برخورد قاطع با هرگونه رفتار هنجارشکنانه در ایام محرم
کد خبر: 3839521
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
دادستان کرمانشاه تأکید کرد:

برخورد قاطع با هرگونه رفتار هنجارشکنانه در ایام محرم

گروه اجتماعی ــ دادستان کرمانشاه گفت: با هرگونه رفتار هنجارشکنانه در ایام ماه محرم برخورد قاطع می‌شود.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه، محمدحسین صادقی، دادستان کرمانشاه به اهمیت بالای قیام امام حسین(ع) در تاریخ و بویژه در عالم تشیع اشاره کرد و اظهار داشت: امام حسین(ع) با برپایی این نهضت، خونی تازه و حیاتی دوباره به رگ‌های اسلام بخشید که در آن عصر به انحطاط گراییده بود.
وی افزود: هرچند تاکنون مطالب بسیاری درباره این حرکت اصلاحی در تاریخ نگاشته شده با این وجود، جامعه اسلامی هنوز نسبت به فهم بیشتر علل و انگیزه‌ها، مقاصد و پایه‌های این قیام تشنه است.
دادستان کرمانشاه با تاکید بر اینکه امروزه شرایط ویژه جامعه به گونه‌ای است که نیاز به تعمق بیشتر در سیره ائمه معصومین(ع)، به ویژه در ماهیت نهضت کربلا بیشتر احساس می‌شود، عنوان کرد: به منظور برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر مراسم سوگواری امام حسین(ع) و در راستای صیانت از حقوق عمومی تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف استان در نظر گرفته شده است و مقرر شده که به صورت جدی مورد آن را مورد توجه قرار دهند.
وی ادامه داد: تمامی ادارات و نهادهای مرتبط نسبت به انجام این دستورالعمل باید اقدام کرده و بعد از ایام محرم مجموعه فعالیت‌های خود را در این زمینه گزارش کنند.
این مسئول تصریح کرد: عدم انجام تکالیف مقرر و ارائه گزارش در راستای ماده ۲ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه مستوجب برخورد قانونی خواهد بود.
صادقی در ادامه به تشریح وظایف نیروی انتظامی در این مدت پرداخت و گفت: در راستای تأمین امنیت مراسم‌های مذهبی و دفاع از جان و مال مردم مقرر است مأموران انتظامی به صورت فعال در هیئت‌های مذهبی و همچنین در خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به محل‌های برگزاری مراسم حضور داشته باشند.
تقویت گشت‌های انتظامی در شب‌های محرم
وی تاکید کرد: نیروی انتظامی باید تا زمان رهسپار شدن عزاداران به سمت منازل خود با گشت‌زنی مراتب ایمنی کامل آنها را تأمین کند و با هرگونه رفتار هنجار شکنانه و تخریب گرایانه ارزش‌های اسلامی برخورد قاطع کند.
دادستان کرمانشاه تصریح کرد: به منظور پیشگیری از سرقت منازل شهروندانی که به منظور شرکت در مجالس عزاداری خانه خود را ترک می‌کنند، مقرر است نیروی انتظامی نسبت به تقویت گشت‌های انتظامی اقدام کند.
این مسئول عنوان کرد: تنها هیئت‌هایی می‌توانند اقدام به برگزاری مراسم مذهبی در معابر عمومی کنند که از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز داشته باشند.
وی یادآور شد: هیئت‌ها توجه داشته باشند از اقدام به اعمالی مانند قمه زنی، نمایش تصاویر وهمی از ائمه که پیامد آن جز تخریب ارزش‌های اسلامی چیز دیگری نیست و سایر کارهای غیر متعارف و تؤام با خرافه پرستی که بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید، تناسبی با شئون این ایام ندارد و موجب خدشه دار شدن دین می‌شود جلوگیری کنند.
صادقی گفت: در این راستا نیروی انتظامی موظف است با هرگونه رفتار هنجار شکنانه برخورد قاطع کند.
وی در ادامه گفت: در راستای تسهیل در عبور و مرور و برقراری امنیت ترافیکی عزاداران، پلیس راهور باید طرح ویژه ای را در شب‌های دهه اول محرم اجرا کند به گونه‌ای که در هنگام عبور دسته‌های عزاداری، شریان‌ها و گذرگاه‌های عمومی مسدود نشده و نظم عبور و مرور مختل نشود.
بازرسی و نظارت بر بازار در ماه محرم تشدید شود
دادستان کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به فرارسیدن ایام محرم لازم است بازرسی و نظارت بر بازار تشدید شود تا بتوان رضایتمندی مردم را افزایش داد.
