برپایی کنگره علوم انسانی اسلامی با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی/ تبیین 3 رویکرد در علوم انسانی
کد خبر: 3854161
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

برپایی کنگره علوم انسانی اسلامی با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی/ تبیین 3 رویکرد در علوم انسانی

گروه معارف ــ دبیر اجرایی کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی آذرماه سال جاری در قم و تهران با سخنرانی شخصیت‌های علمی و سیاسی از جمله آیت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود.

برپایی کنگره علوم انسانی اسلامی با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی/ تبیین 3 رویکرد در علوم انسانیمهدی مسعودی، دبیر اجرایی کنگره علوم انسانی اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از قم گفت: این کنگره روزهای سوم تا هفتم آذرماه در تهران و قم برگزار خواهد شد.
وی افزود: مراسم افتتاحیه این کنگره از روز سوم آذرماه در تهران و با سخنرانی یکی از سران قوا در سالن همایشات صدا و سیما آغاز می‌شود و روز هفتم آذرماه در قم با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی در بنیاد علوم وحیانی اسراء خاتمه خواهد یافت.
دبیر اجرایی این کنگره با بیان اینکه 480 چکیده مقاله به سایت همایش واصل شده است  تصریح کرد: اصل مقالات رسیده در حال ارزیابی توسط ارزیابان است و مقالات برتر در کمیسیون‌های متعددی که در رشته‌های مختلف در دو شهر تهران و قم تشکیل می‌شوند ارائه خواهند شد.
مسعودی با بیان اینکه بیش از 40 مرکز در برپایی این همایش همکاری دارند ادامه داد: مدیریت تحول در علوم انسانی، ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی، فلسفه و روش‌شناسی اسلامی، مدیریت اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، اقتصاد اسلامی، هنر و معاری اسلامی، علوم سیاسی اسلامی و روان‌شناسی اسلامی همچنین حقوق اسلامی عناوین کمیسیون‌های تشکیل‌دهنده این همایش هستند که با حضور استادان و متخصصان هر رشته برپا خواهند شد.
3 رویکرد در علوم انسانی
مسعودی با اشاه به برخی اهداف و رویکردهای این همایش بیان کرد: در زمینه تحول در علوم انسانی سه رویکرد عمده وجود دارد. رویکرد اول، پذیرش علوم انسانیِ متداول را امری اجتناب‌ناپذیر دانسته و در خوش‌بینانه‌ترین وجه، تحول در علوم انسانی را به منزله تغییرات ظاهری در متون و سرفصل‌های دانشگاهی برای رفع برخی تعارضات آشکار میان آموزه‌های اسلامی و نظریه‌های غربی و سکولار می‌داند.
مسئول اجرایی کنگره علوم انسانی اسلامی اضافه کرد: رویکرد دوم، با کنار گذاشتن کامل علوم انسانی متداول و حتی نفی روش‌شناسی‌های رایج علمی، تحول در علوم انسانی را به منزله جایگزین کردن آموزه‌های نقلیِ اسلامی با علوم انسانی موجود می‌داند.
مسعودی اظهار کرد: در این بین، رویکرد سومی وجود دارد که نگاه آن به موضوع تحول در علوم انسانی به دور از هرگونه افراط و تفریط است. بر اساس این رویکرد، علوم انسانی و طبقه‌بندی آن باید بر اساس جهان‌بینی اسلامی مورد بازنگری قرار گیرد و در این بازنگری قطعاً علاوه بر تحول در فلسفه علوم انسانی و به تبع آن، فلسفه‌های هر علم، و ضمن ارائه روش‌شناسی‌های جدید، در جایگاه و کارکرد روش‌شناسی‌های متداولِ علمی نیز تغییراتی حاصل می‌شود. وی تصریح کرد: رویکرد سوم بیش از هر چیز، بر تولید فکر و تئوری و تاسیس بنیان‌های جدید علمی بر پایه مبانی و اصول دینی و توجه به اقتضائات بومی تاکید دارد.
وی اظهار کرد: بر خلاف دیدگاهی که تحول در علوم انسانی اسلامی را صرفا یک خاستگاه ایرانی می‌داند، اسلامی شدن علوم انسانی با رویکرد متعادل، طرفداران زیادی در جهان دارد زیرا عدم مقبولیت و ناکارآمدی علوم انسانی سکولار بیش از هر زمان دیگری هویدا شده است.
مسعودی تصریح کر: برخی از طرفداران پرکار و جدی مقوله تحول علوم انسانی را غربیان منتقد و غیرمسلمانِ علوم انسانی تشکیل می‌دهند که در بخشی از عرصه‌ها نیز با روشن‌فکران مسلمان اشتراک نظر داشته و در مجموع به پیشبرد حرکت تحول کمک می‌کنند تا جایی که برخی از این اندیشمندان صریحاً بر غرب‌زدایی از حوزه علوم انسانی و تأسیس بنایی کاملاً جدید مبتنی بر جهان‌بینی فطری اصرار دارند.
محورهای کنگره
وی افزود: این کنگره در دو زمینه محورهای میان‌رشته‌ای شامل؛ فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همچنین محورهای رشته‌ای شامل؛ اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی، ارتباطات و رسانه اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، مدیریت اسلامی و هنر و معماری اسلامی برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی کنگره از علاقه‌مندان برای حضور  در این کنگره همچنین صاحبان مقاله درخواست کرد تا از طریق سایت کنگره به نشانی http://icih.ir برای حضورشان ثبت نام کنند.
انتهای پیام
captcha