سیر تحول حوزه علمیه قم طی ۶۰ سال اخیر بهجت‌آفرین است
کد خبر: 3848908
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
حدادعادل:

سیر تحول حوزه علمیه قم طی ۶۰ سال اخیر بهجت‌آفرین است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس بنیاد بین‌المللی سعدی گفت: سیر تحولی حوزه علمیه قم در شصت سال گذشته و رشد و شکوفایی کمی و کیفی آن بهجت‌آفرین است.

به گزارش ایکنا؛ غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد بین‌المللی سعدی، با حضور در ستاد مرکزی المصطفی و دیدار با رئیس و معاونان این مرکز بین‌المللی بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه به منظور گسترش زبان فارسی در عرصه بین‌المللی تأکید کرد و افزود: وجود جامعةالمصطفی و دستاورد‌های امیدبخش آن را از نشانه‌های توفیق انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و بین‌المللی توصیف کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شکل‌گیری مراکزی همانند جامعةالمصطفی، به تعبیر مقام معظم رهبری، از رویش‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به زمینه‌های مشترک کاری میان جامعةالمصطفی و بنیاد سعدی در زمینه آموزش زبان و ادبیات فارسی، اظهار کرد: نمی‌توان تلاش‌های مراکز مختلف فرهنگی و دانشگاهی را برای گسترش زبان فارسی در جهان با دستاورد‌های عظیم المصطفی در این زمینه مقایسه کرد؛ برای نمونه تنها در هندوستان نزدیک به هزار نفر از دانش‌آموختگان المصطفی به همراه خانواده‌های خود به زبان فارسی تسلط کامل دارند و جدا از آن، طلاب مدارس پیوسته المصطفی در این کشور به خوبی با زبان فارسی آشنا هستند.

ارتباط همدلانه بنیاد بین‌المللی سعدی و جامعةالمصطفی

رئیس بنیاد سعدی با تأکید بر این که در هیچ زمانی اهرمی مانند جامعةالمصطفی در خدمت گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان وجود نداشته است، افزود: در عرصه آموزش زبان فارسی بین بنیاد سعدی و جامعةالمصطفی هیچ دوگانگی و رقابتی وجود ندارد. نگاه ما به جامعةالمصطفی همدلانه است و تحکیم رویکرد همیاری، تعامل دوسویه و مثبت بین دو مرکز را پی می‌گیریم.

وی با ذکر ایراد‌های ساختاری در زمینه آموزش زبان فارسی در عرصه جهانی، ابراز کرد: در مقایسه با فعالیت‌هایی که کشور‌های مختلف برای آموزش زبان‌های خود انجام می‌دهند، سرمایه‌گذاری ما بسیار ناچیز بوده است. در سال ۱۳۸۵ تشکیل بنیادی مستقل برای آموزش زبان فارسی در عرصه بین‌الملل دنبال شد و بنیاد سعدی هم‌اکنون این موضوع را پی می‌گیرد. البته این مسیر با مشکلات و موانعی همراه بود که با توکل به خدا به پیش می‌رویم.

بنیاد سعدی؛ آماده گسترش همکاری با جامعةالمصطفی

حداد عادل حمایت از مراکز آموزش زبان فارسی را یکی از اهداف بنیاد سعدی برشمرد و اظهار کرد: بنیاد سعدی در زمینه آموزش مجازی، تدوین منابع درسی، تربیت مبلغ، برگزاری دوره‌های بازآموزی استادان، استانداردسازی آموزش و برگزاری آزمون‌های زبان فارسی، برنامه‌های گوناگونی را دنبال می‌کند و آماده گسترش همکاری با جامعةالمصطفی است.

یادآور می‌شود در این دیدار بر گسترش همکاری دوجانبه در زمینه‌های گوناگون مانند برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های تربیت مربی زبان فارسی، ویژه طلاب غیرایرانی، همکاری در طراحی رشته‌های آموزش زبان فارسی در طرح تحول آموزش المصطفی، برگزاری دوره آمفا (آزمون استاندارد مهارت زبان فارسی) ویژه جامعةالمصطفی توافق‌هایی شد.

انتهای پیام
captcha