این مسئول افزود: در این راستا لازم است تیمی از کارشناسان سازمان صمت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی و پلیس نظارت بر اماکن عمومی تشکیل شده و به صورت ویژه بر مقابله با احتکار و نحوه قیمت گذاری در بازار به ویژه موادی که در نذورات مورد استفاده قرار می‌گیرد نظارت نمایند و با متخلفان به صورت جدی برخورد کنند.
وی عنوان کرد: شهرداری موظف است در هماهنگی کامل با سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته و همچنین نسبت به فضا سازی و اکران طرح‌های فرهنگی و تبلیغات محیطی ویژه ایام محرم، حذف زوائد فیزیکی معابر و پاکسازی جداره‌های شهری با اولویت مسیرهای منتهی به مساجد، هیأت‌های مذهبی و تکایا و جایگاه‌های پخش نذورات در طول مسیر حرکت دسته جات عزاداری اهتمام داشته باشند.
صادقی گفت: نظافت معابر به ویژه معابر پیرامون مساجد، هیأت مذهبی و تکایا و جایگاه‌های پخش نذورات (به صورت ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی) و شناسایی داربست‌های ناایمن نصب شده هیئات مذهبی و تکایا و جایگاه‌های پخش نذورات در سطح معابر و رفع مخاطرات برای عزاداران اقدام کند.
واحدهای آتش نشانی تمهیدات لازم را برای نظارت بر ایمنی مساجد، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی انجام دهند
وی با بیان اینکه واحدهای آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها باید تمهیدات لازم را برای نظارت بر ایمنی مساجد، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی انجام دهند، گفت: با توجه به حضور انبوه شهروندان در مراسم عزاداری، استقرار اکیپ‌های آتش‌نشانی در فضاهای پیش‌بینی شده برای برگزاری مراسم‌ها از جمله تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) صورت جدی مد نظر قرار گیرد.
دادستان کرمانشاه تاکید کرد: شهرداری باید نظارت داشته باشد تا در نصب داربست‌ها و ایجاد ایستگاه‌های صلواتی به گونه‌ای اقدام شود که با کمترین اشغال سطح معابر، پیاده‌روها و سواره‌روها، مشکلات ترافیکی برای عابران و وسایل نقلیه فراهم نشود.
شهرداری نسبت به رفع نواقص مسیرهای تردد عزاداران اقدام کند
این مسئول عنوان کرد: شهرداری ضمن ممانعت از حفاری در مسیر دستجات عزاداری و کاروان‌های حسینی (ع)، سریعاً نسبت به رفع نواقص پیاده‌روها و مسیرهای تردد عزاداران اقدام کند و ایمن سازی لازم با نصب علائم و تجهیزات ضروری و وفق قوانین و مقررات، صورت گیرد.
وی همچنین یادآور شد: اداره کل دامپزشکی استان نیز با سازماندهی و تجهیز اکیپ‌های ثابت و سیار با حضور پرسنل فنی دامپزشکی و ناظرین شرعی و اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص دایر بودن کشتارگاه‌ها، ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در ایام عزاداری محرم را تحت نظارت ویژه خود قرار دهند.
صادقی خواستار افزایش نظارت‌های بهداشتی بر نذورات موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی شد و گفت: کارشناسان مرکز بهداشت باید با جدیت هرچه تمام نسبت به نظارت بهداشتی بر نذورات و بازرسی بهداشتی از مخازن آب، مواد خام مصرفی، وسایل و ظرف‌های مورد استفاده و همچنین نحوه مدیریت دفع پسماند موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی اقدام کنند.
این مسئول در پایان یادآور شد: با عنایت به اینکه ایام محرم فرصتی مغتنم برای تبیین رشادت‌های امام حسین (ع) و یاران فداکارش است و به همگان درس فداکاری، اخلاص و دفاع از ارزش‌ها را می‌دهد، سازمان تبلیغات اسلامی در انتخاب مداح، نوحه‌خوان و اشعاری که در ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان خوانده می‌شود و ترویج سخنرانی در کنار مداحی با اعزام مبلغین واجد شرایط در مراکز عمده عزاداری نظارت داشته باشد.
انتهای پیام

captcha