سردرگمی در امور حاکمیتی سیاست‌گذاری چاپ/کدام سازمان‌ها می‌توانند چاپ را نابود کنند
کد خبر: 3837764
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
در جشنواره ملی چاپ ایران بیان شد:

سردرگمی در امور حاکمیتی سیاست‌گذاری چاپ/کدام سازمان‌ها می‌توانند چاپ را نابود کنند

گروه ادب ــ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یک مشکل اساسی سردرگمی در امور حاکمیتی سیاست‌گذاری چاپ است، الان ما نمی‌دانیم دقیقاً کجای کاریم و وزارت صمت کجای کار است، ما متولی این صنعت هستیم یا آن‌ها.

سردرگمی در امور حاکمیتی سیاستگذاری چاپ/کدام سازمان‌ها می‌توانند چاپ را نابود کنندبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی وزارت ارشاد، مراسم نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران که عصر دوشنبه، چهارم شهریورماه، در تالار وحدت با حضور محسن جوادی، قادر آشنا، علی‌اکبر ابراهیمی و دست‌اندرکاران صنعت چاپ برگزار شد.

علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جشنواره فرصتی بسیار مغتنم است تا بار دیگر ظرفیت این صنعت دیده شود و همچنین نوآوران و کارآفرینان و خادمان این عرصه معرفی شوند.

وی سپس به اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر در حوزه صنعت چاپ اشاره کرد و توضیح داد: از جمله این اقدامات برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف در راستای حمایت از تولید داخلی و اهتمام و جدیت لازم در راستای بازنگری قوانین و مقررات مرتبط و شفاف‌سازی امور به منظور پاسخگویی ضابطه‌مند به متقاضیان و تسهیل صدور مجوز‌ها بوده است.

معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در گزارشی که از روند برگزاری نوزدهمین جشنواره چاپ ارائه کرد، گفت: طی نشست هم‌اندیشی جشنواره نوزدهم کار خود را با تاکید بر برنامه‌ریزی جشنواره و تجلیل از پیشکسوتان و کارآفرینان و صادرکنندگان آغاز کردیم. در این راستا هیات داوران هر یک از بخش‌ها متشکل از ۱۱ نفر از روسای لیتوگرافان، صحافان، صادرکنندگان چاپ، اتحادیه چاپخانه‌داران و ... به داوری پرونده افراد معرفی‌شده از سوی ادارات فرهنگی استان‌ها پرداختند.

انصاری‌پور: قامت خمیده پیشکسوتان چاپ

در ادامه این مراسم، محمدعلی انصاری‌پور، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان در سخنانی به نمایندگی از چاپخانه‌داران سراسر کشور و خطاب به مسئولان مرتبط صنعت چاپ به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌توانم بگویم سرمایه‌دارترین وزیر مملکت آقای صالحی است که این همه پشتوانه و سرمایه تحت وزارتخانه ایشان وجود دارد و این بسیار باعث افتخار است برای یک وزیر. این عزیزان که در اینجا حضور دارند دلسوختگانی هستند که فقط از سر عشق در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این نکته نباید فراموش شود که متولی این‌ها فعلا وزارت ارشاد است. جایگاه صنعت چاپ را سال‌ها پیش مطالبه کردیم و ظلمی که به صنعت چاپ می‌شد این بود که هرگز به عنوان صنعت به آن نگاه نشده است، اما در دنیا آن را به عنوان سومین صنعت می‌شناسند. صنعت چاپ، مادر همه صنعت‌ها دچار زخم بستر شده است و هر روز دچار فشار خون است و شما هستید که باید به آن کمک کنید.

وی افزود: زمانی همین چاپخانه‌داران پیشکسوت ما که حالا قامتشان خمیده شده است با یک دستگاه ماشین ملخی سه یا چهار خانواده را ارتزاق می‌کردند و هشت خانواده هم به عنوان کارگر در آنجا تامین می‌شدند، اما حالا آن‌ها هیچ انگیزه‌ای برای کار ندارند، چون هیچ توجیه مالی در آن وجود ندارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان با بیان اینکه امروزه تنها دو سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی برای نابودکردن صنعت چاپ کافی هستند، بیان کرد: ما امروز نیازی به تهدید‌های ترامپ نداریم و همین دو سازمان برای نابود کردن ما کافی هستند.

