تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3843239
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
تشریح مصوبات جلسه شورای توسعه؛

تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تشریح مصوبات چهل و ششمین جلسه این شورا، از تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد.

تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی

رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در مورد جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: جلسه چهل و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز سه‌شنبه، ۲۶ شهریورماه، با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد و در آن دو پیش از دستور و چهار دستور مطرح شد.

وی افزود: اولین پیش از دستور در مورد نماینده پیشنهادی سازمان تبلیغات اسلامی برای عضویت در هیئت هماهنگی صدور مجوز موسسات قرآنی مردمی بود که بر اساس آن حجت‌الاسلام والمسلمین «باباخانی» به تأیید شورا رسید. پیش از دستور دوم نیز بررسی و تصویب عضویت کمیته امداد امام خمینی(ره) در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بود که این عضویت نیز مورد تأیید قرار گرفت و شورا نظر کمیسیون مربوطه را تأیید کرد.

سلامت‌پناه با اشاره به اینکه اولین دستور این جلسه ارائه پیش‌نویس شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی بود، به تشریح جزئیات بیشتری از این شاخص‌ها پرداخت و گفت: از نخستین وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی تدوین و تصویب شاخص‌های مورد اشاره بوده که یک سال پس از تصویب منشور یعنی سال ۸۹ شروع شده و تحقیقات خوبی در این حوزه نیز صورت گرفته بود. در این راستا پروژه‌های متعددی انجام شد و در سال ۹۱ طی یک‌ میزگرد علمی این شاخص‌ها احصا و حدود ۴۰۰ شاخص مدلسازی شد.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه این شاخص‌ها در جلسات نهایی‌سازی به ۱۲ مورد رسید، بیان کرد: در جلسه‌ای که در سال ۹۴ در شورای توسعه برگزار شد، مقرر شد این شاخص‌ها مورد بازنگاری و بازنگری قرار بگیرد و بعد از ابلاغ اسناد سه‌گانه ذیل منشور، مجدداً به صحن شورای توسعه بیاید. بر همین اساس و با توجه به اینکه فروردین ماه امسال سند توسعه پژوهش آموزش عالی قرآنی به عنوان آخرین سند ابلاغ شد، در نتیجه بررسی شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی در دستور کار قرار گرفت.

ارائه کتابچه‌ای حاوی مجموعه مستندات

وی با اشاره به ارائه کتابچه‌ای حاوی مجموعه مستندات و گزارش‌های علمی و تحلیلی روند تهیه شاخص‌ها در جلسه چهل و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: در جلسه اخیر بنیان‌های نظری، متدلوژی تدوین و مدل محاسبه شاخص‌ها بیان و مقرر شد که کارگروهی در دبیرخانه تشکیل شود تا نظرات و پیشنهادهای مجموعه‌های علمی و نهادها را اخذ کند و در جلسه آینده به تصویب نهایی برساند. بنابراین کلیات شاخص‌ها به تصویب رسید و تصویب نهایی منوط به احصای نظرات و بازنگری جزئی شد.

سلامت‌پناه در پاسخ به سؤالی در رابطه با اهمیت این شاخص‌ها و آثاری که می‌تواند داشته باشد، گفت: مهم‌ترین اثری که این شاخص‌ها در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی دارد این است که وضعیت موجود فرهنگ قرآنی جامعه را در ابعاد مختلف دانش قرآنی، باورهای قرآنی، فرهنگ قرآنی، پژوهش‌های قرآنی، نظریه‌پردازی قرآنی و رفتارهای قرآنی به ما ارائه می‌کند و می‌توانیم بر اساس این ارزیابی، روند فعالیت‌های خودمان را بازنگری کنیم.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: اسناد راهبردی که به تصویب رسید، اهداف، اقدامات و برنامه‌های ملی را در حوزه قرآن ساماندهی می‌کند، اما شاخص‌ها وضعیت توسعه‌یافتگی فرهنگ قرآنی را در جامعه مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در حوزه فرهنگ و شاخص‌سازی و اندازه‌گیری و پیمایش شاخص‌ها نسبت به سایر حوزه‌ها دیرتر اقدام کرده‌ایم. این ‌کار نخستین و علمی‌ترین کاری است که در این حوزه صورت گرفته و امیدواریم اثرگذاری مثبتی در حوزه برنامه‌ریزان فرهنگی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا به بحث در مورد دومین دستور جلسه چهل و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت و اظهار کرد: دستور دوم ارائه گزارش تخصیص و توزیع اعتبارات دستگاه‌ها و نهادها از محل صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی بود. بر اساس اساس‌نامه صندوق، باید گزارش فعالیت آن هرچند وقت یکبار به هیئت امنا، که اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند، ارائه شود که این گزارش در جلسه اخیر از سوی  دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس صندوق مشارکت ارائه شد. در این‌ گزارش روند اختصاص اعتبار از طریق اخذ و بررسی برنامه از سوی  ‌کمیسیون‌ها و سایر فرایندها تشریح شد. همچنین وضعیت اعتبارات در سال‌های قبل و سال ۹۸ نیز بیان شد و با توجه به حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه در این جلسه مصوب شد تا دو نفر مأمور جمع‌بندی و تدوین گزارش تفصیلی تخصیص و هزینه‌کرد اعتبارات اجرای منشور به سازمان برنامه و بودجه شوند.

ضرورت شفاف‌سازی و برخط بودن نحوه تخصیص اعتبارات

سلامت‌پناه همچنین به بحث شفاف‌سازی و تأکید رئیس شورای توسعه بر این روند اشاره و اظهار کرد: آنچه افق ما را رقم می‌زند بحث شفاف‌سازی و حتی برخط بودن نحوه تخصیص اعتبارات و نیز نظارت بر اجراسازی فعالیت‌ها از طریق این اعتبارات خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه مقدمات این روند را آماده کرده‌ایم تا اعتبارات بیشتر شفاف شود، به نقش رسانه‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها با داشتن اطلاعات و دانش تخصصی این حوزه و ساختار شبکه‌های موجود در سیاستگذاری و اجرا در امور قرآنی می‌توانند ما را در تحقق این شفافیت یاری کنند.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی سومین دستور مورد بررسی را ارائه گزارش یکساله اجرای سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بیان کرد و افزود: پس از ابلاغ اسناد، کمیسیون‌ها موظف شدند که گزارش‌هایی از فعالیت‌ها را به شورا ارائه دهند. در این جلسه گزارش خوبی تهیه شده بود اما چون دستورات قبلی زمان زیادی را به خود اختصاص داد، ترجیح داده شد در جلسه آینده این گزارش ارائه شود.

سلامت‌پناه بیان‌ کرد: دستور چهارم این جلسه نیز، که زمان کمتری به آن اختصاص یافت، ارائه و بررسی پیشنهاد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در مورد اختصاص ۵۰ درصد از اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی برای امر توسعه حفظ قرآن کریم بود. این موضوع نیز مورد بحث قرار گرفت و در نهایت مقرر شد که در جلسه بعد شورا سیاست‌های تخصیص اعتبارات اجرای منشور و اسناد راهبردی با رویکرد تقویت موضوع حفظ قرآن مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha