به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین مهدی هادی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم امروز در نشست «چیستی و چرایی سبک زندگی دینی در گام دوم» از سلسله نشستهای تبیین گام دوم انقلاب که در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران به همت جهاددانشگاهی و مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، گفت: برای رسیدن به موفقیت نیازمند سلسله اطلاعات متشکل هستیم که آن را دانش میدانیم و نتیجه نهایی آن را نیز دانایی میدانیم.
وی افزود: در کنار عنصر دانش نیازمند مهارت هستیم؛ توانمندی و مهارت به همراه دانش، نیازمند انگیزه و استمرار هستند تا ما را به موفقیت برسانند و اگر در هر زمینهای حضور یابیم موفق میشود.
استاد حوزه بیان کرد: مقام معظم رهبری اجازه دادند که در آستانه انقلاب کشمکشهای سیاسی اتفاق بیافتد تا مردم نشان دهند که اهل حمایت هستند و اتفاق مهم راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته بوجود آمد و ثابت شد که مردم چگونه پشت سر رهبری هستند و رهبری نیز با این دلگرمی منویات خود را با صدای بلند اعلام کردند.
هادی با ذکر این مطلب که همیشه اساتید نیستند که روی شاگردان اثر گذار هستند، تصریح کرد: گاهی شاگردان روی اساتید تاثیر میگذارند و گاهی نیز مردم هستند که روی رهبری اثر میگذارند؛ در زمان امام علی(ع) جامعه کاری با ایشان کرد که ایشان صحنه را ترک کردند تا مردم بفهمند که راهی که به علی(ع) ختم نشود به کجا ختم میشود.
وی گفت: پس ازبیان منویات رهبری، صاحبان رسانه و تریبون و کسانی که موظف و انجام حرکت هستند موظف هستند که کلید واژههای این بیانیه را استخراج کنند و این استخراج با سوال سازی و گفتمان سازی همراه شود و در نهایت به حرکت عملی در جامعه بیانجامد.
وی با اشاره به برگزاری سلسله جلسات 5گانه سبک زندگی در این مرکز، افزود: قرار است در این نشستها مفهوم سبک زندگی به عنوان مفهوم عام و سبک دینی اسلامی به عنوان مفهوم خاص تبیین شود؛ خوشبختانه حوزه علمیه خواهران در این زمینه بخشی از تولید علم در زمینه سبک زندگی دینی را به عهده دارد.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: بانوان با توجه به نقش کلیدی که در تبدیل دانش به مهارت دارند قطعا سرعت اثرگذاری را ارتقا میدهند؛ بانوان در خانه مدیر اجرایی هستند و باید سبک زندگی را در منزل نهادینه کنند.
هادی با اشاره به اهمیت گفتمان سازی و مهارت سازی و استمرار مفهوم سبک زندگی دینی در جامعه، تصریح کرد: انسانها در زندگی، شیوههایی برای زندگی انتخاب میکنند که آن شیوهها، ما را به سمت رفتارهایی رهنمون میکند؛ سبک زندگی شیوههای برخاسته از گرایشها و ارزشهای افراد و جوامع است که به رفتارها منتهی میشود.
تکرار یک امر غیراخلاقی منجر به کاهش حساسیتها نسبت به آن میشود
وی گفت: سبک زندگی در تمام شئون زندگی آدمی نقش آفرین است؛ امروزه حتی سبک آب خوردن انسان نیز عوض شده است و دیگر حاضر نیستیم با یک لیوان در طول شبانه روز آب بخوریم.
وی افزود: برگزاری مراسم عزاداری از منظر شیعیان یک حرکت اعتقادی اصیل است ؛حال اگر این برنامه با سبکهای ناهنجار و آهنگین همراه شود، قطعا به تقویت باورها و ارزشهای ما منجر نمیشود.
استاد حوزه بیان کرد: لباس پوشیدن از عناصر طبیعی ذاتی انسان است ولی با استفاده از ابزارهای مختلف سبک لباس پوشیدن به شکلی تبلیغ میشود که شاید در نگاه اول شکیل باشد ولی وقتی نهادینه شد به ابزاری برای گسترش بی حیایی منجر میشود.
هادی تصریح کرد: برخی از لباسها از نوع زنانه و مردانه به شکلی است که در انتها به جای شکیل بودن انسان را به سمت بیحیایی و بیتفاوتی میبرد؛ وقتی یک امر یا یک رفتار تکرار شد حساسیتها نسبت به آن عمل کمتر میشود.
وی گفت: تحقیقات ثابت کرده است که در برخی از موارد، زمانی که حساسیت از بین میرود، یک نوع اختلال جایگزین آن میشود؛ همین مساله باعث شده است که حساسیت نسبت به جنس مخالف از بین رفته است و حس لذت کمتر شده عوامل ناهنجار دیگری جایگزین آن شده است.
عوامل موثر در نهادینه شدن سبک زندگی
وی با اشاره به آثار منفی نوع تبلیغ سبک زندگی افزود: برخی از کسانی که مبلغ و معرف سبک زندگی هستند به شکلی عمل میکنند که مردم سردرگم میشوند و یا سبب می شود که آنها نسبت به آنچه که تبلیغ میشود، بیزار باشند.
