جایی برای تبلیغ کتاب در مبلمان شهری ایجاد شود/ وجود بیش از 33 هزار بیسواد در قم
کد خبر: 3857685
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

جایی برای تبلیغ کتاب در مبلمان شهری ایجاد شود/ وجود بیش از 33 هزار بیسواد در قم

گروه فرهنگی ــ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: در مبلمان شهری باید جایی برای کتابخوانی باز شود تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی رشد کند.

جایی برای تبلیغ کتاب در مبلمان شهری ایجاد شود/ وجود بیش از 33 هزار بیسواد در قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی‌نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم 26 آبان ماه در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این نهضت پرداخت و گفت: تشکیل حلقه‌های کتابخوانی از جمله کارهای صورت گرفته است و در این راستا ده عنوان کتاب به سوادآموزان داده‌ایم.
وی افزود: هفته‌ای یک جلسه با حضور پشتیبان این حلقه‌ها، تشکیل می‌شود همچنین در پایان طرح، با برگزاری مسابقه، جوایزی به افراد اهدا می‌شود و نشست کتابخوان با محوریت این آثار هم برگزار خواهد شد.
قاسمی‌نیا از تولید 60 کتاب در یکسال اخیر و در دست تولیدداشتن 30 جلد دیگر خبر داد و اظهار کرد: این کتب در موضوعات مختلف کاربردی مانند مصرف بهینه آب، شعار سال، مسائل فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی تولید شده است و در کلاس‌های نهضت سوادآموزی عرضه شده و سوادآموزان با انتخاب خود هر جلدی را بخواهند انتخاب و مطالعه می‌کنند و در نهایت هم از آن مسابقه برگزار می‌شود.
رئیس نهضت سوادآموزی استان قم با بیان اینکه هر سال به تناسب شعار سال در ماه‌های دی و بهمن مسابقه از کتاب مربوطه (تولید شده با موضوع شعار سال) برگزار می‌شود تصریح کرد: در سال گذشته کتاب حمایت از کالای ایرانی منتشر و در دسترس سوادآموزان قرار گفت.
قاسمی‌نیا با بیان اینکه گسترش فرهنگ دینی و قرآنی از ماموریت‌های اصلی در نهضت سوادآموزی است بیان کرد: در این راستا کتاب «نماز کلید بهشت» تولید و در اختیار همه سوادآموزان قرار گرفت.
وی افزود: نشست کتابخوان استانی برای اولین بار با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در سال قبل برگزار شد.
وی با بیان اینکه 5 مرکز یادگیری محلی تاسیس شده که یکی از آن‌ها در زندان است اظهار کرد: در این مراکز علاوه بر سوادآموزی مهارت  و حرفه آموزی هم صورت می‌گیرد.
ارائه 60 عنوان کتاب
قاسمی‌نیا با بیان اینکه در تمامی کلاس‌های نهضت نشست کتابخوان ویژه سوادآموزان همچنین هر خانواده هم یک نشست کتابخوان خواهد داشت اظهار کرد: 60 عنوان کتاب در کلاس‌ها و خانه‌های سوادآموزان از هفته کتابخوانی سال قبل تاکنون ارائه شده است و 30 عنوان دیگر هم در دست تالیف است.
وی افزود: 9500 نفر در یکسال قبل در برنامه کتابخوانی نهضت، شرکت داشته‌اند بیان کرد: ارتقاء آگاهی عمومی و تثبیت و تعمیق سوادآموزی همچنین ترویج فرهنگ مطالعه و عادت به مطالعه مادام العمر و یادگیری مشارکتی از جمله اهداف این نهضت است.
قاسمی‌نیا با انتقاد از سیاستگذاری‌های تبلیغی ترویج کتابخوانی اظهار کرد:  برای بساری از مسائل تجاری مانند دوغ و مای بیبی تبلیغات زیادی صورت می‌گیرد ولی برای کتابخوانی آن طور که باید شاهد تبلیغ نیستیم؛ ما طرحی را به سیمای استان داده‌ایم که در جلسه 10 تا 15 دقیقه به صورت هفتگی به بحث ترویج کتابخوانی پرداخته شود.
وی با بیان اینکه در قفسه‌های کتابخانه‌ها کتب ویژه بزرگسالان کم سواد غیر محصل نداریم تصریح کرد: بیش از 20 میلیون نفر افراد کم سواد و یا بی سواد داریم که محتوا برای آنان تولید نشده است و باید متناسب با خود آنان ادبیاتی را تولید کنیم.
جایی برای کتابخوانی در مبلمان شهری
قاسمی نیا با بیان اینکه در مبلمان شهری باید جایی برای کتابخوانی باز شود بیان کرد: یکی از کارهایی که برای توسعه نهضت سوادآموزی می‌توان انجام داد بحث راه اندازی خیرین سوادآموزی است همچنین تولید کتب صوتی برای ترویج کتابخوانی برای کم سوادان و بیسوادان به نهضت سوادآموزی کشور ارائه شده و در حال انجام است.
قاسمی نیا ادامه داد: طبق آخرین سرشماری یعنی سال 95، 33 هزار و 66 بیسواد(10 تا 49 سال) در استان داریم که تعداد آن‌ها در سال جاری به 27 هزار نفر رسیده است که البته این آمار همراه با آمار اتباع محاسبه شده است.

انتهای پیام
captcha