیل آن به باور ملی را نهادینه ساخته و زمینه شکل‌گیری فرهنگی سالم را در این خصوص فراهم سازد که همان حمایت‌های مادی و معنوی از کالای ایرانی است. وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف نیز موظفند برنامه‌ها و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به اجرا بگذارند.

انتهای پیام
captcha