آنچه بیماران دیابتی دارای زخم پا باید در پیاده‌روی اربعین بدانند
کد خبر: 3849745
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

آنچه بیماران دیابتی دارای زخم پا باید در پیاده‌روی اربعین بدانند

گروه سلامت ــ رئیس کلینیک ترمیم زخم جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت توجه بیماران دیابتی به سلامت خود در زمان پیاده‌روی اربعین، گفت: بیمارانی که زخم‌های دیابتی دارند، در صورتی که به توصیه‌های پزشکی عمل کنند، در حین پیاده‌روی دچار مشکلی نمی‌شوند.

آنچه را بیماران دیابتی دارای زخم پا در پیاده‌روی اربعین بدانندغلامرضا اسماعیلی‌جاوید، رئیس کلینیک ترمیم زخم جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تأکید بر لزوم هوشیاری بیماران مبتلا به زخم‌های ناشی از دیابت در پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: اگر این افراد به توصیه‌ها و روش‌های پزشکی عمل کنند، مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید.

وی تصریح کرد: بیماری دیابت به دلیل عوارضی که بر روی اعصاب و عروق اندام‌های تحتانی به ویژه پا‌ها می‌گذارد، این بیماران را دچار مشکلاتی مانند اختلال حس، تغییر شکل و دِفرمه شدن اندام‌ها و مشکلات عروقی و نارسایی می‌کند.

رئیس کلینیک ترمیم زخم جهاددانشگاهی ادامه داد: این افراد پرخطر هستند و باید در ایامی مانند حج و اربعین به دلیل پیاده‌روی‌ از خود مراقبت بیشتری کنند تا دچار مشکلاتی به ویژه در پا‌های خود نشوند.

وی تصریح کرد: این افراد باید مراقب باشند که پا‌های آن‌ها در حین پیاده‌روی دچار زخم یا تاول نشود، باید بهداشت پا‌های خود را حفظ کنند و از جوراب تمیز و کفش‌های مناسب استفاده کنند؛ همچنین لازم است که این افراد پیش از پیاده‌روی با افراد متخصص برای استفاده از کفش مناسب مشورت کنند.

اسماعیلی‌جاوید بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برای این افراد به وجود می‌آید این است که به دلیل بیماری دیابت، اندام‌ها دچار اختلال حس می‌شود و به دلیل استفاده از کفش نامناسب و زمان طولانی پیاده‌روی از مشکلاتی که برای آن‌ها به وجود می‎‌آید بی‌اطلاع می‌مانند و پس از اتمام مراسم‌ پیاده‌روی با زخم‌ و تاول به مراکز ترمیم زخم مراجعه می‌کنند.

وی تأکید کرد: لازم است این افراد پس از مرحله پیاده‌روی پای خود را به صورت روزانه بررسی کنند و در صورت به وجود آمدن هرگونه زخم، به یکی از مراکز درمانی مراجعه کرده تا بتوانند خدمات درمانی را دریافت کنند.

اسماعیلی جاوید یادآور شد: از سوی دیگر یک‌سری از افراد نیز خود دچار زخم‌های دیابتی هستند؛ این افراد باید بتوانند از روش‌هایی استفاده کنند که فشار به زخم وارد نشود. در پزشکی روش‌هایی داریم که این مشکلات را کاهش می‌دهند؛ این افراد باید قبل از سفر خود به یکی از پزشکان متخصص در این حوزه مراجعه کنند تا با یکی از این روش‌ها مشکلات را برای این بیماران به حداقل برسانند.

وی بیان کرد: این افراد باید سعی کنند از کفش‌های مناسب و کفی‌های طبی استفاده کنند تا هم به زخم آن‌ها فشار نیاید و هم روند ترمیم زخم آن‌ها آغاز شود یا حداقل این افراد دچار زخم جدیدی نشوند. همچنین، باید روزانه پای خود را بررسی و بهداشت آن را رعایت کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل بلافاصله به مراکز درمانی ایران مراجعه کنند.
 
انتهای پیام
captcha