واکنش شهرداری به اظهارات دبیر ستاد اقامه نماز قم/ اعتراف تلویحی به طولانی بودن فرایند مجوزها
کد خبر: 3851389
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲

واکنش شهرداری به اظهارات دبیر ستاد اقامه نماز قم/ اعتراف تلویحی به طولانی بودن فرایند مجوزها

گروه اجتماعی ــ معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم در واکنش به اظهارات اخیر دبیر ستاد اقامه نماز قم مبنی بر سنگ‌اندازی شهرداری قم برای ساخت مسجد، گفت: ظاهرا انتقادات ایشان فاقد جامعیت و کارشناسی نشده است لذا شهرداری در جهت شفاف‌سازی این موضوع آمادگی برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف با ستاد اقامه نماز را دارد.

واکنش شهرداری به اظهارات دبیر ستاد اقامه نماز قمبه گزارش ایکنا از قم، با توجه به اهمیت نقش و جایگاه مساجد در اسلام، ضرورت تاسیس این مکان مقدس در نقاط مختلف جوامع اسلامی مشخص می‌شود؛ امام باقر(ع) در خصوص ثواب ساخت مساجد می‌فرمایند:«مَن بَنی مَسجِداً ولَو مِثلَ مَفحَص‌ِ قَطاةٍ بَنَی‌‌اللّهُ‏ لَهُ بَیتاً ‌فِی‌الجَنَّةِ ؛ کسی‌ که یک مسجد بنا کند، هرچند کوچک باشد، خداوند یک خانه در بهشت برای او بنا می‌کند. (وسائل، ج 3، ص486 ).

محمد خامه‌یار، دبیر ستاد اقامه نماز قم 17 مهرماه در نشستی خبری ضمن انتقاد از بعضی دستگاهای قم مانند شهرداری در عدم همکاری برای ساخت مسجد بیان کرد: باید شهرداری در روند ساخت مساجد در قم کمک کند، نه این که برای ساخت مساجد مشکلاتی ایجاد و پروسه را طولانی کند؛ این سنگ‌اندازی‌ها، خسته‌کننده شده است.

وی همچنین در ادامه گفت: تمام فعالیت‌های ستاد اقامه نماز برای ساخت مساجد در قم قانونی است، اما با این حال شهرداری برای ساخت مسجد مشکلاتی ایجاد می‌کند. مسجد مرکز فرهنگی است، هر جای خانه‌ای ساخته می‌شود، مسجد هم باید ساخته شود اما نمی‌دانیم؛ چرا مخالفت می‌شود.

ضوابط سهل و آسان برای ساخت مسجد

این انتقادات در حالی است که غلامرضا جانقربان معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم هم در گفت و گو با ایکنا به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: صدور پروانه برای مکان‌های مذهبی اعم از مساجد  و حسینیه‌ها در سطح منطقه‌ای و محله‌ای باید از یک فرآیند قانونی تبعیت کند؛ ضوابط ساخت مسجد در سطح محله‌ای به این صورت است که مساحت زمین 300 مترمربع و عرض معابر 16 متر باشد و برای ساخت مساجد در سطح محله‌ای نیازی به ساخت پارکنیگ نیست.

واکنش شهرداری به اظهارات دبیر ستاد اقامه نماز قم

وی افزود: در سطح منطقه‌ای به ازای هر 80 مترمربع بنای کلی مسجد باید یک پارکینگ ساخته شود؛ بر اساس این طرح تفصیلی برای ساخت اماکن مذهبی، ساخت مسجد و حسینه در  حوزه کاربری‌های مسکونی نیز امکان پذیر است اما باید برای مساجد و حسینیه عرض معابر 12 متر و ساختمان دو طبقه و یک نیم طبقه در همکف باشد.

جان‌قربان بیان کرد: همچنین در ذیل این طرح آمده‌است که برای تامین مخارج حسینیه و مساجد، سازنده می‌تواند، یک بخش تجاری در متراژ 7 متر در کنار مسجد بسازد و تا سقف70 متر مربع کاربری‌های غیر مذهبی اعم از کانون‌های فرهنگی و بسیج و.. بسازد. علاوه بر این قوانین که کمک‌های شهرداری برای ساخت مساجد محسوب می‌شود، خیرین حسینیه و مسجد ساز از پرداخت عوارض معاف هستند.

وی گفت: برای صدور پروانه ساخت مساجد و حسینیه‌ها، شهرداری هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و ضوابط بسیار سهل و آسانی در این زمینه وجود دارد همچنین معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قم اعلام آمادگی می‌کند که هر زمان هیئت امنایی برای صدور پروانه مراجعه کند، با تمام قوا آماده خدمت رسانی خواهیم بود.

جانقربان بیان کرد: در خصوص ساخت مساجد در شهر قم شهرداری با نظام مهندسی هماهنگی‌های لازم را انجام اده تا خیرین مسجدساز از تخفیف‌های ویژه نظام مهندسی بهره‌مند شوند.

اظهارات کارشناسی نشده

جان‌قربان با اشاره به انتقادات دبیر ستاد اقامه نماز از شهرداری قم در ساخت مساجد، گفت: شهرداری قم پذیرای انتقاد و مشکلات ستاد اقامه نماز است اما ظاهرا انتقادات ایشان فاقد جامعیت و کارشناسی نشده است و لذا شهرداری در جهت شفاف‌سازی این موضوع آمادگی برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف با ستاد اقامه نماز را دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اشاره به اینکه طراحی معماری مساجد نسبت به مناطق مسکونی پیچیده‌تر است، اظهار کرد: روند صدور مجوز برای ساخت مساجد و حسینیه‌ها طولانی است اما علت اصلی آن تعداد پرونده‌های بی‌شمار است علی رغم این‌ها، در سال‌های اخیر هوشمندسازی و الکترونیکی شدن صدور پروانه برای سهل‌الوصول تر شدن مشکلات فرآیند فرسایشی صدور پروانه انجام شده‌است.

صدور پروانه ساخت مساجد و حسینیه‌ها ظرف مدت ده روز

وی افزود: در شهر قم حدود 60 الی 70 درصد ملک‌ها اوقافی و آستانه‌ای است و این امر سبب طولانی شدن فرآیند صدور پروانه نمی‌شود در غیر این صورت از زمان ثبت تقاضا برای دریافت پروانه و همچنین بدون در نظر گرفتن نظام مهندسی شهرداری قم آمادگی صدور پروانه ساخت مسجد یا حسینیه در مدت حداکثر ده روز دارد.

از مجموع سخنان این دو مسئول که با نیت خیر به دنبال توسعه مساجد به عنوان مهمترین مکان مذهبی هستند برمی‌آید که انتقاد از طولانی بودن فرایند ساخت مکان‌های مذهبی همانند واحدهای تجازی و مسکونی با مشکلاتی روبرو است گرچه شاید نتوان همه آن را به گردن شهرداری بیندازیم زیرا نظام مهندسی و وضعیت مالکیت املاک نیز در این زمینه سهم گسترده‌ای دارد بنابراین می‌طلبد تا این موضوع در سطوح بالاتر استانی از جمله استانداری و شورای شهر تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام
captcha