«چند همسری»؛ مسئله‌ای برای دو قطبی کردن جامعه
کد خبر: 3856799
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

«چند همسری»؛ مسئله‌ای برای دو قطبی کردن جامعه

گروه اجتماعی ــ مطرح کردن موضوع «چند همسری» که در روزهای اخیر به ترند اول فضای مجازی تبدیل شده، بیش از آن که گره از مشکل ازدواج در کشور باز کند موضوعی اجتماعی برای دو قطبی کردن جامعه شده است.

به گزارش ایکنا از قم، چند وقتی است که موضوع بحث برانگیز «چند همسری» به پر بازدیدترین‌ هشتگ‌ها در فضای مجازی تبدیل شده‌‌‌ است؛ از همان روزی که حجت‌الاسلام قاسمیان در برنامه گفت‌وگو محور «بدون توقف» در شبکه سوم سیما به دفاع از چند همسری پرداخت، با موجی از موافقان و مخالفان این امر با استدلال‌های منطقی یا غیرمنطقی‌شان مواجه شد.

چند روز پس از این برنامه و زمانی که تب این اتفاق در جامعه تا حدودی در حال فروکشی بود، یکی از مؤسسات که گفته شده دفتر آن‌ها در شهر قم قرار دارد، پوستری منتشر کرد که خبر از برگزاری «کارگاه مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چند همسری» در تهران می‌داد و حساسیت مخالفین و موافقین این موضوع شدیدتر شد.
در همین چند روز اخیر عده‎‌ای از فعالین حقوق زنان به سبک و سیاق مختلف، اعتراض خود را اعلام کرده و با انتشار عکس‌هایی با مفاهیم چند شوهری و.. به موافقین ازدواج مجدد آقایان دهن‌کجی کردند و همچنین عده‌ای با اشاره به اینکه «هر کس با  سنت # چندهمسری مخالف است در واقع با سنت و شیوه پیامبر اسلام مخالف است»، موافقت خود را از این امر اعلام کردند.
حلقه مفقوده این حواشی نادیده گرفتن موضوعات مبتلا به جامعه در حوزه ازدواج جوانان است، در روزهایی که شرایط اقتصادی عموم مردم جامعه حال مساعدی ندارد و جوانان همچنان در هزینه و مخارج تشکیل اولین زندگی مشترک خود درمانده هستند، آموزش و طرح مسائلی مانند چند همسری و ازدواج مجدد برای جوانان بیشتر شبیه شوخی به حساب می‌آید.
اگر پای درد دل جوانان جامعه بنشینیم قطعاً متوجه می‌شویم که اکثر آن‌ها آن‌قدر در صف طویل ازدواج با مشکلاتی اعم از نداشتن توان مالی برای شروع یک زندگی مشترک مواجه شدند که فکر ازدواج کردن از سرشان افتاده است و رغبت و تمایل چندانی به این موضوع نشان نمی‌دهند.
حال نکته اینجاست که اگر کسانی که تفکر، وقت و هزینه خود را در مسیر ترویج چند همسری صرف می‌کنند، اندکی از این توانایی‌ و دارایی‌ها را در حوزه مشکلات ازدواج جوانان و ارائه راهکار برای رفع آن خرج می‌کردند، شاید حال عمومی آمار ازدواج جوانان در جامعه امروز مساعدتر بود و با سیر نزولی ازدواج و سیر صعودی طلاق مواجه نبودیم.
موافقت مشروط قرآن با چند همسری
یکی از مواردی که در قرآن کریم، به تعدد زوجات اشاره شده‌ ، در آیه 3 سوره نساء است که چنین می‌فرماید:« وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا؛ و اگر در اجراى عدالت ميان دختران يتيم بيمناكيد هر چه از زنان كه شما را پسند افتاد دو، سه و چهار به زنى گيريد پس اگر بيم داريد كه به عدالت رفتار نكنيد به يك يا به آنچه [از كنيزان] مالك شده‏‌ايد [اكتفا كنيد] اين [خوددارى] نزديك‌تر است تا به ستم گراييد. سوره نساء/ آیه ۳»
یکی دیگر از مواردی که در قرآن کریم به تعدد زوجات اشاره کرده، آیه 129 سوره نساء است که چنین می‌فرماید:« وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ؛ شما هرگز نتوانید میان زنان به عدالت رفتار کنید هر چند راغب و حریص (بر عدل و درستی) باشید. سوره نساء/آیه ۱۲۹» مقصود از عدالت در این آیه عدالت در محبت قلبی است و البته خواست خداوند این است که محبت قلبی اگر متفاوت است، در ظاهر نشان داده نشود.
از روايات اسلامي برمی‌آيد، زمانی که در خصوص مقصود عدالت در آیات 3 و 129 سوره نساء از امام صادق(ع) سوال کردند، ایشان چنین فرمودند: «منظور از عدالت در آيه سوم سوره نساء، عدالت در نفقه، رعايت حقوق همسری، طرز رفتار و كردار است و اما منظور از عدالت در آيه 129 سوره نساء كه امری محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبی است (بنابراين تعدد زوجات با حفظ شرايط اسلامی، نه ممنوع است و نه محال)».
آن‌چه که از آیات قرآن کریم برمی‌آید این است که نگاه قرآن کریم به مسئله تعدد زوجات به هیچ وجه، ترویجی نیست و بالعکس تاکید خداوند در قرآن کریم بر تک همسری مردان است، در اصل قرآن کریم، سعادت انسان را در وحدت و یک زنی مطرح می‌کند؛ بنابراین برگزاری کارگاه‌های چند همسری و صحبت از این امر در رسانه ملی که خود به نوعی ترویج چند همسری است، نه تنها در جامعه امروز ضرورتی ندارد بلکه موجب غفلت از مسائل بنیادین و مشکلات در ازدواج جوانان می‌شود.
یادداشت از محدثه نعیمی فرد
انتهای پیام
captcha