پدیده «مسلمان توخالی»؛ محصول رواج سبک زندگی غربی
کد خبر: 3853457
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
استاد سطح عالی حوزه بیان کرد:

پدیده «مسلمان توخالی»؛ محصول رواج سبک زندگی غربی

گروه معارف ــ استاد سطح عالی حوزه گفت: سبک زندگی نشانه اعتقاد است لذا اگر فرقی میان سبک زندگی یک مسلمان با کافر وجود نداشته باشد وجه تمایز از بین خواهد رفت و پدیده «مسلمان توخالی» شکل خواهد گرفت زیرا مسلمانی که همانند کفار زندگی کند نمی‌تواند مسلمان باشد.

پدیده «مسلمان توخالی» محصول رواج سبک زندگی غربی در جوامع اسلامی استحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی بهشتی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه چکیده سال‌ها تجربه شخصی و تجربه نظام اسلامی را بیان فرموده‌اند.
وی افزود: به تعبیر برخی از روایات، تجربه فوق علم است و وقتی یک شخصیت عالم و فرهیخته، یک مانیفستی را ارائه می‌دهد نتایج آن پرثمرتر است پس باید بیانیه انقلاب را علاوه بر اینکه از سوی یک رهبر ارائه می‌شود باید از منظر اینکه از سوی یک فرد مجرب و فرهیخته مسائل دینی و حکومتی ارائه شده مورد بحث و تدقیق قرار دهیم.
استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام زمان(عج) در مورد مراجعه به روات احادیث در دوره غیبت بیان کرد: امام در این روایت فرمودند که در رویدادهایی که برای شما رخ می‌دهد به فقها یعنی اندیشمندان اسلامی و مجتهدانی که چند ویژگی آنان در روایت بیان شده مراجعه کنید و بهترین راه مراجعه به فقیه هم در دوره کنونی رجوع به ولی فقیه است.
بهشتی با بیان اینکه اندیشمندان اسلامی معمولا بر پایه‌های فکری خود محتوا ارائه می‌دهند تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) که کلام آنان حجت است در جایی که لازم بوده به قرآن استناد می‌فرمودند و محتواهای اندیشمندان و فقهای اسلامی که در روایت بیان شده هم به تبعیت از ائمه(ع) مستند به قرآن و روایات است از این رو شاهدیم که فردی مانند حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، مبانی قرآنی را استخراج و تدوین کرده است.
28 بار واژه «جوانان» در بیانیه

این استاد سطح عالی حوزه علمیه ضمن تاکید مجدد بر اهمیت بیانیه با توجه به مطالب ذکر شده اظهار کرد: یکی از مطالب پر رنگ و مهم در این بیانیه، توجه به نقش جوانان است؛ مقام معظم رهبری ابتدا عموم مردم را به پیشرفت معنوی و مادی کشور دعوت فرمودند و در ادامه جوانان را به صورت ویژه مورد خطاب قرار می‌دهند؛ وی 28 مرتبه در بیانیه از واژه «جوانان» استفاده کرده‌اند که خیلی پرتعداد و نشانه اهمیت فوق العاده این موضوع است.
وی با اشاره به آیات 17 به بعد سوره مبارکه لقمان گفت: لقمان در این آیات به فرزند نوجوانش می‌گوید: ای فرزندم نماز را برپا دار، امر به معروف و نهی از منکر کن و بر مصیبت‌هایی که بر تو وارد می‌شود صبور باش؛ يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛ لقمان سه دستور پخته و زیربنایی به فرزندش می‌آموزد که حتی شاید برای برخی از افراد بزرگسال هم سخت باشد ولی از دوره نوجوانی او را با این مسایل آشنا می‌کند.
تاکید اسلام بر اجتماعی اندیشیدن جوانان

