کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» در ایکنا رونمایی می‌شود
کد خبر: 3851631
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» در ایکنا رونمایی می‌شود

گروه معارف ــ مراسم رونمایی از کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا هدایت‌پناه، شنبه، چهارم آبان‌ماه به میزبانی خبرگزاری ایکنا خوزستان برگزار می‌شود.

رونمایی

به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم رونمایی از کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا هدایت‌پناه، شنبه، چهارم آبان‌ماه در خبرگزاری ایکنا خوزستان برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور هدایت‌پناه مؤلف کتاب و عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، عبدالحسین طالعی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم و تعدادی دیگر از استادان حوزه و دانشگاه و همچنین مسئولان سازمان جهاددانشگاهی استان خوزستان برگزار خواهد شد.  

کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه‌نگاری» در 775 صفحه و به همت گروه فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) تهیه و از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: صحابه‌نگاری که قدمتی برابر با سیره‌نگاری دارد به فهرست و شرح حال و مسائل مختلف مربوط به یاران پیامبر(ص) می‌پردازد. صحابه‌نگاران در شرح حال صحابه آگاهی‌هایی داده‌اند که درباره حوادث دوران رسالت است، اما بسیاری از این آگاهی‌ها را مورخان و به خصوص سیره‌نگاران در ضمن شرح حوادث دوران رسالت بیان نکرده‌اند. بنابراین شرح‌حال نویسی صحابه بخشی از سیره‌شناسی و نیز شناخت حوادث قرن نخست به شمار می‌رود که شناخت این دو دوره (عصر رسالت و بعد از آن) بدون مطالعه کتب صحابه‌نگاری، شناخت جامعی نخواهد بود.

ذکر این نکته هم ضروری است که صحابه‌نگاری به دلیل چالشی بودن موضوع، تحت تأثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دیدگاه‌های مختلف، تطورات بسیاری در طول تاریخ به خود دیده و از جهت ساختاری و محتوایی دستخوش تغییر و تحول فراوانی شده است.

در کتاب «سیر تدوین و تطور صحابه نگاری» ضمن اشارات به سیر تدوین و تطور این دانش و مجموعه صحابه‌نگاری‌ها و صحابه‌نگاران، به نقش شیعه و اهل سنت در تحولات ساختاری و محتوایی و بیان مزایا و نواقص صحابه‌نگاری‌ها پرداخته است.

انتهای پیام
captcha