اربعین متعلق به همه آزادی‌خواهان جهان است/ 5 نقش اربعین در تمدن اسلامی
کد خبر: 3847680
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین متعلق به همه آزادی‌خواهان جهان است/ 5 نقش اربعین در تمدن اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن برشمردن 5 کارکرد اربعین در تمدن‌سازی اسلامی گفت: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالت‌خواه باشند.

اربعین متعلق به همه آزادیخواهان جهان است/ 5 نقش اربعین در تمدن اسلامیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، 14 مهرماه، در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق که در سالن علامه طباطبایی(ره) سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر برگزار شد، گفت: فارابی در «فصول منتزعه» وقتی به عوامل همبستگی می‌پردازد، عامل مهم و عمده را محبت می‌داند و معتقد است که عدل، عامل حفظ محبت است.

وی با بیان اینکه محبت دو نوع طبیعی و ارادی است تصریح کرد: وی محبت‌های ارادی را به سه نوع تقسیم کرده است؛ محبت ارادی ناشی از اشتراک در فضائل، منافع و لذات؛  فارابی این موارد را گذرا می‌داند و بر محبت ناشی از فضائل تمرکز بیشتری می‌کند و می‌گوید که پایدارترین محبت است.

لکزایی با بیان اینکه فارابی مبدا را الله یا طاغوت می‌داند، بیان کرد: اگر مبدأ الله باشد مسیر نور و هدایت را داریم و برعکس اگر مبدأ طاغوت باشد، مسیر هم ظلمانی خواهد بود؛ بنابراین محبت مورد نظر میان مسلمین محبتی است که مبدأ آن توحید است و اشتراک در فضائل دارد و با امامت تداوم می‌یابد و مقصد آن سعادت استوار و بهشت است.

وی افزود: دسترسی به امنیت، منافع، کرامت، احترام، عزت و ... از دید فارابی عوامل تعیین کننده عدالت هستند؛ به نظر بنده اربعین مقوم این رویکرد است؛ یعنی مبحت را در سطح گسترده و وسیع داریم؛ محبت به امام حسین(ع) مردم را وارد این میدان کرده و این محبت در سطحی گسترده میان ملت‌های ایران و عراق و کشورهای دیگر براساس اشتراک در فضائل توسعه می‌یاید و رو به تقویت است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه همین محبت وسیع و اشتراک در فضیلت به صورت طبیعی در برابر خود جریان مخالفی هم دارد، اظهار کرد: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالت‌خواه باشند.

لکزایی ادامه داد: همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی 5 کاری است که می توان در اربعین ایجاد و یا تقویت کرد؛ همگرایی در ارتباط با دیگران خود را بیشتر نشان می‌دهد، یعنی با هر کسی که محب عدالت باشد همگرا می‌شویم؛ در هماهنگی، نظر به هماهنگی سیاست‌گذاران و صاحبان مواکب اربعین داریم که مراقبت کنند میان نظر و عملشان هماهنگی وجود داشته باشد و به تعهدی که با خدا بسته‌اند در صحنه عمل محقق کند.

لزوم شکل‌گیری بازار اسلامی

وی با بیان اینکه همکاری در برابر تنازع است و همه تلاش اربعینیون نهادینه کردن تعاون و همکاری است، اظهار کرد: مثلاً شکل‌گیری بازار اسلامی در این بخش قابل تحقق است.

لکزایی با بیان اینکه همبستگی در برابر وابستگی است، تصریح کرد: حرکت اربعین نمی‌خواهد کسانی را به همدیگر وابسته کند، زیرا وابستگی مذموم است؛ در تفکر اسلامی همبستگی و هم‌افزایی و هم‌اندیشی است؛ یعنی همه دولت‌ها و ملت‌های اربعینی به جای وابستگی، همبسته شوند.

وی با اشاره به پیوستگی و یگانگی، بیان کرد: این مقوله در برابر ادغام و یک‌گونگی است؛ در اربعین قصد نداریم افراد در هم ادغام و یک گونه شوند، ولی می‌خواهیم که یگانه شوند؛ یعنی همه یک امت با اهداف مشترک شوند؛ عراقی عراقی، ایرانی ایرانی و پاکستانی پاکستانی می‌ماند و قرار نیست همه یک سلیقه شوند بلکه همه مسلمان هستند ولو اینکه رنگ و بوی ملی خود را هم دارند.

معاون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه باید بر محور امامت و معاد بیاندیشیم، تصریح کرد: در برابر این مقوله‌ها، تعارض، تنازع، یک‌گونگی و وابستگی توسط مخالفان اربعین پیگیری می‌شود که امیدواریم با محرک‌های انگیزشی توحیدی، آنچه در اربعین در حال رخداد است در طی سال‌ها به بحث امت‌سازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی برسیم و همه امت اسلامی یکپارچه شوند و زمینه‌های سامانه بزرگ و فراگیر اسلامی شامل همه امت‌های اسلامی شود.

انتهای پیام
captcha