نشریه «اندیشنامه ولایت» در پله 6
کد خبر: 3851881
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

نشریه «اندیشنامه ولایت» در پله 6

گروه اندیشه ــ ششمین شماره از نشریه «اندیشنامه ولایت» به صاحب امتیازی مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی(ره)، مدیرمسئولی زین‌العابدین نجفی و سردبیری اسحاق طاهری به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از نشریه «اندیشنامه ولایت» مقالاتی با عناوین «بررسی قواعد تعامل آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی در فقه سیاسی امامین انقلاب» نشوته محمدرضا عبداله نسب و محمد ترابی؛ «استحکام‌بخشی ساخت‌درونی قدرت نظام ج.ا.ا با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری» تألیف مصطفی قربانی و محمود پروانه؛ «هویت‌پژوهی اقدامات پیشگیرانه امنیتی از منظر فقه امامیه با تأکید بر دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله العالی)» به قلم حسین کدیور، حمید قنبری، حسن تلاشان و امیر ملامحمدعلی؛ «آداب و آثارِ انتقاد سازنده با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)» تالیف عباس شریفی و غلامرضا خوش نیت؛ «قانون و قانون‌گذاری در حکومت اسلامی با تأکید بر دیدگاه میرزای نائینی و امام خمینی(ره)» نوشته سیدمحمد حیدری خورمیزی و «جهاد دفاعی از منظر فقهای امامیه با تأکید بر آراء امام خمینی(ره) در دفاع مقدس» تألیف محمد محسن حیدری منتشر شده است.

بررسی قواعد تعامل آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی در فقه سیاسی امامین انقلاب

در چکیده مقاله «بررسی قواعد تعامل آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی در فقه سیاسی امامین انقلاب» آمده است، یکی از چالش‌های نظری ما در سیاست‌ورزی، این است که در اتخاذ استراتژی‌ها، آیا باید صرفاً به آرمان‌ها و اصول اخلاقی اندیشید، یا این‌که تنها به منافع ملی و آن‌چه «هست» توجه کرد؟ مقالهحاضرحاصلیک پژوهشاندیشه‌شناختیاست که در پرتو دو رویکرد نظری آرمان‌گرایی و واقع‌بینی، به بررسی قواعد پیوند این دو مفهوم در نظام سیاسی ایران و با توجه به اندیشه سیاسی امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای به این پرسش پاسخ داده می‌شود که قواعدِ نظریِ پیوندِ آرمان‌ها و واقعیت‌ها در اندیشه سیاسی امامین انقلاب چیست؟ یافته پژوهش حاکی از آن است که در گفتمان انقلاب اسلامی و منظومه فکری رهبران انقلاب، مؤلفه‌های آرمانی و واقعی بر اساس قواعد فقهی شیعی از جمله اجتهاد، عقل، مصلحت، عنصر زمان و مکان، انتظام یافته و با کاربست مفاهیمی دوگانه چون آرمان ـ واقعیت، مصلحت ـ حقیقت و محافظه‌کاری ـ عقلانیت، پدیدار شده است. از این رهگذرمی‌توان گفت که گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی و به‌تبع آن، فقه سیاسی امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای نه آرمان‌گرایی محض و نه واقع‌گرایی صرف؛ بلکه تلفیق این دو، یعنی آرمان‌گرایی واقع‌بینانه در حوزهسیاست‌ورزی داخلی است.

جهاد دفاعی از منظر فقهای امامیه با تأکید بر آراء امام خمینی(ره) در دفاع مقدس

نویسنده مقاله «جهاد دفاعی از منظر فقهای امامیه با تأکید بر آراء امام خمینی(ره) در دفاع مقدس» در طلیعه نوشتار خود آورده است دفاع ملت ایران در جنگ تحمیلی، از نمونه‌های جهاد دفاعی است. امام‌خمینی به‌عنوان فقیه و مرجع دینی، دفاع مقدس را رهبری کردند. این پژوهش تلاش دارد تا آراء فقهی امام خمینی نسبت به دفاع مقدس را تحلیل و تبیین کند، بر این اساس، احکام و مسائل جهاد دفاعی از دیدگاه فقها بررسی شده است و در ذیل هر یک از مسائل و احکام، آراء فقهی امام خمینی در دفاع مقدس تحلیل و واکاوی شده است.مسائلینظیر تقدّم دفاعبر سایرواجبات و وجوبدفاعبرهمهمسلمانان،ازمباحثمطرح شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و در یافته این پژوهش می‌توان گفت: امام خمینی مباحث فقه الجهاد را عملیاتی کرده‌اند و آراء ایشان در دفاع مقدس کاملاً متقن و مستند است و بر پایه فقه جواهری است و از جهت نظری با آراء مشهور فقهای امامیه تطابق دارد.

آداب و آثارِ انتقاد سازنده با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)

در طلیعه نوشتار «آداب و آثارِ انتقاد سازنده با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)» آمده است یکی از اصول مهم و لازم در موفقیت فرد و جامعه، نگاهِ عدمِ رضایت به وضع موجود و تلاش برای رسیدن به شرایط مطلوب است. بدین منظور لازم است افراد جامعه در تمام سطوح، به نقاط ضعف و قوت خود شناخت داشته باشند. یکی از ابزارهای لازم جهت حصول این شناخت، به‌کارگیری انتقاد سازنده در جهت اصلاح و تحول است. مقام معظم رهبری به‌دفعات در بیانات خویش به‌طور حکیمانه موضوع انتقاد سازنده را مورد تأکید قرار داده‌اند. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع اسنادی و کتابخانه‌ای آن‌را مورد بررسی قرار داده است. نویسندهمقاله، پس از بیان مفهوم‌شناسی، اهمیت و ضرورت انتقاد سازنده، آداب آن‌را از دیدگاه مقام معظم رهبری به بحث نهاده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به رعایت اخلاق اسلامی، پیشگامی در انتقاد از خود، موقعیت‌شناسی و درک صحیح اقتضائات موجود و انتقاد از کار نه شخصیت افراد اشاره کرد و همچنین آثار آن‌را که شامل متذکر شدن انسان و اصلاح او، تحول مطلوب در جامعه به‌وسیله پویایی و نشاط ناشی از انتقاد، تبیین حقایق، روشن شدن اذهان، افزایش ضریب امنیت ملی، اجتماعی، شهروندی، ایجاد احساس هویت در مردم و پاسخ‌گو شدن مسئولین است را مورد بررسی قرار داده است.

استحکام‌بخشی ساخت‌درونی قدرت نظام ج.ا.ا با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری

نویسنده مقاله «استحکام‌بخشی ساخت‌درونی قدرت نظام ج.ا.ا با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری» در چکیده نوشتار خود آورده است نگرانی از به خطر افتادن موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه وجه انقلابی‌گری آن، ناشی از علل و عوامل مختلف از جمله آسیب‌پذیری اقتصاد ملی از تحریم‌های ضدّ ایرانی غرب و شکل‌گیری ایده حل مشکلات کشور از طریق مذاکره نزد برخی نخبگان، سبب تأکید بیش از پیش مقام معظم رهبری بر ایده «استحکام‌بخشی ساخت‌درونی قدرت» شد. از این‌رو در پژوهش حاضر تلاش بر آن است تا چیستی، چرایی و چگونگی این ایده از دیدگاه رهبر انقلاب بررسی شود. پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده و یافته‌های آن نشان می‌دهد، این موضوع از دیدگاه ایشان، معطوف به تقویت همه ابعاد قدرت نظام بوده و تأکید بر آن در برهه کنونی، ناظر بر چگونگی تداوم پیشرفت کشور در عین وجود فشارهای خارجی و ضرورت حفظ هویت انقلابی نظام است. ایشان تحقق این مهم را مستلزم انجام اقداماتی در دو سطح ساخت حقیقی و ساخت حقوقی نظام می‌دانند. در سطح ساخت حقیقی، همانا توجه به آرمان‌های اصلی و هندسه انقلاب اسلامی در سیاست‌گذاری و اقدام و در سطح ساختِ حقوقی، همه عوامل و متغیرهایی که به تقویت کارآمدی نظام منجر می‌شود، موردتوجه ایشان است.

انتهای پیام
captcha