خانه تاریخی شاکری قم مرمت و احیا می‌شود
کد خبر: 3843616
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

خانه تاریخی شاکری قم مرمت و احیا می‌شود

گروه فرهنگی ــ مدیرکل میراث فرهنگی استان قم بیان کرد: خانه تاریخی شاکری قم مربوط به دوره قاجاریه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، مرمت و احیا می‌شود.

خانه تاریخی شاکری قم مرمت و احیا می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم، حمید یزدانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قم 30 شهریور در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: طرح مرمت و احیاء خانه تاریخی شاکری در بیست و پنجمین جلسه شورای فنی میراث فرهنگی استان قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این طرح توسط سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) انجام می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان قم، افزود: این خانه متعلق به عصر قاجار است و در بافت قدیمی قم، در خیابان آذر، ابتدای محله آقا سیدحسن قرار دارد، از ویژگی‌های شاخص آن اینکه ورودی اصلی خانه به صورت دو طبقه است و توسط آجرکاری و ستون‌های سنگی تزیین شده است.
وی افزود: مجموع اتاق‌ها در این بنا به سه گروه اتاق‌های شمال غربی شامل دو فضای سه دری که یکی از آن ها شاخص‌ترین نماد معماری مجموعه است، اتاق‌های شمال شرقی و اتاق‌های جنوب غربی که دارای زیر زمین‌هایی با ستون سنگی و قوس‌های زیبا است و از نظر تاریخی و معماری دارای اهمیت بسیاری است.
یزدانی ادامه داد: این بنا کاربرد مسکونی داشته که از خصوصیات بارز آن زیبایی فرم‌ها و تزیئنات معماری آن است، شاخص‌ترین عنصر تزئین شده این خانه به حجاری‌های سر ستون‌های سنگی آن مربوط می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی قم، گفت: این بنا در سال 1380 با شماره 5677 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام
captcha