آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3842087
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور با حضور جمعی از طلاب و مسئولان حوزه علمیه در قم آغاز شد.

به گزارش ایکنا؛ در بین اخبار صفحات معارفی امروز رسانه‌ها، خبر آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه از دیگر اخبار اهمیت بیشتری داشت. در آیین افتتاحیه حوزه‌های علمیه که با حضور آیات علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سید احمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران، اساتید برجسته حوزه علمیه، نمایندگانی از دفاتر مراجع تقلید، اعضای شورای عالی مدیریت حوزه‌های علمیه، بهرام سرمست استاندار قم و همچنین طلاب حوزه علمیه ترتیب یافت، از ۴۰ متن اصلاح‌شده سطح یک حوزه‌های علمیه رونمایی شد؛
 تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد شش خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «واکنش همسر حضرت زینب(س) به خبر شهادت پسرانش در کربلا/ آیا رسانه ملی نقشی در ترویج شیوه تربیتی زینب کبری(س) دارد؟»، «انتقاد «مداح حماسه‌خوان» از برداشت‌ ناصواب از قیام کربلا، برای مذاکره با یزید زمانه»، «برنامه هیئت‌ها در دهه دوم محرم ۱۳۹۸»، «حمایت ترکیه از برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی تهران با محوریت فلسطین»، «قرعه‌کشی اعزام رایگان ۵۰ «زائر اولی‌» به کربلا در میدان امام‌حسین(ع)»، «معاون حشد الشعبی: مردان خدا مثل یاران حسین هرگز از خیمه ولایت جدا نمی‌شوند / تجدید عهد می‌کنیم با امام جبهه مقاومت» هستند. 
خبر «واکنش همسر حضرت زینب(س) به خبر شهادت پسرانش در کربلا/ آیا رسانه ملی نقشی در ترویج شیوه تربیتی زینب کبری(س) دارد؟» مربوط به مصاحبه تسنیم با حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده، کارشناس مذهبی است که در بخش‌هایی از آن آمده است به نظرم چهار عامل تربیت انسان را شکل می‌دهد:
عامل اول و دوم، پدر و مادرند؛ قرآن این گزاره را یکی از عوامل اصلی تربیت می‌داند؛ در آیات سوره لقمان شاهد موعظه این حکیم بزرگوار به فرزندش هستیم؛ بر این اساس، احادیث فراوانی درباره نوع تربیت فرزند وجود دارد؛ از نظر احادیث، مسئله تربیتی حداقل قبل از انعقاد نطفه آغاز می‌شود و در این زمینه توصیه‌های بهداشتی و تربیتی متعددی وجود دارد.
عامل سوم، مراقبت نسبت به همنشین است؛ ائمه(ع)‌ در احادیثی ما را از همنشینی با اشرار و احمقان برحذر داشته‌اند و در عین حال به شاخصه‌های همنشین خوب اشاره کرده‌اند؛ مثلاً امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرمود «همنشین بی‌خرد نباش که او کار (نابخردانه) خود را برای تو آرایش می‌دهد و دوست دارد تو را چون خود کند؛ لا تَصحَب المائِق فَاِنَّهُ یُزَیِّنُ لَکَ فِعلَه وَ یَوَدُّ اَن تَکُونَ مِثلَه» و در روایتی دیگر فرمود «همنشینى با حکیمان، مایه حیات خرد و شفاى جان‌‏ها است؛‌ مُجالَسَةُ الحُکَماءِ حَیاةُ العُقُولِ و شِفاءُ النُّفُوسِ» حتی خداوند در آیه‌ای از قرآن همنشین و دوست ناباب را یکی از عوامل انحراف ظالمان معرفی کرده و از زبان آنها می‌فرماید «یا وَیْلَتى‏ لَیْتَنی‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلا؛ اى واى کاش من فلانى را [ که سبب بدبختى من شد ] به دوستى نمى‌‏گرفتم.‏»
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «اختتامیه سومین دوره «کتاب سال عاشورا» برگزار می‌شود+تیزر»، «آیت‌الله اراکی: به ذلت کشاندن فلسطین به ذلت کشاندن همه مسلمانان است»، «پیشینه هیأت‌داری به سبک سکولار/ برخی ویروس‌های مزمن در مصاف با هیأت‌های مذهبی»، «اجتماع بزرگ قاریان و مداحان اهل بیت (ع) به مناسبت شهادت امام سجاد (ع)» هستند. 
