گرانی به «عطر سیب» نرسید
کد خبر: 3838868
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

گرانی به «عطر سیب» نرسید

گروه جامعه ــ این دم و دستگاه متعلق به امام حسین(ع) است، بگذارید گرانی هر چه می‌خواهد جولان دهد، او حاضر است؛ عاشقان حسینی در نمایشگاه عطر سیب گرد هم آمده‌اند تا عرض ارادت خود به ساحت سالار شهیدان را به نحوی دیگر بیان کنند.

به گزارش ایکنا؛ با پیرغلامان حسینی که صحبت می‌کنی می‌گویند این دم و دستگاه متعلق به امام حسین(ع) است و خود آقا هم این دم و دستگاه را مدیریت می‌کنند. دلمان به همین حرف پیرغلامان حسینی گرم است، اما گرانی بیداد می‌کند و با خودت فکر می‌‌کنی محرم امسال با این همه مشکلات اقتصادی چگونه برگزار می‌شود؟

اتفاقی گذرم می‌افتد به بوستان گفت‌و‌گو و نمایشگاه عطر سیب. نمایشگاه پر است از علم و کتل و پارچه نوشته‌های محرم. محصولات ارائه شده که پایه تولید آنها پارچه و نخ است، یعنی همان قلم کالایی که قیمت آن در بازار افزایش قابل توجهی داشته و واردات آن در بخش‌های مختلف یا متوقف شده و یا به شدت کاهش یافته است.

سایر تولیدات ما گران شده اما این قسمت فرق دارد

به سراغ تک تک غرفه‌داران می‌روم و می‌پرسم نسبت به سال گذشته محصولاتی که می‌فروشید چه قدر گران شده است؟ یکی از غرفه‌داران که خود تولیدکننده است می‌گوید تغییر قیمت نداشته‌ایم. می‌پرسیم چرا مگر ممکن است؟ می‌گوید بخشی از محصولات از سال گذشته باقی مانده است و ما به همان قیمت پارسال می‌فروشیم و بعد ادامه می‌دهد تولید پارچه ویژه سیاه‌پوش کردن اماکن و معابر بخشی از کار تولیدی ماست، سایر تولیدات ما گران شده اما این قسمت فرق دارد.

این تولیدکننده، پارچه‌های نقش داری که جمله «إنَّ الحُسَینَ مِصباحُ الهُدی وسَفینَةُ النَّجاةِ» بر روی آن حک شده است را نشانمان می‌دهد و می‌گوید غلتک‌های ساخت این نوع پارچه را خودم درست کرده‌ام. هزینه‌ زیادی برد اما کار خوبی از آب درآمد. به جای پارچه سیاه ساده می‌توان برای سیاه‌پوش کردن اماکن از این پارچه استفاده کرد که مردم هم از آن به خوبی استقبال کرده‌اند. البته قیمت این پارچه‌های طرح‌دار را با پارچه‌های ساده برابر تعیین کرده‌ام. حساب قیمت‌گذاری کارهای محرم با همه کارها فرق دارد.

تولیدکننده دیگری که کار گلدوزی بر روی پارچه مخمل را انجام می‌دهد هم در خصوص قیمت‌ محصولات خود می‌گوید: قیمت با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است. البته کارهای ما کارهای با کیفیتی است. در گذشته پرچم‌ها و شعارهای محرم را بر روی پارچه‌های ارزان قیمت و با کیفیت پایین می‌نوشتند اما تولیدی ما مخالف این موضوع است؛ چرا باید شعارها و پیام‌های کربلا بر روی پارچه بی‌کیفیت و ارزان نوشته شود؟ ما مخالف این مسئله بودیم؛ به همین دلیل اسامی، شعارها و پیام‌های محرم را با نخ خوب بر روی پارچه مخمل می‌دوزیم.

کارهای سال قبل را به قیمت سال قبل می‌فروشیم

وی ادامه می‌دهد: همه تولیدات در یک سال فروش نمی‌رود و همیشه بخشی از کارهای تولیدی برای سال بعد باقی می‌ماند؛ بخشی از محصولات سال قبل باقی مانده که قیمت‌های آن تفاوتی با سال قبل ندارد. بخشی هم که امسال تولید شده، چون پارچه‌ها از سال قبل بود و فقط دستمزد کارگرها 10 تا 15 درصد افزایش داشته افزایش کمی در قیمت‌ها داشته‌ایم.

گرانی پشت در دم و دستگاه امام حسین(ع)؛ ماند

از صادرات کارهایشان که می‌پرسم پاسخ می‌دهد، به عراق و سوریه و برخی کشورهای عربی دیگر صادرات داریم. برای حرم امام حسین(ع) هم کارهای ما را می‌برند.

یک کار بسیار فاخر در نمایشگاه نظرم را جلب می‌کند. پارچه و نقش‌های آن متفاوت از طرح‌های سایر بخش‌های نمایشگاه به نظر می‌رسد. با غرفه‌داران که صحبت می‌کنم، می‌گویند کار ابداعی خودمان است. شعارها و نمادهای محرم در تار و پود پارچه بافته شده است و مثل کارهای سنتی گلدوزی شده و یا نوشته شده بر روی پارچه نیست.

