برنامه‌های روز جهانی گردشگری/ رشد 50 درصدی ورود گردشگر به کشور
کد خبر: 3844626
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
تیموری بیان کرد:

برنامه‌های روز جهانی گردشگری/ رشد 50 درصدی ورود گردشگر به کشور

گروه جامعه ــ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به ورود بیش از 7 میلیون گردشگر به کشور از رشد 50 درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد.

برنامه‌های روز جهانی گردشگری/ رشد 50 درصدی ورود گردشگر به کشوربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشست خبری روز جهانی جهانگردی که امروز در محل این وزارت‌خانه برگزار شد، با بیان اینکه سال گذشته ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند، گفت: این میزان نسبت به سال ۹۶، ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
وی رشد ورود گردشگر خارجی با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، را منصفانه دانست و گفت: با توجه به ناامنی منطقه، ایران مقصد امنی برای گردشگران خارجی است. ایران مانند دیگر مقاصد گردشگری به دنبال افزایش ایمنی گردشگران خارجی است و در این راستا سازوکاری ایجاد کرده است، اما باید توجه داشت که ایران هراسی زیاد بوده و این تبلیغات باعث شده تا گردشگران خارجی ایران را نبینند یا اگر هم دیدنند برای سفر به ایران دچار تردید شوند.

وی با بیان اینکه فرانسه یکی از مناطقی است که بیشترین گردشگر را پذیرا است؛ گفت: علی‌رغم این موضوع حتی گردشگرانی که به این کشور مراجعه می‌کنند امنیت کامل ندارند، اما برای جذب توریست هیچگاه این اخبار در رسانه‌های آن‌ها وجود ندارد، گردشگر در ایران احساس راحتی کرده و وضعیت بسیار مناسبی در این زمینه داریم، البته کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی نیز در وزارت کشور ایجاد شده است.
 
توزیع سفر داخلی از سیاست‌های محوری است
تیموری در ادامه در رابطه با گردشگران داخلی نیز گفت: توزیع سفر داخلی از سیاست‌های محوری است؛ سفر برنامه‌ریزی شده نیز در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته و یکی از شاخصه‌های آن سفر‌های ارزان قیمت است. البته یکی از چالش‌های حال حاضر در این موضوع، تعدد سفر‌های انفرادی بوده که برنامه‌ریزی‌های را دچار اختلال می‌کند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، در ادامه با بیان اینکه خروج گردشگری ایرانی نیز به همان اندازه ورود گردشگر به کشور مهم است، گفت: در یک زمانی با رکود گردشگر مواجه بودیم، اما بار دیگر نشاط به وضعیت گردشگر خروجی بازگشته است چنانکه در ۵ ماهه نخست بیش از ۴ میلیون نفر به خارج از کشور سفر کردند.

معاون گردشگری گفت: تقریبا گردشگران همان ۱۰ کشوری که برای سفر به ایران می‌آیند، گردشگران ایرانی نیز به آن کشور‌ها سفر می‌کنند.

وی در ادامه به برنامه‌های روز جهانی گردشگری پرداخت و گفت: امسال استان سیستان و بلوچستان میزبان برنامه روز جهانی گردشگری بوده که هدف از میزبانی این استان این بوده که این مکان هم به مقاصد گردشگری کشور بازگردد چرا که این  از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بسیاری برخوردار است و می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

تیموری با بیان اینکه مقاصد گردشگری در سال ۹۸ را سه استان سیستان و بلوچستان، کردستان و سمنان پایلوت شدند، گفت: به همین مناسبت برنامه‎های روز جهانی نیز قرار شد در این استان‌ها برگزار شود، لذا روز نهم مهرماه نشستی با هدف اشتغال‌زایی و مهارت گردشگری در دانشگاه سمنان برگزار می‌شود و با توجه به اهمیت گردشگری طبیعی و روستایی استان کردستان نیز میزبان نشستی با موضوع اکوسیستم است.
 
توصیه به شرکت‌های معترض
وی در رابطه با شرکت‌های مسافرتی که بسته‌های ارزان قیمت برای گردشگران طراحی کرده و مورد اعتراض دیگر شرکت‌ها قرار گرفته‌اند، گفت: این یک دعوای صنفی و رقابتی بین بخش خصوصی بوده و دولت هیچگونه دخالتی در این موضوع ندارد. اصولا شرکتی که بسته ارزان قیمت طراحی می‌کند، هیچگونه مغایرتی با قانون ندارد و هیچگونه تخلفی را انجام نداده‌ است؛ ما به عنوان دولت تنها توصیه می‌کنیم، که شرکت‌‎های معترض نیز چنین بسته‌هایی را برای مسافران طراحی کرده و هزینه‌های سفر را کاهش دهند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در ادامه با تأکید بر اینکه باید برای هرگونه تعطیلاتی برنامه‌ریزی شود، گفت: ما به دنبال تعطیلات قابل برنامه‌ریزی و از قبل اعلام شده هستیم، یکی از انتقادات ما در مورد برخی تعطیلات مانند روز‌های آلودگی هوا این است که باید این ایام را چند روز قبل‌تر اعلام کنند نه شبی که قرار است فردای آن تعطیل اعلام شود.