خبر «به ذلت کشاندن فلسطین به ذلت کشاندن همه مسلمانان است» مربوط به سخنان آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب در دیدار با علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه و در کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی: آینده فلسطین و جهان اسلام» است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: پیگیری مسئله فلسطین مربوط به یک ملت یا کشور خاص نیست. بلکه مسئله امت اسلامی است. به ذلت کشاندن فلسطین به ذلت کشاندن همه مسلمانان است. طرح‌های خطرناکی که امروز در فلسطین توسط صهیونیست‌ها اعمال می‌شود، بسیار هشداردهنده است و سکوت در برابر آن جایز نیست.
علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از دعوتش برای حضور در سی‌وسومین کنفرانس بین االمللی وحدت اسلامی اظهار داشت: پرداختن به موضوع فلسطین در کنفرانس وحدت سال جاری بسیار خوشحال‌کننده است.
وی با بیان اینکه مسئله فلسطین مسئله کل امت اسلام است، افزود: فلسطین در قلب ما جایگاه ویژه‌ای دارد و وحدت و برادری از جمله مفاهیمی است که ما از آن حمایت می‌کنیم و امیدواریم که پیام این مفاهیم برای همه مسلمانان تحقق پیدا کند. ظلم و ستمی که رژیم غاصب صهیونیستی علیه فلسطین و مردم فلسطین می‌کند، بایستی در ما یک همبستگی و اتحادی ایجاد کند که با هم حرکت کنیم و پیروز شویم.
همچنین در خبر «اختتامیه سومین دوره «کتاب سال عاشورا» برگزار می‌شود» می‌خوانیم: آیین اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورا چهارشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۸ باحضور جمعی از نویسندگان و پژوهشگران عاشورایی برگزار می‌شود.
این دوره از کتاب سال عاشورا با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوعات «امام‌حسین (ع)، خانواده و یاران آن حضرت»، «تاریخ و تحلیل واقعه‌ی عاشورا»، «ادبیات و هنر عاشورایی» و «فرهنگ و آیین‌های عزاداری» با عنوان جایزه «دعبل خزاعی» در 19 رشته برگزار شد و اختتامیه آن ۲۷ شهریور برگزار و برگزیدگان معرفی و تجلیل می‌شوند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «دعوت از چهره برجسته ملی پاکستان برای حضور در کنفراس وحدت»، «اعلام فراخوان نمایشگاه «نفس‌المطمئنه» با محوریت قرآن و عاشورا»، «ایجاد وحدت رویه میان علمای اسلام پیرامون مساله فلسطین یک هدف مهم است»، «جریان‌شناسی سیاسی ـ اجتماعی عاشورا»، «اتاق امام حسین(ع)؛ محل اشاعه اطلاعات موثق ‌درباره مذهب شیعه و روایات کربلا» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «دعوت از چهره برجسته ملی پاکستان برای حضور در کنفراس وحدت» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی  در جریان سفر به کشور پاکستان با لیاقت بلوچ، نایب رئیس جماعت اسلامی پاکستان در شهر لاهور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار لیاقت بلوچ ضمن استقبال از ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی به بیان خاطرات خود از دیدارهایی پرداخت که با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری داشت.
وی با اشاره به سابقه دیدار خود از دانشگاه مذاهب اسلامی، افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی یک دانشگاه ویژه و ممتاز است. امروز همه ما به چنین دانشگاهی نیاز داریم. در دوره‌ای که دشمن به اختلافات دامن می‌زند باید چنین دانشگاهی باشد که از چالش‌ها و مشکلات بکاهد.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «اعلام فراخوان نمایشگاه «نفس‌المطمئنه» با محوریت قرآن و عاشورا» می‌خوانیم مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی نفس المطمئنه با محوریت قرآن(سوره فجر) و امام حسین(ع) را اعلام کرد.
