اجلاسیه مجلس خبرگان با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار می‎شود/ تدریس ولایت فقیه در حوزه
کد خبر: 3842776
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶

اجلاسیه مجلس خبرگان با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار می‎شود/ تدریس ولایت فقیه در حوزه

گروه اجتماعی ــ سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از حضور و سخنرانی رئیس قوه قضاییه در هفتمین اجلاسیه این مجلس خبرداد.

اجلاسیه مجلس خبرگان با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار می‎شودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی امروز 26 شهریورماه در جمع خبرنگاران در قم گفت: دستور کار هفتمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم از دوم تا چهارم مهر برگزار می‎شود.

وی افزود: شروع جلسه روز سه شنبه ساعت 8:30 صبح خواهد بود؛ برنامه‎های این اجلاس نیز شامل نطق رئیس مجلس خبرگان رهبری است؛ آیینه‎نامه بر مشورت رئیس مجلس با هیئت رئیسه تاکید ندارد ولی تا کنون روسای مجلس شامل آیات مشکینی، هاشمی رفسنجانی، مهدوی کنی، یزدی و جنتی، اهل مشورت بوده و هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نطق‎های قبل از دستور طبق ماده 61 آیین نامه داخلی خبرگان تحولی در این اجلاس قرائت می‎شود که اعضای خبرگان به صورت الفبایی ناطق قبل دستور خواهند بود؛ 16 نطق قبل دستور داریم که هر ناطقی می‎تواند 15 دقیق نطق داشته باشد؛ گاهی در نطق‎ها مشکلات حوزه انتخابیه نیز مطرح می‎شود.

وی با ذکر این مطلب که سپس انتخاب کمیته پنج نفره در خصوص تنظیم و پیشنهاد محورهای بیانیه پایانی انجام می‎شود، تصریح کرد: بیانیه پایانی حقیقتا نظر اکثریت است و به همین دلیل دقت‎های فراوانی در این زمینه انجام می‎شود.

خاتمی تصریح کرد: اعضای مجلس پیش‌نویسی را در این اجلاس تنظیم می‌کنند و به این کمیته پنج نفره ارایه می‎‌دهند و این کمیته محورهای اصلی را به مشخص و به رای می‎گذارند؛ پس از آن، بیانیه تدوین و در هیئت رئیسه قرائت سپس در پایان اجلاس با حضور خبرنگاران این بیانیه ارایه می‎شود.

سخنرانی رئیس قوه قضاییه

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: در روز اول اجلاس حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با موضوع تعیین خطوط قوه قضاییه و استمرار مبارزه با مفاسد اقتصادی به ارایه بحث می‌پردازد؛ مبارزه ایشان با مفاسد اقتصادی موجی از امید را در بین مردم ایجاد کرد و به همین دلیل وی در این روز به ارایه گزارش خواهد پرداخت.

وی با ذکر این مطلب که این حرکت مقدس یعنی مبارزه با فساد باید تداوم پیدا کند، تصریح کرد: در اجلاسیه، پنج نفر هر کدام به مدت 10 دقیقه به اظهار نظر می‎پردازند و این سخنرانی بنابر نظر هیئت رئیسه شکل رسمی نیز پخش می‎شود.

وی با اشاره به برنامه‎های روز دوم، گفت: حجت‎الاسلام والمسلمین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه با موضوع بررسی موضوع نفوذ در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به ارایه بحث می‎پرداخت.

وی افزود: روند انتخاب شخصیت مدعو بر این شکل است که کمیسیون اجتماعی فرهنگی خبرگان، پیش از یک ماه به اجلاس، موضوعات مورد توجه را بحث کرده و شخصیت‎های مرتبط را نیز به هیئت رئیسه پیشنهاد می‎دهند.

خاتمی با اشاره به طرح‎های کمسیون‎های تخصصی خبرگان رهبری بیان کرد: کمسیون آیین نامه مجلس خبرگان طرح‎هایی را ارایه کرده است که از جمله آنها می‎توان به طرح اصلاح قانون انتخابات خبرگان اشاره کرد؛ این طرح و طرح‌های دیگر در اجلاس مورد بحث قرار می‎گیرد.

وی با ذکر این مطلب که سه شنبه شب، ضیافت رئیس مجلس خبرگان برگزار می‎شود، یادآورشد: این جلسه یک جلسه غیر رسمی و بسیار مهم است که همه اعضاء مجاز به ارایه نظر هستند؛ این جلسه، از پربارترین جلسات است زیرا بهانه بسیار خوبی برای شنیدن رهنمودها و نظرات اعضا است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی نیز در این جلسه حضور خواهد یافت.

