صفحات معارفی رسانه‌ها به پیشواز ایام محرم‌الحرام رفتند
کد خبر: 3838908
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶

صفحات معارفی رسانه‌ها به پیشواز ایام محرم‌الحرام رفتند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اغلب صفحات معارفی امروز خبرگزاری‌های مختلف با انتشار اخباری در رابطه با ایام سوگواری امام حسین(ع)، به پیشواز ماه محرم‌الحرام رفتند.

ارسال شود///پیشوازی صفحات معارفی رسانه‌ها از ایام محرم‌الحرام

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف کشور در نهمین روز از شهریورماه سال ۹۸ با انتشار اخبار متعددی در رابطه با آغاز ایام سوگواری شهادت سالار شهیدان و یاران باوفایش به پیشوازی ماه محرم رفتند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 9 شهریورماه و تا ساعت 15 تعداد 9 خبر را بر روی خروجی خود منعکس کرده که تمامی این اخبار نیز در رابطه با ایام ماه محرم‌الحرام و عزاداری سالار شهیدان و یاران باوفایش منتشر شده‌اند و از میان خبر تخصصی قرآنی در میان آن‌ها خبری نیست.

با توجه به آغاز ماه محرم‌الحرام و مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، خبرگزاری تسنیم نیز طی گفت‌و‌گویی با آیت‌الله فاضل گلپایگانی، عضو خبرگان رهبری به بررسی جنبه‌های مختلف قیام امام حسین(ع) پرداخته که در بخش‌هایی از آن آمده است: «دشمنان امام حسین(ع) در کربلا یک دسته نبودند بلکه انگیزه‌ها و دشمنی‌های گوناگونی در کار بود؛ اولاً سعی حکومت بنی‌امیه این بود که از اشرار و بزرگان قبایل در این زمینه کمک بگیرد تا بتواند مردم قبیله را جذب کند؛ یکی از عللی که توانستند جمع زیادی را جذب کنند، همین مسئله بود، یعنی در آن زمان جامعه به‌صورت ملوک‌الطوایفی و قبیله‌ای اداره می‌شد و میان آن‌ها رسم بر این بود که هرچه رئیس قبیله می‌گوید، آن‌ها بدون چون و چرا بپذیرند، بنابراین یکی از روش‌های دشمنان برای افزودن نفرات به لشکریان خود، تطمیع رؤسای قبایل با اموال و مقام بود. دشمن از این حربه همواره بهره‌های زیادی گرفته است.

گروهی دیگر از دشمنان اباعبدالله(ع)، افرادی بودند که مورد ترس و تهدید قرار گرفتند. زمانی که حکومت نامشروع یزید متوجه دعوت کوفیان از امام حسین(ع) شد، عبیدالله‌بن زیاد ملعون را به‌سوی آن‌ها فرستاد تا کوفیان را تهدید کند که «هرکس از حسین حمایت کند، او و خانواده‌اش را به خطر می‌اندازیم.»، این تهدیدات به‌قدری کارساز بود که جمعیت 30 هزار نفری بیعت‌کننده با مسلم، ایشان را رها کردند.

عامل سومی که باعث شد مردم از اباعبدالله(ع) حمایت نکنند، تکنیک فریب اهل بی‌بصیرت بود. یک عده به‌دلیل عدم بصیرت در شناخت حق از باطل، از همراهی بازماندند. این عده توسط شریح قاضی فریب خوردند. حکومت وقت، با تطمیع شریح، از او درخواست کردند فتوای قتل امام حسین(ع) را به‌دلیل شورش علیه حکومت به‌اصطلاح اسلامی صادر کند.

