راهپیمایی اربعین؛ نمایش غلبه منطق و گفتمان مقاومت بر سایر گفتمان‌ها
کد خبر: 3848775
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۹
آیت‌الله غرویان بیان کرد:

راهپیمایی اربعین؛ نمایش غلبه منطق و گفتمان مقاومت بر سایر گفتمان‌ها

گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه، اربعین را یک قدرت عظیم فرهنگی خواند و گفت: این جمعیت بزرگ که با یک انرژی مثبت و برگرفته از فرهنگ عاشورا در این مراسم حاضر می‌شوند در واقع منطق و گفتمان غالب در منطقه را به قدرت‌ها نشان می‌دهند و همین مسئله خوف و هراس را در دل دشمنان اسلام می‌اندازد.

آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ویژگی‌های مراسم اربعین که قدرت‌های بزرگ را نگران کرده، گفت: در جهان سیاست قدرت حرف اول را می‌زند. اما قدرت اقسام مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی دارد. به عقیده من قدرت فرهنگی انرژی و توان بالاتری نسبت به سایر اقسام قدرت دارد و در این میان مسئله راهپیمایی اربعین نشان‌دهنده قدرت فرهنگی و معنوی اسلام است.

نگاه به اربعین به منزله یک قدرت عظیم فرهنگی

وی ادامه داد: این جمعیت بزرگ که با یک انرژی مثبت و برگرفته از فرهنگ عاشورا در این مراسم حاضر می‌شوند در واقع منطق و گفتمان غالب در منطقه را به قدرت‌ها نشان می‌دهند و همین مسئله خوف و هراس را در دل دشمنان اسلام می‌اندازد.

آیت‌الله غرویان اظهار کرد: به عبارتی اربعین به منزله یک قدرت عظیم فرهنگی توانسته بر توان نظامی و سیاسی قدرت‌های جهانی غلبه پیدا کند. قلب‌های انسان‌های کره زمین همواره به روی مسائل اخلاقی، فطری و معنوی گشوده است و اربعین قدرت بالایی در نفوذ در دل‌ها و ذهن‌ها دارد. بنابراین ترس ابرقدرت‌ها بیشتر از بعد کیفی این رخداد عظیم است نه بعد کمی آن.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اضافه کرد: البته کمیت و میزان جمعیت حاضر در این راهپیمایی در جای خود اثرگذار است اما کیفیت معنوی اربعین است که محاسبات دشمنان را برای سلطه بر منطقه و جهان اسلام به هم ریخته است.

وحدت‌آفرینی اربعین؛ سرآغاز شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

آیت‌الله غرویان درباره حضور اقشار مختلف از ادیان و اعتقادات گوناگون در این مراسم و پیوند آنها با همدیگر و تأثیر این وحدت در فراهم کردن زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: در روایات داریم که «القلب حرم الله»؛ این قلب هم تنها مربوط به شیعیان و مسلمانان نیست بلکه همه انسان‌ها را در برمی‌گیرد و از آنجا که اربعین و پیام امام حسین(ع) ‌قدرت فتح قلب‌ها را دارد لذا انسان‌هایی از مذاهب و ادیان مختلف علاقه‌مندند که در این مراسم حضور پیدا کنند و این همان بعد وحدت‌آفرین اربعین است که می‌تواند سرآغاز یک تمدن نوین اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: البته باید نظریه‌پردازان، عالمان، فیلسوفان، فقیهان و حکیمان مسلمان بتوانند از این فرصت برای تولید نظریه استفاده کرده و چنین کاری نیازمند برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت فرهنگی و فکری است تا بتوان هرچه بیشتر از فرصت اربعین برای شکل‌دهی به تمدن بزرگ اسلامی استفاده کرد.

ضرورت مراقبت از راه نیافتن نگاه‌های سیاسی و ابزاری به اربعین

آیت‌الله غرویان درباره ضرورت مراقبت از آلوده نشدن این مراسم عظیم به نگاه‌های سیاسی و ابزاری گفت: شعار «حب الحسین یجمعنا» می‌تواند به انسان‌ها و حاضران در این مراسم اخلاص ببخشد و مردم حول محور این شعار در ذهن و قلب‌شان از افتادن در ورطه نگاه سیاسی و جناحی و هر رویکردی غیر از پیام امام حسین(ع) رهایی پیدا می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در واقع همه باید بدانند به برکت سیدالشهدا(ع) و خون ایشان است که این همه محبت و وحدت بین مردم ایجاد کرده و خود به خود یاد امام حسین(ع)می‌تواند دل‌ها را به سمت یک هدف مشترک متمایل کند و قلب‌ها را نورانیت ببخشد تا دچار این آلودگی‌های دنیوی نشوند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha