مراقب جعل‌های تاریخی در مناسک دینی باشیم/ امامت مقام دنیوی نیست
کد خبر: 3855173
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

مراقب جعل‌های تاریخی در مناسک دینی باشیم/ امامت مقام دنیوی نیست

گروه معارف ــ معاون پژوهشی موسسه بهداشت معنوی با بیان اینکه باید مراقب جعل‌های تاریخی در مناسک دینی باشیم گفت: نام‌گذاری آغاز امامت امام زمان(عج) در واقع دارای یک پیشینه تاریخی نیست اما از این جهت که توجه مردم و شیعیان به امام زنده و حی داده می‌شود که امامی هست و باید انتظار ظهورش را داشت امر پسندیده‌ای است.

جشن آغاز امامت امام زمان (عج) برای توجه به امام حی امر پسندیده‌ای است/ محکم کردن عقبه فکری برگزاری مناسک و شعائر دینیمحسن یوسفی‌کیا، معاون پژوهش موسسه بهداشت معنوی و پژوهشگر عرفان و ادیان در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: نام‌گذاری آغاز امامت امام زمان(عج) در واقع دارای یک پیشینه تاریخی نیست و مربوط به دهه‌ها و سالیان اخیر است و از این جهت توجه دادن مردم و شیعیان به امام زنده و حی و اینکه امامی هست و باید انتظار ظهورش را داشت امر پسندیده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه بیعت عنوان دقیقی برای آغاز امامت امام زمان(عج) نیست، ادامه داد: بیعت در جایی به کار می‌رود که شخصی به خلافت رسیده و مردم با او بیعت می‌کنند؛ اما ما شیعیان امامت را پذیرفته‌ایم و نیاز به بیعت خاصی نداریم چرا که بیعت به معنای بیعت با خلیفه و حاکم در این موضوع جایی ندارد.

مراقب جعل تاریخی در مناسک دینی باشیم

این کارشناس دینی افزود: مناسک، شعائر و مراسم دینی ما دارای ضابطه و قاعده مشخصی نیست و متأسفانه دچار آفت دهه سازی طبق سلیقه و ذوق شخصی هستیم؛ به‌عنوان مثال حضرات غیر معصوم که تاریخ ولادت یا شهادت آن‌ها مشخص نیست جعل تاریخی می‌کنیم و مصداق آن سالیانی است که باب شده برای حضرت علی‌اصغر یا حضرت رقیه سالروز ولادت برگزار می‌شود.

یوسفی کیا با تأکید بر اینکه گرفتن بزرگداشت اشکالی ندارد اما باید مراقب باشیم چرا که جعل تاریخی و این شیوه مواجهه با تاریخ در این موارد صحیح نیست، تصریح کرد: باید به روش تاریخی و علمی مناسک دینی هم پایبند باشیم و تقویت و تضعیف بر اساس ذوق و اعمال سلیقه شخصی گروه یا افراد خاصی نباشد.

معاون پژوهشی موسسه بهداشت معنوی گفت: در بسیاری از مسائل دینی به وحدت نظر نمی‌رسیم و این کاملاً مسلم است که انسان‌ها به یک‌شکل و نوع فکر نکنند اما می‌توان تلاش کرد که در رویه‌ها به وحدت برسیم و سلایق شخصی را کنار بگذاریم و برای رسیدن به این مهم نیازمند افراد دین‌شناس در تراز شهید مطهری هستیم که دارای جامعیت، دوراندیشی و آشنا به چارچوب‌های دینی دقیق باشند و طبق سیاست‌گذاری صحیح عمل کرده و مردم را از این هرج‌ومرج سلیقه و ذائقه رهایی ببخشند و عقبه فکری برگزاری مناسک و شعائر دینی را محکم کنند.

وی بیان کرد: جشن آغاز امامت امام زمان(عج) نیز عقبه تاریخی ندارد و بنده سؤالم این است که آیا هر کاری در تاریخ انجام‌نشده، انجام امروز آن ممنوع است؟ و برای پاسخ به این سؤال نیازمند بحث علمی و فنی دقیق هستیم که باید ضوابط کلی از آموزه‌‌های دینی استخراج شود.

یوسفی کیا با بیان اینکه عده‌ای برگزاری مراسم‌هایی مانند جشن آغاز امامت امام زمان(عج) را یک بدعت می‌دانند اظهار کرد: بنده معتقدم باید کارشناسی شود که آیا مناسبت و شعائر دینی که سابقه برگزاری نداشته با منبع روایی ندارد عنوان بدعت بر آن صحیح است یا خیر؟ متأسفانه خلأ کارشناسی در این عرصه‌ها را داریم و کار عوامانه حرکت می‌کند و این قابل‌کنترل نیست.

جشن نمادین آغاز امامت اشکالی ندارد

معاون پژوهشی موسسه بهداشت معنوی گفت: برگزاری مراسم نمادین مانند جشن آغاز امامت امام زمان(عج) اشکالی ندارد چرا که روز بعد از شهادت امام حسن عسگری(ع)، روز به امامت رسیدن امام زمان(عج) است اما مراقب حرف‌ها و حرکات عوامانه باشیم مانند اینکه باید به امام زمان تبریک بگوییم با این مهم مخلوط نشود.

وی تاکید کرد: امامت پست و مقاوم دنیوی نیست و نیازی به تبریک ما ندارد مگر از باب توجه دادن مردم  به بحث انتظار و امام زمان(عج) باشد؛ به هرحال باید مراقب باشیم گرفتار نگاه‌های عوامانه و عامیانه نشویم که به‌شدت آسیب‌زا و غیرقابل‌کنترل است.

انتهای پیام
captcha