راه‌های دستوری مشکل سبک زندگی را حل نمی‌کند
کد خبر: 3862808
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
در نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب بیان شد:

راه‌های دستوری مشکل سبک زندگی را حل نمی‌کند

گروه اجتماعی ــ نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع اخلاق و معنویت 18 آذر با حضور نمایندگان دستگاه‌های علمی، مذهبی، فرهنگی و اجرایی در جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار و در آن بیان شد که راه‌های دستوری، فرمی و ظاهری مشکل سبک زندگی را حل نمی‌کند.

راه‌های دستوری مشکل سبک زندگی را حل نمی‌کندبه گزارش ایکنا از قم، در ابتدای این نشست، علی حسینی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان قم گفت: این نشست در جهت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت تبیین بیانیه با همکاری نهادهای مختلف در حال انجام است و در هیئت اندیشه‌ورز طرح تبیین، مقرر شد که پیش نشست‌های تخصصی برگزار و در نشست تخصصی مباحث نخبگانی با خروجی‌های مکتوب ارایه شود.
وی افزود: هفت نشست تخصصی با محوریت هفت توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم تدوین شده است که با محوریت دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود و در این خصوص، حوزه علمیه، متولی موضوع معنویت و اخلاق است.
بررسی راه‌های تقویت ایمان در جامعه
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه در این نشست با اشاره به هفت کمیته برای تحقق بیانیه، بیان کرد: هدف اصلی کمیته اخلاق و معنویت آن است که آرمان‌های اسلام، انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب راجع به گسترش معنویت و اخلاق را به ویژه در استان قم بررسی کند.
وی افزود: پیدا کردن راهکارها، رسالت‌ها و وظایف نهادهای استان از جمله مهمترین اهدافی است که این کمیته دنبال می‌کند؛ راهکارهای رسیدن به اخلاق و معنویت و همچنین تقسیم کار بین نهادی از جمله مهمترین وظایف این نشست است ولی در گام اول باید این شاخصه‌ها را تعریف کرد.
زمانی تصریح کرد: در پیش‌نویس اولیه چند بخش ارایه شده است؛ بخش اول به راه‌های تقویت ایمان در جامعه اشاره می‌کند که در آن عوامل حفظ و افزایش ایمان در جامعه ارایه شده است، در این میان ۴ عامل مهم ارایه شده است زیرا فضایل اخلاقی و معنویت محصول و میوه ایمان است.
مدیر دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه یادآورشد: نظام مسایل اخلاقی بخش دوم این پیش‌نویس است؛ نظام مسایل دارای چند بخش است که شامل بایسته‌های اخلاق فردی شامل هشت مورد و اخلاق خانوادگی شامل دو قست است. در ادامه بایسته‌های نظام فردی و اجتماعی نیز در ۱۰ مورد بیان شده است، چهارمین بخش این پیش‌نویس راهبرد و راهکارهای نهادینه‌سازی معنویت و اخلاق در جامعه است، در بخش پایانی این پیش‌نویس به ارایه راهکارها اشاره شده است.
شتاب حرکت جامعه به سمت سبک زندگی غربی
محمد حیدری رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم نیز در این نشست گفت: باید ببینیم چه شد که این بلا بر سر کشور آمده است، سبک زندگی مردم در دهه‌های اخیر با شتاب تغییر به سمت سبک نامطلوب داشته است و به همین جهت باید مشکل را شناسایی کرد.