غرفه‌دار دیگری از اصفهان آمده‌ و در حین مصاحبه با ما، مشتری از کشور عراق هم دارد. می‌گویند مطالعات زیادی بر روی این کار انجام داده‌ایم، رنگ‌های مختلف و جنس و نوع نخ متفاوتی برای بافت پارچه امتحان شده تا اینکه به این طرح‌ها رسیده‌ایم.

در خصوص قیمت می‌پرسیم؛ می‌گویند کارها نسبت به سایر کارهای بازار گران است اما امسال گران‌تر نکرده‌ایم. خودمان تولید‌کننده هستیم و محصولاتمان را مستقیم به دست مصرف کننده می‌رسانیم. واسطه‌ای هم در کار نیست که قیمت را افزایش دهد.  

ادامه می‌دهند: از همه جای ایران و بسیاری از کشورهای خارجی از جمله کانادا مشتری داریم. صفحه‌های معرفی و فروشمان در فضای مجازی نیز فعال است و مردم به آسانی سفارش می‌دهند و ما در بسته‌بندی استاندارد به همراه لوازم و میله‌های نصب پارچه بر روی دیوار کار را به آنها تحویل می‌دهیم. اینکه میله‌ها و وسایل نصب پارچه‌ها هم از چه جنس و به چه شکلی باشد هم مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است و افرادی که محصولات ما را خریداری می‌کنند بسته کاملی دریافت می‌کنند.

گرانی پشت در دم و دستگاه امام حسین(ع)؛ ماند

در همین بخش گردن‌آویزهایی منقش به سمبل‌های محرم ارائه شده است. محصولاتی از سایر هنرهای ایرانی که با محوریت محرم تهیه شده‌اند هم در نمایشگاه هست که قیمت مناسبی نسبت به مدل‌های غیر محرمی دارند. بخش پوشاک هم محل عرضه لباس‌های مشکی محرم است. مادرها و پدرها دارند برای بچه‌هایشان لباس مشکی می‌خرند. البته سایر لباس‌ها هم عرضه شده است که تا حدودی تخفیف دارند.

نذر کنید و استکان تکیه بشورید

اگر خسته شده‌اید، می‌توانید بروید وسط سالن در تکیه‌ای زیبا بنشینید و چای بخورید. اگر هم دوست داشتید می‌توانید همانجا نذر کنید و در شستن استکان‌های تکیه به مسئولان تکیه کمک کنید. مردمی که می‌دانی فشارهای اقتصادی امانشان را بریده است، در فضایی محرمی آرام نشسته‌اند، گویی غصه‌هایشان یادشان رفته است. 

طرف دیگر سالن بوستان گفت‌و‌گو هم تعدادی هنرمند در حال نقاشی، طراحی، نگارگری و خلق آثار هنری با محوریت محرم هستند. اثر هنری فاخری از لحظه‌ای که حضرت زینب(س) پیکر شرحه شرحه ثار‌الله را بلند می‌کنند و می‌فرمایند: خدایا این را از ما قبول کن و تصویر زیبایی از حضرت عباس(ع) در میان موج آب‌های رود فرات وقتی برای آوردن آب رفته‌اند. بودن در کنار آدم‌هایی که می‌اندیشند و سپس با قلبشان هنر خلق می‌کنند، لذت بخش است.

گرانی پشت در دم و دستگاه امام حسین(ع)؛ ماند

آنطرف‌تر بچه‌ها خاک بازی می‌کنند. یکی از بچه‌ها مشت‌هایش را پر می‌کند از شن و با خوشحالی شن‌ها را پرت می‌کند توی هوا. تمام لباس روحانی مسئول غرفه پر از شن می‌شود و با خنده می‌گوید، عزیزم یواش. بچه‌ها دارند با گِل اسم‌های زیبایی می‌سازند؛ نقاشی هم می‌کنند. طبقه پایین هم استارتاپ «راه حسین(ع)» در جریان است و جوانانی خلاق برای محرم و اربعین ایده‌پردازی می‌کنند.

خدا را شکر که دم و دستگاه امام حسین(ع) به راه است

یادمان هست که افزایش قیمت مواد غذایی نگران کننده‌ترین موضوع در بحث نذورات مردمی است اما در کنار این واقعیت، باز هم یادمان هست که فقرا چشمشان به نذورات محرم است و ان‌شاالله که به دستشان خواهد رسید. نذری برای داراها تبرک است و برای ندارها راهی برای سیر شدن. پس داراها به اندازه تبرک نذری بگیرند و اجازه دهند ندارها یک دل سیر پای سفره کرامت عاشقان حسین(ع) بنشینند. دلمان باز هم به حرف پیرغلامان حسینی گرم است که با اعتقاد راسخ می‌گویند این دم و دستگاه متعلق به امام حسین(ع) است، بگذارید گرانی هر چه می‌خواهد جولان بدهد امام حسین(ع) خودش می‌رساند. امسال همه آنهایی که نگذاشته‌اند محصولات محرمی گران شود جهاد کرده‌اند، همه آنهایی هم که از تبرک نذورات می‌گذرند تا غذاهای نذری به دست نیازمند‌تر‌ها برسد باز هم جهاد می‌کنند.

گرانی پشت در دم و دستگاه امام حسین(ع)؛ ماند

گرانی پشت در دم و دستگاه امام حسین(ع)؛ ماند

انتهای پیام

captcha