کودکان اولین قربانی منازعات خانوادگی هستند
کد خبر: 3848353
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

کودکان اولین قربانی منازعات خانوادگی هستند

گروه اجتماعی ــ استاندار قم با بیان اینکه آموزش و آگاهی‎بخشی حقوق به کودکان از الزامات اولیه است، گفت: مشکل از جایی آغاز می‌شود که تنش از درون خانواده آغاز شود و کودکان اولین قربانیان منازعات خانوادگی خواهند بود.

کودکان اولین قربانی منازعات خانوادگی هستندبه گزارش ایکنا از قم، بهرام سرمست، استاندار قم، امروز، 16 مهر در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: کودکان جزء آسیب‌پذیرترین اقشاری هستند که اگر حمایت اجتماعی از آن‌ها صورت نگیرد، حقوق آن‌ها ضایع می‌شود و ضایع شدن حقوق کودک باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و مشکلات در جامعه می‌شود.

وی افزود: در دین اسلام بیش از جوامع غربی به حقوق اجتماعی و حقوق کودک توجه شده است و از همین جهت مشکلات کمتری نسبت به کشورهای دیگر در ایران وجود دارد ولی نیاز است مشکلات موجود نیز مرتفع شود.

استاندار قم با بیان اینکه آموزش و آگاهی بخشی حقوق به کودکان از الزامات اولیه است، اضافه کرد: کودک در مسیر اجتماعی رشد، از کانال‌های مختلفی آموزش می‌بیند، اولین نهادی که در آموزش و آگاهی بخشی کودکان تأثیرگذار است، خانواده و والدین هستند.

وی ادامه داد: مشکل از جایی آغاز می‌شود که تنش از درون خانواده آغاز شود و کودکان اولین قربانیان منازعات خانوادگی خواهند بود؛ پدر و مادر موظف هستند که از کودک مراقبت کنند و با آموزش‌های لازم کودک را آماده ورود به اجتماع و پذیرفتن مسئولییت‌های اجتماعی کنند.

سرمست بیان کرد: از نظر جرم‌انگاری کودکان که در مراجع قضایی داریم، بیشتر تخلفات و جرم‌ها توسط کودکانی اتفاق می‌افتد که کودکان طلاق هستند یا در درون خانواده با مشکلاتی مواجه هستند؛ وقتی در دوران کودکی روحیه پرسشگری کودک پاسخ داده نشود، در آینده آن فرد با مشکلات مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این تصور که کودکان در سن پایین درک درستی ندارند، کاملا اشتباه است، اضافه کرد: بیشترین یادگیری در دوران کودکی است و لازم است بیشترین آموزش‌ها نیز در این سن ارائه شود؛ کودک وقتی متولد می‌شود هیچ قانون و هنجار اجتماعی را نمی‌شناسد و با آموزش خانواده به تدریج با مسائل آشنا می‌شود و فرزند می‌آموزد که خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی دارای ساختار و قوانین است و باید آن قوانین را رعایت کند.

استاندار قم اظهار کرد: نظام آموزشی کشور، نظام مشارکتی نیست و دانش‌آموز اجازه نقد و پرشگری ندارد که اگر این اتفاق بیافتد، کودکان در آینده بهتر می‌توانند در اجتماع ظاهر شوند؛ کودکان باید پذیرفتن مسئولیت اجتماعی و نحوه برخورد با دیگران و تعامل با آن‌ها را در مدرسه آموزش ببینند؛ در غیر این صورت این افراد پس از فارغ التحصیلی وبال جامعه می‌شوند و به جای حل مسائل اجتماعی، خود یک مسأله اجتماعی می‌شوند.

سرمست تأکید کرد: رسانه‌ها و فضای مجازی بیشترین نقش را در تکوین شخصیت کودکان دارد و باید یک اشراف کامل نسبت به آن چیزی که کودکان می‌آموزند داشته باشیم تا در آینده به مشکل نخوریم؛ متاسفانه شاهد هستیم به دلیل آسیب‌های فضای مجازی، کودکی که در خانواده متدین و بافرهنگ رشد یافته است، دارای مشکلاتی می‌شود.

وی یادآوری کرد: بررسی پرونده‌های جرایم اطفال نشان می‌دهد که سهم جرائم سایبری و فضای مجازی بسیار زیاد است و از این جهت نیاز است که آسیب‌شناسی صورت بگیرد؛ باید قبل از اینکه کودکان آلوده این جرایم بشوند، پیشگیری صورت بگیرد تا تشکیل پرونده و برخورد قضایی کاهش پیدا کند.

استاندار قم گفت: اقدامات مناسبی در خصوص پیشگیری از وقوع جرم کودکان صورت گرفته است که راه‌اندازی کلینیک حقوق کودک در استان قم نمونه‌ای از این اقدامات است؛ کودکان باید تکریم شوند و بزرگ داشته شوند تا آن‌ها را برای حضور موثر در جامعه آماده کنیم.

وی اظهار کرد: برخوردهای قهری در خصوص جرایم کودکان نیاز است ولی باید بیشتر به دنبال اقدامات ایجابی باشیم تا اصلا کودکان به سمت جرایم نروند و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کند؛ باید کودکان را افراد مسئولیت‌پذیر در جامعه پرورش دهیم تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

سرمست افزود: رسانه‌ها باید نسبت به کودکان حساس باشند و نباید خشونت در رسانه‌ها علی‌الخصوص صداوسیما آموزش داده شود، البته متاسفانه کودکان تحت تاثیر رسانه‌هایی غیر از صداوسیما هستند که آن‌ها نیز به ترویج خشونت می‌پردازند.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط استان قم از نظر مهاجرپذیر بودن، کودکان قمی آسیب‌پذیرتر هستند و لازم است در این خصوص نهادهای آموزشی و تربیتی اقدامات مناسبی را در استان انجام دهند تا شاهد مشکلات کمتری در حوزه کودکان باشیم.

انتهای پیام
captcha