وی با ذکر این مطلب که از اسفند 96 تا کنون 15 جلسه توسط هیئت رئیسه، اظهارکرد: کمیسیون‎های مجلس خبرگان برگزار شده است؛ در کمسیون اجتماعی سیاسی و فرهنگی موضوعاتی چون نفوذ با حضور معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، عفاف و حجاب، مشکلات فرهنگی با حضور رئیس و معاونین صداوسیما و ارشاد و ناجا برگزار شده است.

تبیین ولایت فقیه در حوزه

وی گفت: طرح کمیسیون حراست و پاسداری از ولایت فقیه با مدیریت حوزه علمیه قم در راستای تبیین اندیشه و فقه سیاسی اسلام در مدارس حوزه‌های علمیه سراسر کشور، عرضه شده است که امیدواریم برکات خود داشته باشد.

خاتمی یادآورشد: از اجلاس گذشته تا کنون 88 جلسه از ابتدا تا کنون در هیئت اندیشه‌ورز انجام شده است؛ اقدامات و مصوبات در هیئت اندیشه‌ورز مورد ارزیابی قرار گرفته است که گزارش فعالیت‎ها تقدیم دفتر مقام معظم رهبری خواهد شد.

وی گفت: روز پنجشنبه نیز اعضای مجلس خبرگان ضمن دیدار با مقام معظم رهبری به زیارت مرقد امام راحل خواهد مشرف می‌شوند؛ هر ساله دو اجلاس رسمی در مجلس خبرگان برگزار می‎شود ولی کمیسیون‎های تخصصی خبرگان رهبری در طول سال، فعال هستند و به وظیفه خود عمل می‎کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه خبرگان رهبری بیان کرد: وظیفه اصلی کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه  حفظ و ارتقای شان و جایگاه ولایت فقیه در جامعه است و در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است؛ تمام شبهاتی که در عرصه ولایت فقیه مطرح است جمع‌آوری شده و در آینده توسط مرکز پژوهش‎های مجلس خبرگان طرح‎هایی را اجرا خواهد شد.

وی گفت: در وظایف کمیسیون بررسی راه‎های پاسداری و حراست از ولایت فقیه در ماده 51 بیان شده که «اهم وظایف این کمیسیون، گردآوری آمار و اطلاعات میدانی در خصوص شناسایی آفت‎های فکری و عملی در حکومت اسلامی و ولایت فقیه و ارایه راهکارهای مناسب جهت دفع و رفع آنها»؛ البته شبهه افکنی‎ها بسیار گسترده است، به خصوص در فضای مجازی از سوی دشمنان شاهد شبهه افکنی گسترده هستیم.

برپایی درس ولایت فقیه در حوزه

وی اظهارکرد: در این زمینه درس ولایت فقیه در حوزه در سطح گسترده برگزار خواهد شد و در استان‎ها نیز جلساتی در این زمینه برگزار می‎شود تا میدان بازی برای کسانی ایجاد شد تا افرادی که به دنبال شبهه‎زدایی هستند ایجاد شود؛ بنابراین، انگیزه وجود دارد و کار هم می‎شود ولی حقیقت آن است که در این عرصه نیز باید مدیریت جهادی صورت بگیرد.

خاتمی بیان کرد: در خصوص مذاکرات با آمریکا، با اطلاعی که از اعضای خبرگان داریم، خط و مشیی جز خط ولایت، آن هم در این عرصه کلان ندارند؛ خط و مسیر آنها تبیین کننده ولایت است و آنچه برای اعضای خبرگان رهبری برای آحاد ملت، مهم است، عزت ملت بزرگ ایران است.

وی مردم ایران را ملتی عاشورایی ذکر کرد و گفت: عاشورای امسال با شکوه خاصی برگزار شد و آنچه مایه نور چشم است، حضور گسترده جوانان در مجالس ابراز عشق به سالار شهیدان است؛ این ملت، ملت عاشورایی است و منطق ملت عاشورایی، منطق «هیهات من الذله» است.

وی مقام معظم رهبری را نعمتی الهی دانست و بیان کرد: ایشان رهبری آگاه، مخلص، کشور شناس و دور اندیش را به ملت ما عنایت کرده و مثل ایشان، مثل کسی است که بر قله ایستاده است و می‎خواهد دیگران را نیز ارتقا دهد؛ رهنمودهای رهبری، موعظه نیست بلکه دستور و تکلیف است.

وی گفت: مسئولان اجرایی باید رهنمودهای رهبری را به شکل یک فرهنگ و هنجار بر خود لازم ببینند؛ مقام معظم رهبری به خبرگان تاکید کردند که باید مطالبه‎گری داشته باشید و طرحی نیز در خصوص همین مطالبه‎گری در کمیسیون آیین‎نامه بیان شده و نهاد مجلس خبرگان رهبری در این زمینه بسیار جدی است؛ در یکی از اجلاس‎های گذشته روسای سه قوه را دعوت کردیم و مطالبه‎گری رویاروی انجام شد.

انتهای پیام

captcha