عبادت مقدمه تلقی قرآن است/ برپایی همایش دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت‌الله فاضل
کد خبر: 3846240
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
مدیر مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار:

عبادت مقدمه تلقی قرآن است/ برپایی همایش دیدگاه‌های علوم قرآنی آیت‌الله فاضل

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه(ع) تأکید کرد: تلقی یعنی به استقبال آیات قرآن رفتن. لذا باید جان خود را صفا و دل را شست‌وشو دهیم تا محل نزول و تلقی قرآن شود و شرط آن اهل عبادت و سجاده بودن است.

عظیمیبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین عظیمی‌فر، مدیر مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شامگاه دوشنبه، هشتم مهر، در مراسم افتتاحیه دروس تخصصی تفسیر در این مرکز گفت: قرآن در ظرف زمانی و مکانی والایی بر اساس سوره قدر، یعنی قرآن بر قلب نازنین پیامبر(ص) و در شب قدر نازل شده است.
 
وی تصریح کرد: کسانی که دنبال تحصیل معرفت قرآنی هستند باید جایگاه زمانی و مکانی نزول را یادآور باشند، زیرا کسانی که به ظاهر هستند، ولی خودشان نیستند و معرفت لازم را ندارند، شایسته دریافت این معنا نیستند.
 
قرآن تجلی خداست

عظیمی‌فر با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه قرآن تجلی خداست، افزود: قرآن از عندالله نازل شده است؛ عندالله جایی است که روزی، مغفرت، رزق کریم و دارالسلام در آنجاست و هر چه مؤمنان و انسان‌های کمال‌طلب بخواهند در نزد خداوند وجود دارد؛ محصلی که دنبال علم و تحصیل است هر علمی را که بخواهد و نیاز داشته باشد در قرآن وجود دارد.

وی با بیان اینکه قرآن یک کتاب و دانش نیست بلکه کتابخانه و دانشگاه است و نظریه‌پردازی نیست، بلکه خود علم است، اظهار کرد: سایر علوم نظریه‌پردازی دانشمندان علوم است، ولی قرآن عین علم و کلام خداست و اگر بتوانیم آن را دریافت کنیم نظریه دریافت نکرده‌ایم که در آن تردید باشد، بلکه قرآن عین علم و درمان و سخن تردیدناپذیر و حلّال مشکلات امروز جامعه بشری است و ضعف ماست که نتوانسته‌ایم آن را به مردم منتقل کنیم.
 
قرآن؛ چشمه زاینده

این استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن چون کلام خداست عزیز و شکست‌ناپذیر است، گفت: قرآن هم باید اول تحصیل و هم آخر تحصیل یک طلبه باشد؛ قرآن هم ظاهر و هم باطن دارد و اگر کسی توانست کلام خدا را به وسیله کلام اهل بیت(ع) دریافت کند کلام‌الله را دریافت کرده است.

وی افزود: کلمةالله علیاست و دانشمندی که دانش قرآن دارد، در هیچ مناظره و مباحثه‌ای زمین نخواهد خورد؛ به شرط آنکه در جان خود پرتوی از نور مشعشع قرآن را دریافت کرده باشد، زیرا قرآن چشمه زاینده و دولت پاینده است.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر بیان کرد: مرکز تخصصی تفسیر با حضور استادان مجرب، معارف قرآن را آموزش می‌دهد، ولی این‌ها مقدمه‌ای است که جان ما آماده شود تا قرآن را از معلم اصلی قرآن بیاموزد؛ حقیقت قرآن نزد خداست و کار ما تلقی قرآن است که خداوند در مورد پیامبر هم فرمود: «وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ» یعنی پیامبر(ص) هم قرآن را تلقی کرده است.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) بالا رفت تا آن قرآن نازل شده از آسمان را در وسط آسمان دریافت کند؛ تلقی یعنی به استقبال آیات قرآن رفتن. لذا باید جان خود را صفا و دل را شست‌وشو دهیم تا محل نزول و تلقی قرآن شود و شرط آن اهل عبادت و سجاده بودن است.

برپایی همایش ملی قرآنی

عظیمی‌فر ابراز کرد: امسال سال دهم فعالیت مرکز تفسیر است و در سه سطح دو، سه و چهار کلاس داریم که حدود ۲۰ نفر در سطح چهار حضور دارند. مدرسه قرآنی ائمه اطهار هم در سطح مقدماتی با حضور ۱۵ نفر فعالیت می‌کند و تاکنون ۷۰ مقاله علمی از سوی مرکز تولید شده است.

وی در پایان گفت: اولین همایش ملی را ۳۰ آبان سال جاری با عنوان «بررسی دیدگاه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی» برگزار می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha