اجرای سیاست‌های اقتصادی نیازمند برنامه ریزی دقیق‌تر است
کد خبر: 3860334
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
آیت‎‌الله اعرافی:

اجرای سیاست‌های اقتصادی نیازمند برنامه ریزی دقیق‌تر است

گروه سیاست و اقتصاد ــ مدیر حوزه‌های علمیه در خصوص درباره حوادث اخیر در کشور گفت: معتقد هستیم که در اجرای سیاست‌های اقتصادی که احیانا برخی از اصول آن درست و مهم است، برنامه ریزی دقیق‌تر و سنجیده‌تر لازم بوده و هست و مسئولان در اعمال افزایش قیمت بنزین و اجرای آن می‌توانستند درست‌تر عمل کنند لذا باید در آینده حرکت اقتصادی بدین امر توجه کنند.

اجرای سیاست‌های اقتصادی نیازمند برنامه ریزی دقیق‌تر استبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه امروز ،هشتم آذرماه، در خطبعه های نماز جمعه قم در خصوص وظایف نسل بزرگسال که در قبال نسل جوان دارند، گفت: غذای پاک و سالم نقش بزرگی در تربیت نسل‌های بعدی و تزکیه نفس انسان‌ها دارد و در مقابل غذای حرام سوخت فاسدی است که روح انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و او را آلوده می‌کند و این سوخت حرام، غذای فاسد، در منطق دینی بر نسل آینده انسان نیز تاثیرگذار است.

وی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) مبنی بر « لقمه حرام، در فرزندان و نسل انسان‌های حرام خور و مبتلا به مفاسد اقتصادی ظهور پیدا می‌کند»، افزود: 16 اثر زیان بار غذای حرام در روایات آمده است که فرد، خانواده و جامعه را ویران و دینا و آخرت انسان را نابود می‌کند؛ اقتصادی که بازار آن به دزدی، رشوه، ربا اکل مال به باطل و غش در معامله آلوده شد این اقتصاد، زندگی معنوی، اخلاقی و روحی جامعه را تباه می‌کند.

اعرافی با اشاره به اینکه بیش از یک سوم فقه به مسائل حلال و حرام مسائل اقتصادی اختصاص دارد، یادآور شد: این مسائل اقتصای اگر بر موارد درست و شرعی انطباق پیدا کرد خانواده و جامعه سالم می‌ماند، اگر مفاسد به آن راه یافت در زیست دنیوی و حیات اخروی، زیان به بار می‌آورد.

خطیب نماز جمعه قم افزود: دزدی و ربا و رشوه و اختلاس و..این گناهان و محرمات و آلودگی به معاملا حرام و درآمدهای ناصحیح زندگی دنیا را تباه می‌کند و آثار مخرب را در آینده انسان به بار می‌آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وظیفه خانواده این است که هم خود به قواعد تربیت فرزندان آگاه باشد و هم فرزندان را با این قواعد آشنا کند، ادامه داد: لقمه حلال و لقمه حرام صرفا یک گزاره ساده نیست بلکه اگر زندگی انسان به حرام آلوده شود، آثار مخرب بر انسان وارد می‌شود؛ در سبک زندگی اسلامی، اقتصاد سالم و درست است.

نام‌گذاری نیکو فرزندان، حقی بر گردن والدین است

وی با اشاره به اینکه انتخاب خوب و درست همسر بر اساس موازین اخلاقی و اسلامی، ارتباطات خوب و سالم در خانه میان اعضای خانواده و تغذیه سالم و حلال از قوانین تربیتی جوانان است، گفت: نامگذاری خوب فرزندان یکی از وظایف پدر و مادر است؛ انسان و مغز انسان این ویژگی را دارد که برای انسان‌ها کدگذاری می‌کند و نام گذاشتن کدگذاری فرهنگی و پیشرفته بشریت است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: امام کاظم(ع) از رسول گرامی اسلام در حدیثی نقل کرده است:« روزی فردی همراه فرزند کوچکش به محضر رسول خدا مشرف شد و از ایشان سوال کرد: حق این فرزند بر من که  پدر او هستم، چیست؟ رسول خدا(ص) در پاسخ او فرمود:« اولین حق فرزند تو این است که نام نیکو، گویای معارف انسانی و الهی و نامی دارای بار ارزشی و معرفتی درست برای او برگزینی».

وی ادامه داد: امروزه آرام آرام به سمت اسامی غیر ارزشی حرکت می‌کنیم که نشان دهنده تغییر فرهنگ است، پیش از انقلاب تا امروز یک منحنی داریم که گاهی نام‌های ارزشی و خوب به اوج می‌رسد و گاهی سقوط می‌کند؛ در اسلام آمده است نام‌های بی ربط و غیر ارزشی را برای فرزند نباید انتخاب کرد.