گروه چهارم، نه اهل ترس، نه تطمیع و نه بی‌بصیرت بودند بلکه حکومت به‌گونه دیگر این عده را فریب داد، به این شکل که از آن‌ها به‌عنوان افرادی که بین امام حسین(ع) و حکومت یزید میانجیگری می‌کنند، استفاده کرد، لذا مدام در پی القای این نکته بودند که «اجازه ندهید حسین به کوفه بیاید». حربن یزید ریاحی از جمله این افراد بود که سعی داشت امام(ع) را از ادامه مسیرش بازدارد. او ظاهراً با امام دشمنی نداشت و به‌نقل تاریخ، پشت‌سر حضرت نیز نماز خواند منتها تصور می‌کرد ممانعت امام از ادامه مسیرش، به‌خیر و صلاح کاروان حسینی است، لذا در روز عاشورا زمانی که متوجه نیت دشمن درباره امام حسین(ع) و اصحاب ایشان شد، از کار خود توبه کرد و به لشکریان حضرت پیوست».

فارس

آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری، خبر تلاوت ترتیل صفحه 135 قرآن کریم توسط مرحوم مصطفی اسماعیل، قاری مشهور مصری است.

در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «پرچم عزای حسینی بر فراز گنبد مطهر امام رضا (ع) به اهتزاز درآمد»، «توسعه حرم کریمه اهل بیت با احداث شبستان امام علی(ع) به مساحت ۵ هزار متر» و «اهتزاز پرچم گنبد حرم امام حسین(ع) بر فراز بارگاه حضرت عبدالعظیم(ع)»‌ بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که تمامی این اخبار نیز در رابطه با آغاز ایام ماه محرم و سوگواری سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان انعکاس یافته است.

«اهتزاز پرچم گنبد حرم امام حسین(ع) بر فراز بارگاه حضرت عبدالعظیم(ع)»،؛ یکی از عناوین خبری امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که این خبر نیز مربوط به حوزه عترت و ایام محرم بوده و در بخش‌هایی از آ« آمده است: «پرچم گنبد بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم(ع)، طی مراسمی امروز شنبه ۹ شهریورماه از ساعت ۱۹ در صحن اصلی آستان مقدس تعویض و پرچم گنبد امام حسین(ع) برفراز این آستان نورانی به اهتزاز در می‌آید.

این مراسم معنوی با حضور جمعی از مردم خداجو و خادمان آستان مقدس، با قرائت زیارتنامه توسط علی‌اصغر نیلچی‌پور و مرثیه‌سرایی و عزاداری توسط مجتبی باقری برگزار و پرچم توسط محمد فصولی از خادمان آستان تعویض می‌شود» .

مهر

«اعلام ویژه‌‌برنامه‌های شبکه قرآن در محرم»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده است که این خبر نیز خبری قرآنی بوده و در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، شبکه قرآن و معارف سیما ویژه‌برنامه‌هایی را به همین مناسبت و در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی به روی آنتن خواهد برد.

«نغمه عشاق» عنوان ویژه‌برنامه این شبکه در دهه اول محرم است که با محوریت معرفی هیئت‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشتند و همچنین، پخش نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی ماندگار به درخواست مخاطبان به صورت زنده و با اجرای رحمان نظام اسلامی هر روز از ساعت ۱۸ به روی آنتن می‌رود.

به نمایش گذاشتن تصاویر و ویدئوهای ارسالی مخاطبان از هیئت‌ها و مراسم عزاداری و همچنین، فعالیت‌های جانبی هیئت‌ها در امور اجتماعی و … از دیگر بخش‌هایی است که در «نغمه عشاق» معرفی و بررسی خواهد شد».

باشگاه خبرنگاران جوان

تعداد چهار خبر با عناوین «دهه اول محرم ۹۸ هیئت کجا برویم؟»، «تعبیر خواب ازدواج از منظر امام صادق (ع)» و «گلچین مداحی محمود کریمی ویژه محرم ۹۸» بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منعکس شده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز قرآنی نبوده و اغلب اخبار نیز در حوزه عترت و درباره قیام عاشورا انعکاس یافته‌اند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد 13 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که از خبر قرآنی در میان این اخبار خبری نبوده و اغلب این اخبار در حوزه معارفی عترت و در رابطه با ایام ماه محرم منعکس شده‌اند.

