طرح دانشجومعلم قرآن در تمامی استان‌ها برگزار شود
کد خبر: 3848854
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸

طرح دانشجومعلم قرآن در تمامی استان‌ها برگزار شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در دوره دانشجومعلم و متدبر قرآن از تجربیات خوبی که از اساتید دوره دانشجومعلم کسب کرده است، گفت و افزود: سعی می‌کنم از روش تدریس این دوره در آموزش به دیگر دانشجویان بهره‌مند شوم.

دانشجو معلمسازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دانشجویان سراسر کشور اقدام کرده است از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح دانشجومعلم و دانشجومتدبر قرآن اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این دو طرح، گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با یکی از شرکت‌کنندگان این دوره‌ را می‌خوانید؛

مهدیه قاسمی فلاورجانی، متولد سال 1377 از قم و دانشجوی ترم سوم مقطع کارشناسی رشته شیمی کاربردی است. وی هنگامی که برای حضور در غرفه دانشگاهش در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران حضور پیدا می‌کند، با این دوره‌ها آشنا می‌شود.

وی با گلایه از اینکه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌ محل تحصیل آنها انجام نشده بود و یا تبلیغات در مکان‌هایی بود که قابل رؤیت نبود، اظهار کرد: قطعاً اگر در نمایشگاه قرآن حضور پیدا نمی‌کردم، نمی‌توانستم از برگزاری این دوره‌ها مطلع شوم. غرفه دانشگاه‌ ما در کنار غرفه سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی بود. با دعوت یکی از دوستان و با تشویق وی، اینکه در صورتی که بتوانی به طور مسلط قرآن بخوانی و سپس در تست اولیه موفق شوی، می‌توانی در دوره حضور پیدا کنی، در این دوره‌ها نام‌نویسی کردم.

قاسمی با اشاره به اینکه در دوره‌های جهاددانشگاهی برای نخستین بار است که حضور پیدا کرده‌ام، بیان کرد: مطالب مفیدی در این دوره ارائه شد، اما اوایلش برای ما دانشجویانی که در گذشته در دوره‌های قرآنی حضور داشته‌ایم، مطالب کمی خسته‌کننده بود، اما به تدریج مطالب ارائه شده تخصصی‌تر شد و با اشتیاق بیشتری در کلاس حضور پیدا می‌کردم.

وی هنگامی که دانش‌آموز مقطع ابتدایی بوده است، آموزش قرآن را شروع و در مقطع راهنمایی در دوره‌های تجوید پیشرفته شرکت کرده است و به اذعان خودش تقریبا از قاریان خوش‌خوان و ممتاز استان قم است. 

این دانشجوی رشته شیمی ـ کاربردی با اشاره به تجربیاتی که از دوره دانشجومعلم کسب کرده است، اظهار کرد: اساتید در تدریس و روش تدریس تجربیات خوبی را به ما منتقل کردند و تمام سعیم را می‌کنم تا از آنها در تدریسم استفاده کنم. زیرا تمایل دارم برای افراد و دانشجویانی که از قرآن چیزی نمی‌دانند، تدریس داشته باشم، به گونه‌ای که کلاس برای آنها جذاب باشد تا در این راه ماندگار و در زمینه فراگیری قرآن استمرار داشته باشند.

قاسمی درباره دوره دانشجومتدبر قرآن، اظهار کرد: قرآن، کتاب آسمانی ما است و وظیفه ما تدبر در مفاهیم و ترجمه و نکات تفسیری آن و از سوی دیگر بکارگیری آنها در زندگی است. بنابر این همین دوره‌ها چون دانشجومتدبر قرآن موجب می‌شود تا در این زمینه‌ها تلاش و بهتر آموزه‌های قرآنی را درک کنیم.

وی در پایان پیشنهاد داد: اطلاع‌رسانی این گونه‌ دوره‌ها باید در سطح تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها انجام شود به ویژه دانشگاه‌هایی که رشته‌های دیگری جز علوم قرآنی دارند؛ چراکه نیازمند این هستیم تا تمامی دانشجویان با تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها با آموز‌ه‌های قرآنی آشنا شوند و این نباید تنها محدود به رشته‌های الهیات و علوم قرآنی شود. چه بسا قاریان و حافظان خوبی که در دیگر رشته‌ها مشغول به تحصیل و کار بوده و در این عرصه نیز زبده هستند. از سوی دیگر بهتر است سطح‌بندی میان دانشجویان انجام شود تا مطالب ارائه شده در دوره برای برخی خسته‌کننده و سطح پایین و برای برخی دیگر تخصصی به نظر نرسد.

انتهای پیام
captcha