وی در ادامه ضمن تشکر از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای تامین مواد اولیه این صنعت و جلوگیری از افزایش قیمت بی‌رویه مواد اولیه گفت: باید دیدگاه صنعت چاپ را دیدگاهی واقعی کنیم. صنعت چاپ فقط نشر و کتاب نیست. ما نیاز به بسته‌بندی خوب هم داریم و بیشتر از آن نیاز به مواد اولیه. با توجه به اینکه کشور ما، کشور تولیدکننده کاغذ نیست پس بحث واردات مقوا و کاغذ از نوع گلاسه جزو واجبات است.

انصاری‌پور همچنین به مشکلات حوزه مالیات برای چاپخانه‌داران نیز اشاره و بیان کرد: براساس بند ۹ قانون مالیاتی تمام شرکت‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید معاف از مالیات باشند در حالی که اخیراً دو بند دیگر هم برای پرداخت مالیات این قشر اضافه کردند.

وی همچنین به فعالیت غیرمجاز دفاتر چاپ در کارگاه‌های زیرزمینی که به بدنه صنعت چاپ آسیب می‌زند، اشاره کرد و درباره حق بیمه سهم کارفرما و مشکلاتی که چاپخانه‌داران در این باره با آن درگیر هستند هم سخنانی گفت.

در ادامه این مراسم، محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه درباره چاپ لایحه‌ای به مجلس آمده که در کمیسیون حل شده است و در صف ورود به صحن علنی مجلس است. با اینکه صنعت چاپ مظلوم واقع شده و جفا‌ها در این سال‌ها به آن شده است، مشکلات ساختاری هم وجود دارد که اگر تفکیک وظایف صورت بگیرد بهتر حل می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه مشکل اصلی ما میل به تمرکزگرایی است، اظهار کرد: در بحث مشکلات مربوط به سازمان تامین اجتماعی اگر مبلغی که دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، پرداخت شود این مشکلات بهتر حل می‌شود.

پیام وزیر ارشاد: سهم صنعت چاپ در زندگی اجتماعی

در پیامی ویدئویی سخنانی از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد که به این شرح است: «جشنواره صنعت چاپ را به همه دست‌اندرکاران این جشنواره تبریک عرض می‌کنم. صنعت چاپ نقطه عطف تحولات بشری هم در انقلاب علمی بشری و هم در انقلاب‌های اجتماعی مثل انقلاب فرانسه بوده است. این صنعت هم در انقلاب صنعتی و هم در انقلاب‌های فن‌آوری اواخر قرن بیستم و ابتدای قرن بیست‌ویکم نقش قابل توجهی را داشته است.

صنعت چاپ به عنوان صنعتی که اگر نبود بسیاری از تحولات و فن‌آوری مختلف زندگی بشری تحقق پیدا نمی‌کرد، شناخته می‌شود.

همچنین این صنعت نسبت قابل توجهی با حوزه‌های مختلف نرم‌افزار زندگی بشری، وجه روحی و معنوی زندگی بشری یعنی حوزه‌های علم، فرهنگ و هنر دارد؛ سه شاخه علم، فرهنگ و هنر بشری با صنعت چاپ فرآوری و بهره‌وری آن کاملتر شده و اجزا و ابعاد وسیع‌تری را پیدا کرده است.

در جامعه ایران هم در یکصد و پنجاه سال گذشته تحولات مختلفی در زندگی فردی و اجتماعی ما رخ داده و نقش صنعت چاپ یک نقش قابل توجه و ملموسی بوده است، بخش قابل توجهی از اتفاقاتی که در زندگی یکصد و پنجاه ساله اخیر ما پدید آمده مرهون صنعت چاپ به خصوص در حوزه‌های علم، فن‌آوری‌های علمی و همچنین حوزه فرهنگ در اجزا مختلف مطبوعات، کتاب و سایر حوزه‌های دیگر بوده است.

در حوزه هنر روز ملی صنعت چاپ و جشنواره صنعت چاپ فرصتی را فراهم می‌کند برای اینکه سهم صنعت چاپ در زندگی اجتماعی ما مورد واکاوی و بررسی مجدد قرار بگیرد.