تسلیم در برابر واقعیت‌های اشتباه، جریان‌های انقلابی را حذف می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع) و گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد: بیانیه گام دوم ضمن آنکه ذائقه پویا دارد و مقام معظم رهبری در این بیانیه تحلیل گذشته 40 ساله انقلاب و مسیر روشن آینده را تبیین کردند.

اعرافی گفت: در مسیر انقلاب دو نگاه غلط داشته‌ایم که باید از آن پرهیز کنیم یک نگاه این است که صرفا آرمان و اهداف بلند مورد توجه باشد و چشم بر واقعیت و حوادث پیرامون بسته بماند و نگاه اشتباه دوم که بیشتر رواج دارد و طبع شیطانی و راحت پذیری انسان‌ها بیشتر به سمت آن کشیده می‌شود این است که واقعیت‌های پیش آمده ما را از آرمان‌ها و اهداف خود دور می‌کند.

وی تصریح کرد: تسلیم در برابر واقعیت‌های غلط مانند اینکه « استکبار، ابر قدرت جهانی است» جریان‌های عظیم انقلابی را حذف می‌کند و کسانی که این مسیر را می‌روند اشتباه می‌کنند، اصل سوم در تحلیل بیانیه گام دوم این است که آرمان‌های انقلاب را مورد توجه قرار داده و هرگز از اهداف بلند انقلابی دوری نکنیم و در مسیر خدا استوار و محکم بمانیم و در این مسیر واقعیت‌ها را مشاهده کرده و متناسب با آن تاکتیک‌ها را تغییر ‌دهیم.

اعرافی در خصوص پیرامون حوادث اخیر در کشور گفت: معتقد هستیم که در اجرای سیاست‌های اقتصادی که احیانا برخی از اصول آن درست و مهم است، برنامه ریزی دقیق‌تر و سنجیده‌تر لازم بوده و هست و مسئولان در اعمال افزایش قیمت بنزین و اجرای آن می‌توانستند درست‌تر عمل کنند لذا باید در آینده حرکت اقتصادی بدین امر توجه کنند.

خطیب نماز جمعه قم تاکید کرد: دغدغه‌های معیشتی مردم و مراجع عظام در باب زندگی اقشار متوسط و محروم جامعه را دست کم نگیریم و باید عمق درد و رنج طبقات مرحوم را که از نان شب دستشان کوتاه است بفهمیم که با فاصله طبقاتی گرفتن از آنان، نمی‌توان درک کرد؛ مردم درد و رنج‌های معیشتی بسیار زیادی دارند که بخشی از آن تحریم‌های ظالمانه دشمن است اما در مقام معالجه دردهای مردم اعم از کنترل قیمت‌ها، حمایت‌های لازم و توجه بیشتر مسئولین را می‌طلبد.

وابستگی اقتصاد به صادرات نفت خام قطع شود

وی اظهار کرد: وابستگی بودجه و اقتصاد به خام فروشی و صادرات نفت خام بند ناف نامبارکی است که باید قطع شود، باید  به روزی برسیم که اقتصاد ما بر اساس تولید و تبدیل مواد خام به پاره‌های جدید باشد، حدود 200 سال است که غرب این مسیر را پیموده چرا ایران در این مسیر عقب مانده است؟ با کنترل فرارهای مالیاتی ، قاچاق و حمایت از تولید و فسادزدایی و.. توسط مسئولین و همچنین حمایت‌های مردم می‌توان به سمت اقتصاد مستقل پیش رفت.

اعرافی با بیان اینکه ضعف‌های جدی به مدیریت مسئولین وارد است که باید اصلاح شود، تصریح کرد: ملت ایران بداند آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و سعودی و.. نقشه جدیدی طرح کردند که محور مقاومت و جامعه مقتدر امن ایران را درهم شکنند و آگاه باشیم موجی آمده برای اینکه اقتدار ایران را نابود کنند.

تسریع زیرساخت‌های شبکه ملی؛ مطالبه عمومی

وی با اشاره به اینکه مطالبه اصلی عموم مردم در تسریع زیرساخت‌های شبکه ملی است، تاکید کرد: از شورای مجازی دولت، مجلس و مسئولان انتظار می‌رود که مقوله شبکه داخلی اینترنت را دنبال کنند زیرا اینترنت ملی سال‌هاست که مطالبه رهبری بوده و تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده اما کافی نیست و با همت بیشتر می‌توان اینترنت ملی را به وجود آورد.

انتهای پیام
captcha