تخریب محیط زیست ناشی از وجه شیطانی انسان است/ محیط زیست سالم؛ زمینه‌ساز صلح جهانی
کد خبر: 3843283
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸

تخریب محیط زیست ناشی از وجه شیطانی انسان است/ محیط زیست سالم؛ زمینه‌ساز صلح جهانی

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت دانشگاه قم با اشاره به دیدگاه یک نظریه‌پرداز اجتماعی مبنی بر اینکه «بر اساس دین اسلام انسان خلیفه روی زمین قرار گرفته و زمین و آسمان در اختیار اوست و لذا این امر منجر به تخریب محیط زیست شده‌است.»، گفت: علامه جوادی آملی در کتاب اسلام و محیط زیست در پاسخ به این نظریه پرداز مطرح کرده‌است که برخلاف تصور منتقدین دینی محیط زیست، ایجاد فساد و تباهی و جنگ در زمین از وجه خلیفه بودن انسان نیست بلکه از وجه شیطانی انسان است.

ایجاد جنگ و فساد روی زمین از وجه خلفتی انسان نیست/ تاثیر انسان بر محیط زیستبه گزارش ایکنا از قم، علی مشهدی عضو هیئت علمی دانشگاه قم امروز 28 شهریورماه در نشست علمی «نقش صیانت از محیط زیست در تامین و تقویت صلح در جهان از منظر اندیشه اسلامی» گفت: در روایات آمده‌است که «زندگی بدون سه عامل هوا، خاک و آب امکان پذیر نیست».

وی در خصوص نسبت صلح و محیط زیست افزود: در این زمینه دو تلقی وجود دارد، دیدگاه اول بر این باور هستند که صلح و محیط زیست با یک دیگر در تعارض هستند و اساسا محیط زیست نمی‌تواند به صلح ختم شود، زیرا بسیاری از جنگ‌هایی که وجود داشته به طبیعت آسیب رسانده‌ و بروز بسیاری از منازعات مسلحانه ریشه اکولوژیک دارد.

مشهدی با اشاره به اینکه صلح تنها به معنای نبودن جنگ نیست، در حالی که منظور صلح مثبت نیز است؛ بیان کرد: یک سمت جنگ‌های مدرن به مسائل زیستی باز می‌گردد، برای مثال ریشه مسائل خاورمیانه به کمبود منابع آبی و نفتی مرتبط است.

وی گفت: دیدگاه دوم بر این باورند که صلح و محیط زیست با یک‌دیگر هم سود هستند و هر چقدر محیط زیست بهتر حفظ و صیانت شود امکان بروز و درگیری به حداقل خواهد رسید، ماده 24 بیانیه ریو تاکید می‌کند که جنگ ذاتا اثر مخربی بر محیط زیست دارد، برخی اعتقاد دارند که ما می‌توانیم جنگ به راه اندازیم برای حفظ محیط زیست اما ماده 24 بیانیه ریو این نظریه را رد می‌کند.

استاد محیط زیست با اشاره به اینکه وضعیت جنگی، وضعیت آنارشیزم ایجاد می‌کند، اظهار کرد: وضعیت نبود جنگ، صلح به ارمغان می‌آورد، در آفریقا گروهکی تروریستی از طریق تجارت عاج فیل سلاح تامین می‌کند، در عراق و افغانستان و طالقان نیز از طریق فروش چوب‌های جنگلی و معادن لاجور به سلاح دسترسی پیدا می‌کنند. پس بر اساس این نگاه اساسا نبود صلح منجر به تخریب محیط زیست می شود.

وی یادآور شد: هر چقدر برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم احتمال درگیری‌ها و منازعه کاهش می‌یابد، در حوزه حقوق برخی مطالعات نشان داده‌است که شرایط ناگوار زیستی می‌تواند زمینه ساز بروز جریانات خاص باشد. مطالعات نشان داده‌است که در فصل گرم سال در جوامعی که میزان گرد و غبار و آلودگی هوا و صوتی بالا است، افراد از خود واکنش‌های عصبی نشان خواهند داد.

صلح انسان با محیط زیست؛ زمینه ساز ایجاد صلح جهانی

مشهدی گفت: هر چقدر کشورها تلاش کنند فرآیندهای صلح مثبت را رعایت کنند امکان بروز جنگ و منازعه کاهش می‌یابد؛ در انگاره صلح مبتنی بر اکولوژی ما بر صلح طبیعت تاکید می‌ورزیم و باید آگاه باشیم که پیش زمینه ایجاد صلح در جهان ابتدا صلح انسان با محیط زیست است و صلح انسان با محیط زیست برقرار نشود، صلح جهانی محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به دیدگاه یک نظریه‌پرداز اجتماعی مبنی بر اینکه «بر اساس دین اسلام انسان خلیفه روی زمین قرار گرفته و زمین و آسمان در اختیار اوست و لذا این امر منجر به تخریب محیط زیست شده‌است.»، افزود: علامه جوادی آملی در کتاب اسلام و محیط زیست مطرح کرده‌است که برخلاف تصور منتقدین دینی محیط زیست، ایجاد فساد و تباهی و جنگ در زمین از وجه خلفتی انسان نیست بلکه از وجه شیطانی انسان است.

مشهدی در پایان اظهار کرد: در حقوق بین‌الملل هیچ انسانی مجاز نیست به گونه‌ای زندگی کند که در طولانی مدت بر محیط زیست اثرات مخربی داشته باشد.

انتهای پیام

captcha