بهشتی ادامه داد: اقامه صلاة که لقمان از فرزندش می‌خواهد کار بزرگی است زیرا به او نفرمود که نماز بخوان بلکه فرمود که نماز را اقامه کن همچنین فرموده که به معروف و نهی از منکر دعوت کن که این کار مستلزم شناخت معروف و منکر و دعوت دیگران به این سمت است یعنی مکتب قرآن و روایات از نوجوانان هم می‌خواهد که اجتماعی بیاندیشند و فکر و عمل کنند.
استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: یکی از مهمترین دروس بیانیه در کنار تکلیفی که بر دوش جوانان است احترام به آن‌ها و ارزش قائل‌شدن و جایگاه به آنان بخشیدن است یعنی اینکه جوانان و نوجوانان قدرت درک و فهم مسائل و حق فریاد زدن و اعتراض کردن به ناراستی‌ها و نارسایی ها را دارند و باید شجاعت، رشد جدی در میان آنان پیدا کند و متعهد بودن را تجربه کنند.
تکریم جوانان در قرآن

وی با بیان اینکه یک سوره کامل به نام حضرت یوسف به عنوان یک نوجوان و جوان در قرآن اختصاص یافته است اظهار کرد: پیامبر(ص) به جوانان اهمیت زیادی می‌دادند که نمونه آن، مصعب بن عمیر است که مبلغ مدینه بود یا برخی افراد جوان مانند اسامه که فرمانده لشکر می‌شدند. همچنین در قرآن، به حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) دستور یکسان برای مطهر کردن کعبه و ساخت آن داده شده که مشارکت دادن جوانان در مسائل اجتماعی را می رساند.
وی با بیان اینکه در اوائل انقلاب و به خصوص دهه اول این موضوعات مورد توجه بود و کشور به رشد اخلاقی و معنوی و مادی خوبی رسید تصریح کرد: یکی از آفاتی که امروز انقلاب با آن مواجه است همین مسئله است که کمتر مسئولیت‌ها به جوانان سپرده می‌شود و یا شایسته سالاری در سپردن مسئولیت‌ها مورد توجه نیست.
بهشتی با بیان اینکه پیامبر(ص)، مخاطب اصلی خود را جوانان قرار داده بودند اظهار کرد: یکی از ایرادات منافقان به پیامبر این بود که چرا جوانان ما را با دعوت به دین خود گمراه کرده‌ای بنابراین یکی از عوامل اصلی رشد در هر کشوری، این است که بار پیشرفت جامعه بر دوش جوانان باشد زیرا پرانرژی و با انگیزه هستند و کارهای بزرگ را دوست دارند.
«مسلمان توخالی»؛ نتیجه سبک زندگی غربی

بهشتی با بیان اینکه سبک زندگی از دیگر بخش‌های مهم بیانیه انقلاب است تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 1390 سبک زندگی را مطرح فرمودند که البته کارهایی هم شده ولی چون شایسته این موضوع نبود خودشان در مباحثشان به مفاهیم و مبانی آن تا حدودی پرداختند؛ سبک زندگی نشانه اعتقاد است لذا اگر فرقی میان سبک زندگی یک مسلمان با کافر وجود نداشته باشد وجه تمایز از بین خواهد رفت و پدیده «مسلمان توخالی» شکل خواهد گرفت زیرا مسلمانی که همانند کفار زندگی کند نمی‌تواند مسلمان باشد.
استاد مرکز تخصصی تفسیر با اشاره به آیه 97 سوره مبارکه نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» به حیات طیبه به عنوان هدف اسلام از سبک زندگی اشاره کرد و افزود: سبک زندگی یک مسلمان رسیدن به حیات طیبه است یعنی زندگی توام با سعادت دنیا و آخرت از این رو انقلاب اسلامی هم به دنبال تامین دنیا و آخرت مردم است و این موضوع بر خلاف پمپاژهایی است که از سوی برخی افراد با هدف جداکردن دین از نظام اجتماعی و سیاسی صورت می‌گیرد.
حیات طیبه منحصر به عبادت نیست

بهشتی تاکید کرد: هر کسی که بخواهد به حیات طیبه برسد باید عمل صالح داشته باشد که این عمل صالح گاهی مثلا در صنعت خودروسازی رخ می‌دهد و آن کشوری که بهتر خودرو می‌سازد عمل صالح‌تری دارد بنابراین عمل صالح محدود به عبادات نیست و در اقتصاد و صنعت و تولید هم نقش‌آفرین است و البته اینکه این عمل صالح برای رضایت خدا و مردم باشد هم مکمل حیات طیبه است.

انتهای پیام
captcha