من به سهم خود از همه دست‌اندرکاران این صنعت در یکصد و پنجاه سال اخیر به ویژه عزیزانی که در این دهه‌های اخیر در فضای صنعت چاپ کوشا بودند و تلاش داشتند که هم از وجه اقتصادی و هم از وجه علمی، فرهنگی و هنری این صنعت به کمک زندگی اجتماعی ما بیایند تشکر و قدردانی می‌کنم.

همچنین از برگزیدگان این جشنواره، عزیزان صنعت چاپ و معاونت فرهنگی و همه کسانی که تلاش کردند این روز را باشکوه‌تر برگزار کنند، سپاسگزارم».

جوادی: نمی‌دانیم کجای کار هستیم

سپس محسن جوادی رئیس شورای سیاست‌گذاری نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران در این مراسم ضمن تقدیر از برگزیدگان این جشنواره و اتحادیه‌های مختلف و سایر دست‌اندرکاران در سخنانی گفت: همانطور که در عنوان این جشنواره آمده است رویکردش این است که پیشکسوتان صنعت چاپ دیده شوند که صنعت چاپ به دست آن‌ها در طول تاریخ به اینجا رسیده است و همانطور که گفته شد تنها عشق و علاقه برای آن‌ها مطرح بوده است، چون اگر بحث سرمایه‌گذاری مطرح بود در این شرایط قطعا باید در حوزه‌های دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردند و امیدوارم که بتوانیم تقدیر خوبی از آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: به نظر من مشکل این است که در کشور ما کارآفرینی یک مقوله اخلاقی دیده نمی‌شود، در حالی که کارآفرینی و کار ایجاد کردن از عناصر اصلی حیات اخلاقی است. اینکه شخصی برای دیگران کار ایجاد کند اخلاق است و این افراد مربیان بزرگ اخلاق هستند.
جوادی سپس با اشاره به حوزه سازندگان برتر اظهار کرد: ما اگر نتوانیم روی صادرکنندگان محصولات خوب کار کنیم نمی‌توانیم صنعت چاپ را پیش ببریم.

وی همچنین به اهمیت پیدا کردن بازار‌های صادراتی در حوزه چاپ نیز اشاره کرد و گفت که توجه به فعالیت‌های استانی هم از دیگر رویکرد‌های مورد توجه جشنواره چاپ است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یک مشکل اساسی سردرگمی در امور حاکمیتی سیاست‌گذاری چاپ است، گفت: الان ما نمی‌دانیم که دقیقا کجای کاریم و وزارت صمت کجای کار است و ما متولی این صنعت هستیم یا آنها.

در مراسم نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران از برگزیدگان در بخش‌های مختلف و همچنین از خانواده محمد کلاری، پیشکسوت حوزه چاپ که اخیراً درگذشت نیز تقدیر شد.

محمدحسین شفیع‌نیا از استان کرمانشاه، محمدرضا رستگاری نجف‌آبادی از استان اصفهان، حسن فقیر قانع صفت از استان گیلان، حسن بشارت و اسماعیل صاحبی کاشانی از استان تهران به عنوان پیشکسوتان برگزیده این دوره از جشنواره انتخاب شدند.

همچنین مصطفی حاجیلو از شرکت «کیمیای نقش الماس» و مجید خادمی مزده از «شرکت چاپ پویا هنر نوین» به عنوان کارآفرین و نوآور نمونه در نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران معرفی شدند.

از رستا توسلی بنابی «شرکت چاپ طلای ارومیه» به عنوان صادرکننده برتر محصولات چاپی تجلیل شد.

همچنین از سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم به دلیل تلاش و همکاری مجدانه در روند اجرای طرح سامانه جامع چاپ کشور و خانم عصمت جهانی‌کیا کارشناس حوزه چاپ اداره فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در انجام تالیف و پژوهش‌های مرتبط با حوزه چاپ تقدیر شد.

پایان این مراسم هم با اجرای زنده گروه رستاک همراه شد و مراسم نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران در آستانه روز ملی چاپ (یازدهم شهریورماه) به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

captcha