ایبنا

انتشار آراء فقهی امام موسی صدر در «فقه زندگی»»، نگاهی به کتاب «سفر بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع)» و «حسین از زبان حسین» روانه بازار کتاب شد، عناوین اخبار امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که همانطور که مشخص است، این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت و در مورد ایام ماه محرم‌الحرام منتشر شده‌اند.

ایرنا

صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد شش خبر با عناوین «به کوفه مرو حسین»، «فرهنگ عاشورایی باید در تولیدات فرهنگی متجلی باشد»، «پرچم هزار متری «یاحسین(ع)» بر فراز تهران افراشته شد»، «آیین محرم همواره راهنمای آزادگان جهان بوده است»، «وهابیت در ۳۰۰ شبکه علیه مقدسات شیعه، برنامه سازی می‌کنند» و «دهه نخست محرم پخش فیلم طنز ممنوع است» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که خیری از اخبار قرآنی در میان آن‌های نیست و اغلب اخبار نیز در رابطه با قیام حسینی است.

میزان

«اعمال شب اول ماه محرم» و «دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) با نام «قسم به دست‌های عمو علم نمی‌افتد... رونمایی شد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که این دو خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف منتشر شده‌اند.

کیهان
«عزت و مبارزه در سبک زندگی سیدالشهدا(ع)»، عنوان مطلبی با قلم محمدتقی منصوریان است که روزنامه کیهان آن را در صفحه معارف امروز خود منعکس کرده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «امام حسین(ع) در میان امامان و پیشوایان اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هست؛ زیرا حیات و بقای اسلام مدیون خون سرخ ریخته شده ایشان در صحرای کربلا و سرهای بر نیزه زده ایشان و یارانش در عراق و شام و تن‌های لگدکوب شده به سم اسبان و خون دل‌های فرزندان و اسیران است. احیای هر ساله عاشورا به معنای سرمشق‌گیری از آن امام(ع) و یاران به خون غلتیده و اسیران در شهرها گردیده است. بنابراین، شناخت سبک زندگی ایشان به معنای همان سرمشق‌گیری است که گام نخست مسلمانی است. بر همین اساس نویسنده به گوشه‌هایی از سیره آن حضرت در زمینه حفظ حرمت الهی و مبارزه و عزت‌مداری‌ اشاره کرده است.

اسلام شامل مجموعه‌ای از معارف و احکام و بایدها و نبایدها است تا انسان در چارچوب فلسفه معرفتی که از اسلام اتخاذ کرده بتواند هم مسئولیت فردی و هم اجتماعی خویش را بدرستی انجام داده و ضمن تزکیه نفس و خودسازی و حرکت در مسیر کمال و خدایی شدن، در مقام خلافت الهی دیگران را نیز به کمال بایسته و شایسته آنان برساند.

بنابراین، تعصب بر حریم حرمت و حدود الهی که در قالب بایدها و نبایدها تعریف شده به‌عنوان یک فرضیه در فرهنگ اسلامی مطرح و در شکل فریضه امر به معروف و نهی از منکر واجب شده است. به این معنا که در زمان تزاحم در مقام عمل، اصالت با این فریضه است و بر هر چیز دیگری مقدم می‌شود؛ زیرا بقای دین اسلام بر این اصل متکی است و اگر به این اصل توجه و اهتمام نشود، در فرآیندی در قالب تغییرات فرهنگی و اجتماعی ممکن است دین به‌طور کامل حذف شود. از همین رو در برخی از موارد انجام این فریضه حتی به احتمال از دست دادن جان و مال و عرض واجب است؛ در حالی که محافظت بر جان و حفظ حیات، خود به‌عنوان اصل اولی مقدم بر خیلی از اصول و امور دیگر است».
انتهای پیام

captcha