استاد حوزه با اشاره به عوامل موثر در نهادینه شدن سبک زندگی یادآورشد: وراثت در زمینه نوع پذیرش سبک زندگی در خود و دیگران موثر است؛ باهوش بودن، زیبا و کامل بودن، قدرت جسمانی و... همگی در سبک زندگی و عملکرد انسان در زندگی موثر هستند.
هادی تصریح کرد: محیط نیز در انتخاب نوع سبک زندگی متفاوت است؛ این محیط نیز به محیط پیش و پس از تولد باز میگردد؛ برخی تصور میکنند که وقتی بارداری با استرسی داشتهاند دیگر امیدی به نوزاد خود ندارند در حالی که میتوان پس از تولد محیط امنی برای او ایجاد کرد.
وی گفت: واکنش پدر و مادر در مواجهه با مشکلات یک نوع آموزش غیر رسمی به کودکان است؛ بنابراین اینکه پدر و مادری در مواجهه با مشکلات با صبر و شکیبایی و مدیریت آن را رفع میکنند، یک شیوه صحیح آموزش و تربیت کودکان است.
وی با اشاره به اهمیت مکان جغرافیایی در نوع سبک زندگی، افزود: زندگی در محیطهای سرد و خشک یا گرم یا مربوط قطعا روی نوع رفتارها و پوشش مردم موثر است؛ وضعیت جغرافیایی انسانها را متفاوت با هم رشد میدهد.
استاد حوزه بیان کرد: از دیگر عوامل موثر بر سبک زندگی میتوان به الگوهای رفتاری اشاره کرد؛ این الگوها ممکن است ساختگی و گاهی ممکن است واقعی باشند؛ وقتی در زمان تشرف به حرم یک عالم بزرگ یا مرجع تقلید را با آن حال خضوع و خشوع مشاهده میکنیم قطعا تاثیرات عمیقی روی نوع زیارت ما میگذارد ولی گاهی اوقات رسانهها الگوهای ساختگی و انتزاعی برای جامعه ایجاد میکنند.
هادی تصریح کرد: گاهی اوقات یک فیلم یا سریال میتواند گرایشهای مختلفی را در مردم ایجاد کند زیرا وقتی سازههای خیالی در ذهن مردم شکل میگیرد زندگی مردم را متحول میکند؛ رسانهها به شدت در الگوسازی و تولید سبک زندگی موثر هستند.
وی گفت: کربلا نماد صف آرایی حق در مقابل باطل است، عاشورا در همه روزها و کربلا نیز در همه زمینها ساری و جاری است، حتی در آشپزخانه و محل زندگی؛ زیرا یک غذا باید با شرایط خاص طبخ شود تا سلامت آن تامین شود.
وی افزود: نوم و خواب انسان باید عامل آرامش باشد ولی وقتی آن را با مشکل مواجه میکنیم و ساعت 2 بامداد با گوشی موبایل به خواب میرویم، آرامش ما نیز در زندگی دچار خدشه میشود، گاهی تفریحات نیز به آسیب منجر میشود؛ تفریح از نظر اسلام عبارت از آن چیزی است که به روان انسان احساس نشاط میدهد و ما را برای انجام بقیه مسئولیتها آماده میکند.
هادی تصریح کرد: در مسیر سبک زندگی باید به شکل مستمر دانش اندوزی کنیم؛ دانستن آیات و روایات مهم است ولی مهم این است که چگونه باید این دانایی را به توانایی در زندگی مبدل کنند.
سلامت روان بیشتر در سبک زندگی شرقی
وی گفت: سبک زندگی به دو نوع شکل غربی و شرقی تقسیم میشوند؛ سبک زندگی، خود محور، لذت گرا و منکر اعتقاد ماورایی است؛ گسترش مهدکودکها و سرای سالمندان وسراهای شبانه روزی و پانسیونها نیز خروجی این سبک زندگی هستند.
وی افزود: تمامی تحقیقات نشان میدهند که سبک زندگی شرقی، سلامت روان بیشتری نسبت به سبک زندگی غربی دارند؛ البته بسیاری از خلاقیتها در سبک زندگی شرقی کاهش مییابد زیرا از پیرامون خود و پرورش فرزند و... لذت زیادی میبرند و وقت آنها صرف همین مسایل میشود.
استاد حوزه بیان کرد: گاهی مقسم تقسیم زندگی، کلمه دین است و زندگی را به دو شکل دینی و غیر دینی تقسیم میکند؛ در سبک زندگی مذهبی قرار است هر اتفاقی به دین و خدا ختم شود؛ سبک زندگی در آب خوردن باید به گونهای باشد که مفهوم دین در آن راه پیدا کرده باشد.
هادی تصریح کرد: در تقسیم بندی دیگر، سبک زندگی علمی و غیر علمی رخ نمایی میکند که در سبک زندگی علمی همه فعالیتها باید همراه با استدلال باشد؛ سبک زندگی مدرن و سنتی نیز از دیگر اقسام سبک زندگی است.
وی گفت: در گام اول سبک زندگی باید صاحب شناخت شویم و وضعیت کنونی را به خودمان گزارش دهیم؛ پس از پیدا کردن وضعیت خود، زندگی با نخ تسبیح اصلی که میتواند دین، علم یا سنت یا مدرنیسم باشد تنظیم میشود؛ اگر به دنبال سبک زندگی اسلامی هستیم باید نخ تسبیح دینی را با وضعیت خود تطبیق دهیم.
انتهای پیام