وی افزود: این تغییر بخشی شامل تغییرات مکانیکی و بخشی از آن تغییر ارزش‌ها است؛ از جمله مباحث مکانیکی می‌توان به پخش شبانه‌روزی صداوسیما اشاره کرد؛ ساعات کاری، سبک زندگی را به شکل مکانیکی مدیریت کرده است.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم با بیان اینکه نگرش ما نسبت به اخلاقیات تغییر کرده است، بیان کرد: در حوزه اخلاقی باید گفت که فضای جامعه ما اخلاقی نیست و این فضا باید در جامعه عوض شود. 
وی افزود: برنامه‌ها باید مستمر باشد، ما به جامعه و مردم مدیون هستیم و نباید دست از تلاش برای تقویت این باورها و شرایط برداریم تا به شرایط مطلوب برسیم، وقتی مدیری که متولی این مسایل است نظام ارزشی کاملا مغایری با مردم دارد و این نظام ارزشی را در زندگی اداری خود نیز تسری می‌دهد، چگونه می‌تواند در جامعه آثار مطلوب داشته باشد.
حیدری اظهارکرد: در پزشکی ثابت شده است که کودکانی که در فضای استریل رشد می‌کنند، در آینده توان بازتولید پادتن‌های محافظ را ندارند و بیشتر از دیگران دچار بیماری‌های خاص می‌شوند و بدن آنها نیز مقاومت کودکانی که به شکل طبیعی رشد کرده‌اند را ندارند، این مسایل در حوزه اجتماعی نیز وجود دارد.
وی گفت: یافته‌ها و فضای زندگی حوزویان بسیار نیکو و ارزشمند است ولی برای برنامه‌ریزی اجتماعی باید واقعیت‌های جامعه و دانشگاه را نیز ببینیم و در یک شرایط تطبیقی به حل مشکلات بپردازیم.
راه حل‌های فرمی دردی دوا نمی‌کند
در ادامه نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید ملکی معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور گفت: به نظر می‌رسد که همچنان با یک چالشی مواجه هستیم و راه‌حل‌هایی که ارایه می‌دهیم، بیشتر دستوری، ظاهری و فرمی است و شاید نیازمند یک مهندسی معکوس باشد.
وی افزود: سبک زندگی ناشایستی که امروز در جامعه وجود دارد معلول بسیاری از علت‌ها است؛ اگر علت‌ها را به خوبی مطالعه نکنیم و در کنار آن تخریب اعتقادات را نیز مطالعه نکنیم به نتیجه درخوری نمی‌رسیم.
وی اظهارکرد: اخلاقی که باید به دنبال آن باشیم در همان حد اخلاق عرفی است که بتوانیم جامعه را با آن به خوبی اداره کنیم، در این بین لازم نیست که حتما به دنبال تبیین واژه‌های کلان فلسفی اخلاقی باشیم.
ملکی یادآورشد: جامعه ما باید به سمت تمدن‌سازی برود و به همین دلیل باید از این شرایط جامعه دور شویم و به سمت فضایل برویم.
وی با ذکر این مطلب که چهل سال طول می‌کشد که مردم با یک شیوه زندگی عادت کنند، تصریح کرد: به همین دلیل می‌گوییم که نهادینه سازی سبک زندگی به این سادگی نیست؛ در این زمینه باید مهندسی معکوس کنیم و به دهه ۶۰ برویم، در آن دهه هم شاهد جامعه اخلاقی و معنوی بودیم.
ملکی یادآورشد: باید مثل شهید حسن باقری طرح‌ریزی کنیم و طرح‌ها را عملیاتی کنیم؛ این شهید کاری کرد که عراقی‌ها جنگ را به قبل و بعد از شهید باقری تقسیم کردند، باید در این جریان مانند شهید باقری کار کنیم.
وی گفت: با جلسات فرمی و برنامه‌های فرمی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود ولی در بیرون از این جلسات و برنامه‌ها جوانان در حال تاثیر و تاثر هستند.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در پایان با ذکر این مطلب که جریان دهندگان اجتماعی به جای نشست در جلسات و ارایه نظرات باید در جامعه پایش‌های جدی داشته باشند تا مشکلات را رصد کرده و برنامه‌ها را حل کنند، تصریح کرد: گام دوم یک انقلاب است ولی تفکر غالب آن است که با آن به شکل یک رفرم عمل می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha