مشکلات قاریان در اجرای تلاوت 15 دقیقه‌ای/ هر متسابق در حکم یک داور
کد خبر: 3846876
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
هاشم روغنی بیان کرد:

مشکلات قاریان در اجرای تلاوت 15 دقیقه‌ای/ هر متسابق در حکم یک داور

گروه مسابقات ــ ناظر هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه اعتراض به داوری مسابقات قرآن همیشه وجود داشته است، گفت: هر کدام از شرکت‌کنندگان در این مسابقات بالقوه یک داور هستند و می‌توانند نتیجه کار خود را کارشناسی کنند.

مشکلات قاریان در اجرای تلاوت 15 دقیقه‌ای / هر متسابق یک داور

هاشم روغنی، پیشکسوت قرآنی کشور و ناظر هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به اصفهان، در مورد داوری مسابقات و میزان رضایت شرکت‌کنندگان از تیم داوری، گفت: شرکت‌کنندگان بعضاً اعتراضاتی نسبت به داوری‌ها دارند. این اعتراض همیشه هست مگر اینکه همه شرکت‌کنندگان را در قرنطینه قرار دهیم و برای همه آن‌ها یک قرعه مشترک قرار دهیم تا به زعم آن‌ها عدالت رعایت شود. زمانی هم که قرنطینه اجرا شود شرکت‌کنندگان به طولانی بودن آن اعتراض می‌کنند. برای اینکه قرعه‌ها به حداقل برسد، در این دوره برای تلاوت 15 دقیقه‌ای سه قرعه انتخاب شد تا هر کدام از شرکت‌کنندگان به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

وی افزود: کسی که مسلط باشد نباید از این مسائل واهمه داشته و اعتراضی داشته باشد. به اعتقاد من هر کدام از شرکت‌کنندگانی که به این مرحله رسیده‌اند، یک داور در بخش‌های مختلف هستند و این توانمندی در وجود آن‌ها هست. بهترین راه به نظر من این است که خود شرکت‌کنندگان بعد از هر تلاوت، اجرای خودشان را مورد قضاوت شخصی قرار دهند.

روغنی همچنین در مورد این دوره از مسابقات و مقایسه آن با ادوار گذشته گفت: همیشه جریان تلاوت رو به پیشرفت بوده است، چرا که انسان همیشه رو به پیشرفت است، قطعاً قاریانی که در اینجا حضور دارند به دنبال این هستند تا بتوانند با امتیاز خوبی مسابقات را ترک کنند و برای قرار گرفتن در جمع نفرات برتر زحمات زیادی را متحمل می شوند. از سوی دیگر باید بگویم به دلیل نزدیک بودن تلاوت‌ها به هم، داوری که نمره می‌دهد باید جلوتر از آنها حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است که بحث لحن الادا یا همان دانستن معنای قرآن اهمیت یافته است، گفت: در لحن الادا، قرار گرفتن تکیه بر روی هر حرف می‌تواند معنای آن را به طور کلی تغییر دهد، یعنی قرار گرفتن تکیه بر روی یک حرف می‌تواند آن کلمه را سؤالی یا جوابی، تهدیدی یا تعجبی و ... کند. کلمات قرآن نیز به همین ترتیب است. قاریان باید بدانند کدام حرف را باید تکیه خود قرار دهند. برخی وقت‌ها آکسان‌ها حتی می‌تواند معنا را فاسد کند. در این زمینه کارهای خوبی در حال انجام است و خوشبختانه داوران در این قضیه در حال فعالیت هستند و با جمع‌آوری اطلاعات سطح خود را به خوبی بالا می برند.

ناظر هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تصریح کرد: قاریان حاضر در این دوره از سطح خوبی برخوردار هستند اما فضای مسابقات فضای اضطراب آوری است خصوصاً اینکه تعداد داوران بیشتر باشد این اضطراب بسیار بیشتر می‌شود. وقتی تعداد بیشتر باشد جزئیات بیشتری از تلاوت مورد بررسی داور قرار می‌گیرد. اضطراب مسابقات چیزی است که همیشه هست، هر کس بتواند از آن عبور کند می‌تواند به موفقیت برسد و راه غلبه بر این اضطراب نیز تمرین و پرکاری است.

روغنی با اشاره به اینکه قاریان در تلاوت‌های 15 دقیقه‌ای به دلیل طولانی بودن زمان نتوانستند جلوه تلاوت خود را به خوبی نشان دهند، گفت: قاریان در این آیتم نتوانستند جلوه‌های نویی از تلاوت خود را که برای داوران نیز شفاف باشد، نشان دهند. در قسمت پنج دقیقه‌ای البته برخی از قاریان بهتر توانستند توانمندی خود را نشان دهند. تلاوت‌ها در حد قابل قبولی بوده است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پاسخ به سؤالی در مورد حضور نمایندگانی از استان‌های کمتر برخوردار و حضور نیافتن نمایندگان برخی استان‌های دارای امکانات، گفت: استان اصفهان همیشه جزء استان‌هایی بوده که حرف برای گفتن داشته است. این استان اساتید و قاریان خوبی داشته و دارد، اما اینکه در فینال مسابقات نماینده‌ای ندارد، به دلیل عملکرد نمایندگان این استان در مرحله مقدماتی بوده است. به اعتقاد من افرادی که در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری نیز در استان قم حضور داشته‌اند هر کدام شایستگی این را داشتند که در اصفهان و فینال مسابقات نیز حضور داشته باشند، اما برخی شرایط همچون شرایط روحی و روانی و فیزیکی باعث می‌شود که یک قاری یا حافظ در روز خوب خود یا روز بد خود باشد. اینکه قاری از اصفهان در فینال حضور ندارد نشان دهنده این است که این استان قاریان توانمندی نداشته است، نخواهد بود.

ناظر هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ارزیابی هیئت داوران از شرایط فنی سالن محل برگزاری مسابقات، نیز گفت: با توجه به بازخوردهایی که از داوران داشته‌ام، نارضایتی خاصی در مورد شرایط فنی سالن مسابقات وجود نداشته است. اینکه تیم داوری از دید متسابقان در حین اجرا دور شده است نیز وضعیت بهتری را فراهم کرده است. امکانات رفاهی خوبی نیز برای داوران نسبت به ایامی که در اصفهان حضور داریم فراهم است.

روغنی در پایان از ایکنا که همیشه تلاش داشته تا اخبار قرآنی را به صورت کاملاً شفاف به سمع و نظر مخاطبان برساند قدردانی کرد و گفت: امیدوارم این خبرگزاری در ادامه فعالیت خود موفق باشد.

انتهای پیام 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha