کمک به معلولین، ترحم نیست
کد خبر: 3862594
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کمک به معلولین، ترحم نیست

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید نگاهمان را نسبت به معلولیت درست کنیم و به این باور برسیم کمک کردن به این افراد ترحم نیست؛ بلکه این کمک حق فرد و اقتضای عدالت توزیعی است و به کرامت او آسیب نمی‌زند.

کمک به معلولین، ترحم نیستبه گزارش ایکنا از قم، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 16 آذرماه در نشست ویژه اخلاق معلولیت که در خانه اخلاق‌پژوهان جوان برگزار شد، با اشاره به کتاب «جهان معلول‌ساز» تألیف نعیمه پورمحمدی، اظهار کرد: ایده اصلی کتاب این است که مسئله معلولیت ماهیت اجتماعی و بستگی به تعریف جامعه از معلولیت دارد؛ مثلاً تعریف قبل از مدرنیته با تعریف دوره امروز و پسا مدرنیته متفاوت است و به همین دلیل یک مفهوم اجتماعی است.

وی افزود: نویسنده معتقد است بهترین کار این است که کمک کنیم در تحولات اجتماعی یک مفهوم درست و مناسبی در ذهن افراد ایجاد کنیم چون به دنبال تعریف درست خیلی از مشکلات معلولین حل خواهد شد.

جوادی ادامه داد: با توجه به کتاب «جهان معلول‌ساز» معلولیت جای ترحم ندارد و اگر نگاه به معلولیت درست و مناسب شود خود معلولیت مشکلاتش حل می‌شود اما به نظر بنده در هر صورت ما انسان‌ها وظایف و تعهد اخلاقی در قبال یکدیگر داریم و باید به هم کمک کنیم و فرقی میان معلول و غیر معلول وجود ندارد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی افزود:  باید نگاهمان را نسبت به معلولیت درست کنیم و به این باور برسیم کمک کردن به معلولین ترحم نیست، بلکه این کمک حق فرد و اقتضای عدالت توزیعی است و به کرامت او آسیب نمی‌زند و حتی باید از جامعه مطالبه کند و در این صورت مناسبات بهتری نسبت به معلولین خواهیم داشت.

جوادی با تأکید بر اینکه البته باید کمک کردن به‌گونه‌ای باشد که استقلال فرد هم لحاظ شود و وظایف ما و خدمات دولتی به بهانه استقلال فرد کنار گذاشته نشود، گفت: تعهدات اخلاقی نسبت به افراد معلول و یا توانمند نباید فراموش و گم شود تا زمینه جدیدی در مباحث بنیادی اخلاق معلولیت موردتوجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اصل اخلاق معلولیت این است که بفهمیم چه ضرر و زیان‌هایی به افراد دارای معلولیت می‌رسد و سپس درصدد حل مشکلات معلولین از لحاظ فرهنگی و وظایف اخلاقی باشیم.

انتهای پیام
captcha