کفار عمر خود را در توهم به سر می‌برند
کد خبر: 3847858
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:

کفار عمر خود را در توهم به سر می‌برند

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با اشاره به تعابیر قرآن کریم گفت: برخی عمر خود را صرف توهمات و سراب می‌کنند و در قیامت می‌فهمند که هیچ چیزی به دست نیاورده‌اند.

کفار در دنیا در توهم به سر می‌برندبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی 14 مهرماه در ادامه تفسیر سوره فصلت به آیه 47 این سوره اشاره کرد و گفت: در این آیه بیان شده که زمان وقوع قیامت را تنها و تنها خداوند خبر دارد؛ آن ساعت عالم ماده به مرحله‌ای می‌رسد که خصوصیات بیان شده در مورد قیامت را خواهد یافت.

وی با اشاره به آیات بعد افزود: خداوند به همه آنات و لحظات و تغیرات عالم آگاه است؛ به اینکه کدام میوه زودتر و کدام دیرتر می‌رسد. همچنین آنچه را که زنان از فرزند اناث یا ذکور حمل می‌کنند و هیچ زنی هم بدون علم الهی، وضع حمل نمی‌کند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه بخشی از این آیات در مورد قیامت و برخی نیز مربوط به دنیاست، تصریح کرد: خداوند می‌فرماید من بر همه عالم ماده احاطه دارم و می‌دانم چه زمانی از این حالت دنیا به قیامت تحول خواهد یافت.

این استاد حوزه علمیه افزود: اگر چشم دل را باز کنیم و با آن طبیعت را ببینیم، زیبایی و هماهنگی و نهایت هنر را در عین نهایت علم می‌بینیم، اما در محصولات بشری، جهل و نقص مشهود است، ولی با این وصف نام آن را علم می‌گذاریم، در حالی که در برابر علم الهی، جهل است.

هادوی تهرانی ادامه داد: برخی عمر خود را صرف توهمات و سراب می‌کنند و در قیامت می‌فهمند که هیچ چیزی به دست نیاورده‌اند، بنابراین وقتی خداوند از انسان می‌خواهد با بصیرت در عالم نگاه کنیم. برای این است که دنیا مقدمه قیامت است و اگر قرار است در آخرت محصولی برداریم، نتیجه اعمال این دنیای ما است.

نزول رحمت الهی در شب قدر

وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه دخان که به آیات ابتدائی این سوره اختصاص داشت، گفت: اولین آیه این سوره از حروف مقطعه تشکیل شده است که نظرات مختلفی در این زمینه بیان شده است.

وی با اشاره به لیله مبارکه تصریح کرد: لیله مبارکه در این آیه همان لیلة القدر است که در سوره قدر آمده و در این شب، تمام امور مستحکم و استوار و قطعی شده از هم جدا می‌شوند که همان شب تقدیر است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه تقدیرات انسان در طول سال در این شب تقدیر و قطعی می‌شود، اظهار کرد: خداوند انبیاء و پیامبر را که صادر اول است، فرستاده و این ارسال رسل را رحمتی از جانب خود بیان فرموده است.

وی افزود: در این لیله مبارکه ملائکه و روح بر زمین نازل می‌شوند و خداوند هم سمیع و هم علیم است؛ یعنی دعا جایگاه خاصی در این شب دارد.

انتهای پیام
captcha