در این فراخوان از تمامی اساتید و هنرمندان دعوت شده برای ثبت‌نام و ارسال تصویر با کیفیت از اثر خود به پایگاه اطلاع‌رسانی www.isqa.ir مراجعه و در صورت داشتن هرگونه ابهامی، سؤالات خود را در گروه تلگرامی نمایشگاه، به لینک https://t.me/joinchat/BQ_KMUxpDn۱u۷۱۶LV۸dNRA مطرح کنند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز 9 خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «دبیرکل مجمع تقریب مذاهب: مسلمانان می توانند به قدرت اول جهان تبدیل شوند»، «امام حسین(ع) سرمایه اجتماعی است»، «آیت‌الله اراکی: مسئله فلسطین، مسئله تمامی جهان اسلام است»، «آیت‌الله بروجردی: از منشور کوروش تجلیل می‌کنم»، «آیت‌الله نوری همدانی: علما از زندگی اشرافی دوری کنند»، «۲۰ هزار روستای کشور فاقد روحانی است»، «دعوت از رئیس سازمان دیانت ترکیه برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی»، «سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور آغاز شد» و «فلسفه قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم است» هستند. 
در بخش‌هایی از خبر «سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور آغاز شد» می‌خوانیم آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور، روز شنبه با حضور آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد. معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور در این آیین بابیان این‌که یکی از برنامه‌های حوزه علمیه قم، تدوین برنامه جدید آموزشی سطح یک حوزه‌های علمیه است گفت: این برنامه پنجمین سال خود را طی می‌کند که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی ازجمله کاهش یک‌ساله سطح یک حوزه علمیه از ۶ سال به پنج سال برای مقطع دیپلم به بالا است.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور، تدوین و تصویب درختواره دانشی حوزه‌های علمیه را از دیگر اقدام‌های اساسی در یک سال گذشته دانست و افزود: این درختواره دارای سرشاخه‌های قرآن، حدیث، کلام اسلامی، ادیان و فرق، منطق، فلسفه و عرفان اسلامی، تبلیغ، اخلاق، علوم انسانی اسلامی، فرهنگ و هنر، تاریخ و سیره، زبان و ادبیات و همچنین فقه و اصول است که هر سرشاخه شامل بیش از ۲۰ رشته مختلف است.
در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور، حدود ۱۵۰ هزار تن از طلاب و روحانیان در ۶۰۰ مدرسه علمیه مشغول به تحصیل می‌شوند. تعداد طلاب جدیدالورود به حوزه‌های علمیه، پنج هزار تن است.
در این آیین که با حضور آیات علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سیداحمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران، اساتید برجسته حوزه علمیه، نمایندگانی از دفاتر مراجع تقلید، اعضای شورای عالی مدیریت حوزه‌های علمیه، بهرام سرمست استاندار قم و همچنین طلاب حوزه علمیه ترتیب یافت، از ۴۰ متن اصلاح‌شده سطح یک حوزه‌های علمیه رونمایی شد.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «دیدن ماهی در خواب چه تعبیری دارد؟»، «حدیث امام حسین (ع) درباره کمک به مردم»، «مداومت در خواندن کدام سوره زیارت خانه خدا را میسر می‌کند؟ + صوت آیات»، «امام حسین (ع) چه چیزی را مایه توسل خود به خداوند قرار داد؟ + فیلم» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «با نرم افزار جعبه لایتنر «العادیات» حافظ قرآن شوید» است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «بررسی هویت شیعه امامیه و اسماعیلیان از ۱۸۶۰ میلادی»، «برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی کتاب محرم»، «اعلام فراخوان نمایشگاه «نفس‌المطمئنه» با محوریت قرآن و عاشورا»، «پژوهشی قابل دفاع درباره مقیاس‌های حوزه اخلاق انجام نشده است»، «لزوم پژوهش تجربی درباره آثار روان‌شناختی و اقتصاد عزاداری» هستند.
انتهای پیام
captcha