وی در رابطه با تعطیلی روز‌های پنجشبه نیز گفت: این وزارت‌خانه در این رابطه تصمیم گیرنده نیست و سازمان‌ها و نهاد‌های دیگری باید در این رابطه ورود کنند، اما ما به شدت از این موضوع استقبال می‌کنیم.

تیموری همچنین در رابطه با نبود حساب‌های اقماری برای این وزارت‌خانه و عدم تشخیص درآمد حوزه‌های مختلف گردشگری گفت: داشتن حساب‌های اقماری یکی از قدیمی‌ترین مطالبات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و امیدواریم بانک مرکزی برای این موضوع هرچه زود‌تر چاره‌اندیشی کند.

تکلیف نهادها در گردشگری مشخص نیست
وی در ادامه با انتقاد از عدم آگاهی سازمان‌ها و نهاد‌ها از تکالیف خود در برابر گردشگری گفت: 17 سال است در کشور نقشه جامعی برای گردشگری تدوین نشده است، هنوز سندی در رابطه با توسعه ملی گردشگری وجود ندارد از سوی دیگر ما هنوز برنامه راهبردی گردشگری نداریم تا نقش نهاد‌ها را در گردشگری مشخص کنیم. امیدواریم بتوانیم این اقدام را هرچه زودتر انجام دهیم. ضمن اینکه به تازگی طرح جامع گردشگری استان‌ها را اصلاح کرده و نقشه جامع آن‌ها را انجام داده‌ایم.

ناشناخته ماندن جاذبه‌های ایران بزرگترین چالش صنعت گردشگری
معاون وزارت میراث فرهنگی در ادامه با بیان اینکه بزرگترین چالش صنعت گردشگری ایران ناشناخته ماندن جاذبه‌های مختلف آن بوده و نه زیرساخت، گفت: اگر گردشگر بیاید خود به خود زیر‌ساخت‌ها نیز مهیا می‌شود، اما برعکس آن صادق نیست، ممکن است هتل یا بزرگراهی ساخته شود، اما هیچ گردشگری به آنجا سفر نکند. بر همین اساس نیاز است که تقاضای سفر را تحریک کنیم و این کار جز با تبلیغات امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: تصویر سازی از مقصد در ایران ضعیف بوده و کم‌کاری‌های زیادی در این حوزه دیده می‌شود، این موضوع یکی از ضعف‌های گردشگری ما است.

تیموری در پاسخ به پرسش ایکنا؛ مبنی بر اهمیت گردشگری مذهبی به ویژه آیین‌های محرم در برنامه‌های وزرات جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال 1500 گردشگر خارجی تنها از مراسم‌های محرم به ویژه آیین‌های تاسوعا و عاشورا بازدید کرده‌اند، در برخی استان‌های دیگر نیز به تناوب گردشگر خارجی از این مراسم‌ها بازدید کرده‌اند. یکی از رویداد‌هایی است که برای دیگران ملت‌ها و مذاهب نیز جذاب است. خوشبختانه رویکرد جدیدی در حوزه گردشگری مذهبی آغاز شده و بسته‌های جدیدی را تعریف کرده‌ایم، این یک برنامه مدون بوده و امیدواریم بتوانیم هرسال بر تعداد این گردشگران اضافه کنیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا مبنی بر عدم وجود بسته‌های آموزشی برای تربیت راهنمایان گردشگری مذهبی به ویژه گردشگری محرم گفت: این دوره‌ها را شرکت‌ها و آژانس‌ها برگزار می‌کنند و ما تنها برای آن‌ها سرفصل تعریف کرده‌ایم که سرفصل گردشگری مذهبی نیز در این سرفصل‌ها قرار دارد. خوشبختانه می‌توانم به شما اعلام کنم برنامه‌های آموزشی برای راهنمایان گردشگری مذهبی در قالب بسته‌های جامع گردشگری تعریف شده و اولین مرکز تخصصی گردشگری مذهبی در قم امسال آغاز به کار کرده است، که یکی از وظایف آن آموزش و تربیت راهنما‌های گردشگری مذهبی است.
 
انتقاد از تداخل وظایف وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی در حوزه گردشگری سلامت
وی در ادامه با انتقاد از تداخل وظایف وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی در حوزه گردشگری سلامت اظهار کرد: ما دخالتی در درمان نمی‌کنیم، اما باید نقش ساماندهی این حوزه بر عهده وزارت میراث فرهنگی باشد، وزارت بهداشت احساس می‌کند، چون در حوزه سلامت نهاد مرجع است باید در گردشگری سلامت نیز نهاد مرجع باشد در حالیکه چنین تفسیری نداریم چرا که اگر قرار باشد گردشگی سلامت را وزارت بهداشت و گردشگری ورزش را وزارت ورزش بر عهده بگیرد سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود.

تیموری بیان کرد: امیدواریم وزارت بهداشت به توافق بین وزیر بهداشت و وزیر میراث فرهنگی پایبند بوده و بپذیرد که همانگونه که ما در امور درمان و تشخیص به دلیل عدم تخصص حق ورود نداریم آن‌ها هم نباید در این حوزه ورود کنند، لذا تا درب بیمارستان، مدیریت این گردشگری بر عهده میراث فرهنگی و داخل بیمارستان بر عهده وزارت بهداشت باشد.
انتهای پیام
captcha