انفعال مراکز فقهی در برابر پول‌های مجازی/ دیدگاه دو مرجع تقلید
کد خبر: 3851290
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
بازار اسلامی/ اکبر بیگی بیان کرد:

انفعال مراکز فقهی در برابر پول‌های مجازی/ دیدگاه دو مرجع تقلید

گروه اقتصاد ــ کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی اظهار کرد: مراکز فقهی ما در حوزه­‌های نوظهور همانند ارزهای دیجیتال، در حال انفعال قرار دارند و باید به سمت فعال شدن در این حوزه‌­ها حرکت کنند؛ چراکه قطعاً احکام نظام پولی فعلی، در نظام پولی مجازی کاربردی ندارد و چه ­بسا تصمیمات و احکام نادرست، آسیب‌­های جدی به اقتصاد وارد خواهد کرد.

انفعال مراکز فقهی در برابر پول‌های مجازی/ دیدگاه دو مرجع تقلید

به گزارش ایکنا، استخراج رمز‌ارزها و به ویژه بیت‌کوین در ایران پیچ‌‌ و خم‌های زیادی را طی کرده تا در نهایت دولت با این موضوع و البته با درنظر گرفتن تعرفه ویژه برای این کار موافقت کرد. در روزهای اخیر نیز مصطفی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی استخراج بیت‌کوین در ایستگاه پایانی است، گفت: با توجه به قانونی شدن استخراج رمز‌ارزها، دستورالعمل اجرایی این قانون تهیه شده و به زودی نهایی خواهد شد. نکته دیگری که باید اشاره کرد این است که استخراج پول‌های دیجیتال در کشور ما تاکنون موافقان و مخالفانی، چه در مجامع دانشگاهی و چه در میان برخی حوزویان داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر بیگی، مدرس احکام و مسائل شرعی در حوزه علمیه قم و از کارشناسان مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی،  در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره احکام فقهی ارزهای دیجیتال و دیدگاه مراجع تقلید در این مورد پرداخت و گفت: برای پرداختن به احکام فقهی و شرعی درباره یک موضوع، پیش از آنکه وارد بحث حکم‌شناسی شویم، باید موضوع را به خوبی شناخته و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم؛ بنابراین لازمه حکم‌‌شناسی، موضوع‌شناسی است که متأسفانه در بسیاری از مسائل که در دنیای واقعی امروزی رخ می­‌دهد، بحث موضوع­‌شناسی به دلایل مختلف مغفول مانده است.

لزوم بررسی ابعاد فقهی پول‌های مجازی

وی  با اشاره به کم‌کاری مراکز فقهی در زمینه بررسی ابعاد پول‌های مجازی ادامه داد: نظام پولی مجازی و بیت کوین نیز از جمله پدیده­‌هایی است که مراکز فقهی هنوز به طور جدی در بحث موضوع­‌شناسی آن ورود نکرده‌­اند و به همین دلیل احکام فقهی و شرعی متناسب با آن شکل نگرفته است.

این کارشناس احکام فقهی تأکید کرد: در واقع مراکز فقهی ما در حوزه­‌های نوظهور، در حال انفعال قرار دارند و باید به سمت فعال شدن در این حوزه‌­ها حرکت کنند؛ چراکه قطعاً احکام نظام پولی فعلی، در نظام پولی مجازی کاربردی ندارد و چه ­بسا تصمیمات و احکام نادرست، آسیب‌­های جدی به اقتصاد وارد خواهد کرد و در جامعه نیز شبهات و ابهامات فراوانی را به وجود می ­آورد.

از آنجا که گریزی از ورود به عصر مجازی نیست، باید الزامات و احکام متناسب با پول مجازی با موضوع‌شناسی دقیق مورد توجه فقها و مراکز فقهی قرار گیرد؛ به طوری که، جامعیت آن فقه شخصی و حکومتی را با هم دربرگیرد

دیدگاه مراجع تقلید درباره ارزهای دیجیتال

بیگی ادامه داد: به همین دلیل، از آنجاکه گریزی از ورود به عصر مجازی نیست، باید الزامات و احکام متناسب با پول مجازی با موضوع­‌شناسی دقیق مورد توجه فقها و مراکز فقهی قرار گیرد؛ به طوری که جامعیت آن فقه شخصی و حکومتی را با هم دربرگیرد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی، در ادامه به بین دیدگاه چند تن از مراجع تقلید درباره ارزهای دیجیتال پرداخت و گفت: آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سؤال که خرید و فروش بیت‌کوین چه حکمی دارد؟ این گونه پاسخ فرموده‌اند: با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد از جمله اینکه منشأ استخراج این ارز روشن نیست و نیز غالباً اعتبار آن از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده است و همچنین منشأ سوءاستفاده‌های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست.

این کارشناس احکام فقهی در پایان اظهار کرد: همچنین آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پاسخ به سؤالی در زمینه بیت‌کوین فرموده‌اند: این معاملات اشکال دارد و به احتیاط واجب جایز نیست.

انتهای پیام
captcha