مجله «پژوهش‌های اخلاقی» در ایستگاه 37
کد خبر: 3849130
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

مجله «پژوهش‌های اخلاقی» در ایستگاه 37

گروه اندیشه ــ سی و هفتمین شماره از مجله «پژوهش‌های اخلاقی»، به صاحب امتیازی انجمن معارف اسلامی ایران، مدیرمسئولی رضا حاجی ابراهیم و سردبیری محمود قیوم‌زاده شامل 16 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از مجله «پژوهش‌های اخلاقی»، مقالاتی با عناوینی از جمله «ارائه الگوی پیشنهادی سرآمدی فرهنگ اخلاق سازمانی در بانک رفاه کارگران» نوشته مجید ابوالقاسم و ایرج سلطانی؛ «بررسی پیامدگرایی و وظیفه گرایی اخلاقی با تاکید بر نظریه کانت در جامعه حسابداران رسمی ایران و تاثیر آن بر میزان پایبندی بر رفتار حرفه ای حسابرسان» تالیف شرلی نعمت‌اللهی، کیهان آزادی و محمدرضا وطن دوست؛ «اخلاق مداری پیامبر (ص) در غزوات» به قلم سهراب اسلامی، حسین خسروی و عبدالله رحیمی؛ «مطالعه تاثیر ابعاد محیط آموزشی بر میزان تغییر سرمایه روانشناختی و ارزشهای اخلاقی دانشجویان منطقه ۸ دانشگاه آزاد اسلامی (با ارائه مدل ساختاری)» نوشته سادینا پیرا، کامران محمدخانی و علی تقی‌پور ظهیر منتشر شده است.
 
همچنین راهکارهای حقوقی - اخلاقی مقابله با فساد در انعقاد قراردادهای تجاری بین المللی» به قلم بهرام تقی‌پور، مهدی عباسی سرمدی، اعظم مهدوی‌پور و محمدتقی ابراهیمی؛ «ارائه الگوی ارزیابی موفق خط مشی‌های عمومی سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای» نوشته سارا حاجت‌پور، کرم‌الله دانش‌فرد، محمد تابان و قنبر امیرنژاد و «چالش‌های اخلاقی اجرای رای داور در نظام حقوقی ایران» به قلم علی رسول‌زاده فرساد و حمیدرضا علومی از دیگر مقالات منتشر شده است.
 
مقالات «شأن اخلاقی حیوانات از دیدگاه اندیشمندان غرب، مسلمان و قرآن کریم با تاکید بر تفسیر المیزان» تالیف سید حسین رکن الدینی؛ «بررسی مضامین اخلاقی، اعتقادی و دینی در ادبیات عامیانه شهربابک» نوشته فاطمه ریاحی، عطامحمد رادمنش و محبوبه خراسانی؛ «تبیین مبانی واصول اخلاقی حقوق مصرف کننده از دیدگاه حقوق اسلام» به قلم رسول شجاعی، جلیل قنواتی، تورج تقی‌زاده و سیداحمد حبیب‌نژاد؛ «نظام و روش‌های تربیتی درنظرگاه اسلامی ومقارنه آن با مکتب اگزیستانسیالیسم» به قلم محمد فرج‌زاده و محمدرضا سرمدی؛ «میان کنش عبادات و تربیت با تاکید بر ابعاد تربیتی و اخلاقی کفارات مذکور در قرآن کریم» نوشته محسن ملک افضلی اردکانی؛ «ساختارسازی اخلاقی در پیشگیری فرهنگی از اعتیاد به مواد مخدر» نوشته غلامرضا مهدوی و محمود قیوم‌زاده؛ «ضمانت اجرای قانونی نقض ارزش های اخلاقی در دیوان محاسبات کشور» به قلم فتح‌الله رحیمی و مهری حقیقی؛ «ضمان درک در ترازوی ارزیابی اخلاقی با محوریت ارا وحدت رویه دیوان عالی کشور» به قلم پوریا رضی و تعارضات اخلاقی تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری و شورای امنیت در حیطه حل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی» نوشته سعیده گل کار، سیدمحمد هاشمی و علی زارع نیز از دیگر مقالات منتشر شده در این شماره هستند.
 
شأن اخلاقی حیوانات از دیدگاه اندیشمندان غرب
در مقاله «شأن اخلاقی حیوانات از دیدگاه اندیشمندان غرب، مسلمان و قرآن کریم با تأکید بر تفسیر المیزان» می‌خوانیم : «شأن اخلاقی حیوانات، موضوعی است که در غرب از قبل مورد توجه بوده است، اما در میان اندیشمندان مسلمان زمینه‌ای برای طرح آن وجود نداشته است. در خصوص شأن اخلاقی حیوانات میان اندیشمندان غیر مسلمان، از دیدگاه انسان‌محور ـ دیدگاه افراطی ـ که برای هیچ موجودی غیر از انسان شأن اخلاقی قائل نیست تا دیدگاه بوم‌محور ـ دیدگاه تفریطی ـ که برای تمام عالم هستی شأن و احترام قائل است به چشم می‌خورد که تمام آنها قابل نقد هستند. اندیشمندان مسلمان اولاً با وسعت و عمق در این بحث ورود نداشته‌اند، ثانیاً با توجه به مبانی اعتقادی یکسانِ مبتنی بر آیات و روایات‌شان، اگر به بحث ورود پیدا کنند به دیدگاهی یکسان و یا حداقل مشابه؛ یعنی وجود شأن اخلاقی برای حیوانات خواهند رسید. این مقاله که از نوع کتابخانه‌ای است تلاش کرده با روشی وحیانی نقلی و نیز تحلیلی توصیفی شأن اخلاقی حیوانات را از دیدگاه اندیشمندان غربی و مسلمان و آنگاه از دیدگاه قرآن بررسی نماید. از دیدگاه قرآن، وجود ویژگی‌های شأن اخلاقی ـ شعورمندی، هدفمندی و اختیار ـ در حیوان که لازمة شأن اخلاقی مستقل است، امری ممکن به نظر می‌رسد و در نتیجه شأن اخلاقی حیوانات امری باورپذیر می‌نمایاند.»
 
میان‌کنش عبادات و تربیت
در مقدمه مقاله «میان‌کنش عبادات و تربیت با تأکید بر ابعاد تربیتی و اخلاقی کفارات مذکور در قرآن کریم» آمده است: «تأثیر گذاری عبادات، بر اخلاق و تربیت دینی بندگان موحد، غیر قابل تردید و انکار است. اینکه این کنش‌گری، در چه ساحت‌هایی از ابعاد فردی و اجتماعی زندگی انسان متعبّد محقق می‌شود، مسأله‌ای است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. مفهوم شناسی و بیان ماهیت کفارات (به عنوان یک عبادت شرعی) و اثرگذاری ادای آن‌ها در اخلاق فردی و تربیت اجتماعی، موضوعات دیگری است که با روش تحلیل و توصیف متون دینی، به ویژه آیات مربوط به کفارات، مورد بررسی قرار گرفته است. این نوشتار بر این فرض استوار است که آثار متعدد تربیتی و اخلاقی بر انجام این عبادت، یعنی ادای کفارات، مترتّب است. برجسته‌ترین اثرهای عمل به این حکم شرعی عبارت است از: «بازگشت به درگاه ربوبی»، «استحکام پایه‌های ایمانی» و «تنبیه و تطهیر مرتکب فعل حرام از طریق مجازات وی» از جمله این آثار دانسته شده است.».
انتهای پیام
captcha