اختصاص بودجه به زیرساخت‌های گردشگری منجر به درآمدزایی خواهد شد
کد خبر: 3848567
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷

اختصاص بودجه به زیرساخت‌های گردشگری منجر به درآمدزایی خواهد شد

گروه اجتماعی - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: معتقدم که گردشگری خود می‎تواند در آینده برای کشور درآمدزا باشد ولی فعلا نیاز است که بودجه لازم برای تامین زیرساخت‎ها اختصاص داده شود تا به مرور تعداد گردشگران بیشتر شود و چرخ اقتصاد گردشگری در کشور به حرکت درآید.

گردشگری می‎تواند در آینده برای کشور درآمدزا باشد

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اهمیت تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارت، گفت: طبق نظر کارشناسان اقتصادی، برای عبور از شرایط فعلی گردشگری یکی از راهکارهای عملی محسوب می‏ شود و بر اساس بررسی‎های کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش‎های مجلس به این نتیجه رسیدیم که در شرایط فعلی نیاز به تشکیل وزارت در این حوزه است.

وی ادامه داد: از مزیت‎های وزارت این است که فردی که در راس آن قرار می‎گیرد، حداقل چهارسال ثبات مسئولیت دارد و در طول چهارسال گذشته دولت آقای روحانی مشاهده کرده‎ایم که چندین مسئول پشت سر هم عوض شده‎اند و به دنبال آن مشکلات متعددی ایجاد شده است.

سعیدی با بیان این که اتکا به اقتصاد گردشگری به عنوان یکی از مولفه‎های اقتصاد بدون نفت، گفت: مسئله اصلی این است که هنوز به اهمیت گردشگری و سهم ایران در کسب درآمد از گردشگری کمتر توجه شده است. از طرفی در اسناد بالادستی شیوه توسعه گردشگری و بهره‌برداری از این صنعت به طور کامل روشن نشده است و مشخص نیست که به چه شیوه و با کدام شاخص و ابزار می‎خواهیم گردشگری را در کشور رونق دهیم.

گردشگری می‎تواند در آینده برای کشور درآمدزا باشد

نماینده مردم تبریز در مجلس، تاکید کرد: حدود پنج سال است که طرح مهندسی فرهنگی کشور که گردشگری هم جزو آن است، تمام شده ولی بلاتکلیف مانده است است. معتقدم که گردشگری خود می‎تواند در آینده برای کشور درآمدزا باشد ولی فعلا نیاز است که بودجه لازم برای تامین زیرساخت‎ها اختصاص داده شود تا به مرور تعداد گردشگران بیشتر شود و چرخ اقتصاد گردشگری در کشور به حرکت درآید.

وی هم چنین در خصوص مقبره الشعرا گفت: گردشگران برای بازدید از جاذبه‎های تاریخی به استان ما سفر می‌کنند و باید وضعیت این مجموعه سریعا بهبود یابد. در گذشته ردیف بودجه این مکان حذف شده بود و خوشبختانه در بودجه 98 آن را احیا کردیم و با آقای نوبخت، قرار شده است که کل بودجه را بدهند تا حداقل بخش‎هایی از طرح به پایان برسد.

سعیدی در ادامه با اشاره به مشکلات بیمه راهنمایان گردشگری، یاد آور شد: در حال حاضر دولت از بابت بیمه به سازمان متولی بدهکار است و از این رو دیگر زیر بار این مسئولیت نمی‎رود. برای حل این موضوع باید در مرحله اول منابع پایدار برای آن مشخص شود و یکی از منابع پایدار، فروش نفت است و این خود نوسانات متعددی دارد. از سویی معتقدم حتی خود گردشگری می‎تواند به عنوان یکی از منابع درآمدی مطرح شود و صرف هزینه در این زمینه نوعی سرمایه گزاری است.

موانع سرمایه گزاری باید رفع شود

وی با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی به گردشگری و حل موانع سرمایه گزاری، بیان کرد: سرمایه‎گزاری را می‌شناسم که سه سال است که در حوزه گردشگری سرمایه گذاری می‌کند و الان با مشکلات و موانع متعددی روبه رو شده و750 میلیارد سرمایه‎اش متوقف شده است و در حالیمه حل مشکلات و از سر گیری این پروژه، برای حدود 7000 نفر اشتغالزایی ایجاد می‎کند.

موزه چاپ و نشر و موزه راه آهن در تبریز راه اندازی می‎شود

سعیدی همچنین از راه اندازی موزه چاپ و نشر و موزه راه آهن در تبریز خبر داد که مبلغی هم برای تسریع امور نظر گرفته شده است و امیدوار است که توسعه صنعت گردشگری در استان رونق می‎یابد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، استفاده هرچه بیشتر از رایزنان فرهنگی، توجه به آداب و رسوم و فرهنگ کشور به عنوان یکی از انگیزه‎های سفر به ایران، دور شدن از حساسیت و توهمات بی جا و داشتن نگاه واقع بینانه و تخصصی به گردشگری را مهم دانست.

انتهای پیام
captcha