«آغاز بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن» در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3837439
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰

«آغاز بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن» در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز بیش از هر خبری به آغاز بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و نیز پیام‌های تبریک مسئولان کشور به انتصاب دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) پرداخته‌اند.

ارسال شود ////// آغاز بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ دومین روز از اولین هفته شهریورماه صفحات معارفی رسانه‌ها بیش از هر خبر دیگری به آغاز بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن، احتمال جابجایی محل برپایی نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن از تهران به استان دیگر و البته پیام‌های تبریک روسا و مدیران سازمان‌های دولتی به انتصاب دبیرکل جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع) پرداخته‌اند. در ادامه مهم‌ترین رویدادهای منتشر شده در صفحات معارفی خبرگزاری‌ها را مرور می‌کنیم.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز سوم شهریورماه از آغاز مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن در بخش معارفی خبر داده است. بر اساس آنچه در خبر این خبرگزاری آمده است؛ این رقابت‌ها در دو بخش کتبی و شفاهی و در سه رشته حفظ موضوعی، تفسیر و حفظ احادیث برگزار می‌شود که در هر رشته ۱۰ نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا می‌کنند. پس از مرحله نیمه نهایی در هررشته ۵ نفر به مرحله فینال خواهند رفت. به همین ترتیب در بخش بانوان نیز مسابقات مقدماتی از روز سه‌شنبه‌ پنجم شهریور آغاز خواهد شد. رشته‌های معارفی با حضور برادران و خواهران از استان‌های مختلف در مجتمع نور شهر مقدس قم آغاز شد و این رقابت‌ها تا پنجشنبه هفتم شهریور‌ماه ادامه دارد.
این خبرگزاری همچنین امروز با «غلامرضا شاه‌میوه» پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت‌وگویی با موضوع آداب تلاوت قرآن در فضای مجازی منتشر کرده است. این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخشی از این گفت‌وگو که با تیتر «تلاوت قرآن مانند نماز آداب و مقدمات دارد/ لزوم نظارت نهاد‌های مسئول به فضای مجازی» بر وری خروجی قرار گرفته گفته است: «به طور کلی باید بگویم ما در موضوع ارتباط فضای مجازی و تلاوت قرآن نیاز به کار کارشناسی داریم، هم به لحاظ آسیب‌هایی که ممکن است این کار داشته باشد و هم به لحاظ محاسنی که این کار ممکن است داشته باشد. در این زمینه باید فکر شود و نقاط ضعف و قوت استخراج شود. اما اعتقاد شخصی من این است که با توجه به برداشتی که عموم مردم از تلاوت قرآن و تقدس این هنر دارند، بعضی از این تلاوت‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند، بدون رعایت ظواهر شرعی و آداب تلاوت است و حتی این‌تلاوت‌ها فاقد آن خشوع و معنویت لازم است، درحالی که هنر تلاوت باید در ذهن بیننده بنشیند و این امر با روح تلاوت مغایرت دارد».
فارس در ادامه خبرهای امروز خود از معرفی رئیس جدید دانشگاه «سوره» سازمان تبلیغات اسلامی خبر داده است. بر همین اساس «محمدحسین ساعی»، رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما به عنوان رئیس جدید دانشگاه سوره معرفی شده است.
پیام تبریک رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به آیت‌الله رمضانی و بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۱۲۹ قرآن کریم شامل آیات ۹ تا ۱۸ سوره مبارکه انعام باصدای مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز سوم شهریورماه است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم نیز در بین خبرهای منتشر شده امروز خود در صفحه دین، قرآن و اندیشه از معرفی رئیس جدید دانشگاه سوره خبر داده و در ادامه نیز به پیام‌های تبریک رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اشاره کرده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری که با تیتر «همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین به چهارمین سال خود رسید» منتشر شده است به صدور احکام دبیران هنری و اجرایی این جشنواره اشاره کرده است. بر اساس این خبر از سوی «مجدالدین معلمی»، معاون هنری حوزه هنری، «آرش ساربان»، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان خوزستان، به عنوان دبیر اجرایی و «سیدشهاب‌الدین طباطبایی»، رئیس حوزه هنری استان خوزستان نیز به سمت دبیر هنری همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین منصوب شده‌اند.
تسنیم در خبر دیگری که به تئاتر اختصاص یافته، از اعلام اسامی آثار پذیرفته شده در نهمین دوره تئاتر صاحبدلان خبر داده است. طبق اعلام اعضای هیئت انتخاب نهمین دوره تئاتر صاحبدلان در بخش صحنه‌ای از میان 32 اثر، پذیرش 23 اثر قطعی و 9 اثر، منوط به بازبینی است. از میان 13 اثر بخش خیابانی نیز 7 اثر به صورت قطعی و 6 اثر به صورت مشروط پذیرفته شده است. نهمین دوره تئاتر صاحبدلان محرم و صفر 1441- 1398 به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنرهای نمایشی در سه بخش‌ نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خارج از صحنه و مسابقه نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود.
این خبرگزاری همچنین گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا غلامی»، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با موضوع «سیداحمد فردید» انجام داده است. وی در بخشی از گفت‌وگوی خود و در پاسخ به این سوال که «نسبت غرب شناسی فردیدی با امید یا انفعال نسبت به افق‌های جایگزین و متفاوت تاریخی(غیر از غرب مدرن) چیست»، گفته است: «به نظر من، در دیدگاه مرحوم فردید به جز دوره ظهور امام زمان(عج) بقیه دوره‌های تاریخی حتی دوره حیات معصومین(ع) مظهر اسم جمال و هدایت الهی نیست و لذا با ابتنا به دیدگاه‌های ایشان، انقلاب، تمدن‌سازی و امثال این‌ها یک مشت وهمیات است، ظاهرا باید یا به تفکر اکتفا کرد یا کنج مسجد نشست و دعاگو بود!».
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی و به نقل از معاون قرآن و عرت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال تغییر میزبانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال 99 خبر داده و در تکمیل آن آورده است:‌ «امیدوار هستیم در سال آینده نمایشگاه قرآن را صرفاً در استان دیگری به جای تهران برگزار کنیم؛ ممکن است در دوره جدید نمایشگاه قرآن تنها در استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز به صورت بین‌المللی برگزار شود و البته این احتمال هم وجود دارد که همچون سال گذشته دو نمایشگاه را شاهد باشیم که یکی در تهران و دیگری در تبریز دایر شود. اگر قرار باشد در تهران نیز نمایشگاه برپا شود، مطمئناً در مصلی خواهد بود، اما اگر در تهران نباشد، امیدواریم بتوانیم در ابعاد شایسته چنین نمایشگاهی را در تبریز برگزار کنیم و استان‌های همدان، آذربایجان‌غربی و اردبیل نیز به عنوان استان‌های معین انتخاب شوند».
این خبرگزاری همچنین از آغاز بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن خبر داده و به معرفی داوران این بخش از مسابقات پرداخته است. در بخش آقایان این مسابقات و در رشته تفسیر حجت‌الاسلام صبوحی و حجت‌الاسلام صدیقی، در بخش حفظ موضوعی حجت‌الاسلام هاشمی و حجت‌الاسلام حکیمی، در بخش حفظ احادیث نهج‌البلاغه نیز حجج اسلام قاسمی و علی رضا زاده جویباری به داوری این دوره از مسابقات خواهند پرداخت.
مهر همچنین بیانیه پایانی دومین نشست فصلی اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور که اواخر مردادماه در اردبیل برگزار شده را منتشر کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «تک‌تک اعضای خانواده تشکیلات قرآنی مردمی کشور خواهان اتحاد، همبستگی، انسجام با استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها و تمسک به حبل‌الله‌المتین قرآن کریم بوده و هستند و هرگونه تفرقه و خروج از مصوبات قانونی را مغایر با تعالیم منوّر قرآن حکیم دانسته و برخورد قاطع با قانون شکنان در این زمینه را از مبادی قانونگذار و دستگاه‌های ناظر بر تشکیلات قرآنی کشور خواستارند».
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه پیام تبریک آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به دبیرکل جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع) را منتشر کرده است و در ادامه از اجرای ویژه‌برنامه‌های شمیم محرم در بندرعباس خبر داده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری در مورد محرم به معرفی برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در هفته نخست شهریورماه پرداخته است. در بخشی از این خبر آمده است: «برنامه سخنرانی حرم مطهر در بخش پیام حرم هر روز یک ساعت مانده به اذان ظهر و عصر برگزار می‌شود و منبر حرم نیز از شنبه تا جمعه با سخنرانی حجج‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی، ماندگاری، مؤمنی، صادقی‌واعظ، رفیعی، فرحزاد و میرباقری بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) برپا خواهد شد».
ایسنا همچنین به بازنشر سخنان آیت‌الله «محمدرضا ناصری‌یزدی»،‌امام جمعه در دیدار با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد و جمعی از بانوان ادارات این استان پرداخته و آن را با تیتر «خانواده‌ها با بهانه‌گیری مانع ازدواج فرزندان نشوند» بر روی خروجی قرار داده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی با انتشار دو خبر تا زمان تهیه این گزارش صفحه قرآن و معارف را به روزرسانی کرده است. در یکی از این خبرها از اعزام 150 نفر از کانون‌های فرهنگی مساجد سیستان و بلوچستان به قم خبر داده شده است. توانمندسازی جوانان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد از اهداف برگزاری این اردوی زیارتی و آموزشی عنوان شده است.
این خبرگزاری در گزارشی که به نظر می‌رسد دوازدهمین شماره آن باشد به بیان برخی نکته‌های قرآنی پرداخته است. نگارنده در طلیعه گزارش که با تیتر «رستگاری در مه غیرت الهی» منتشر شده به آیه 62 سوره مبارکه نحل اشاره کرده و در ادامه آورده است: «یکی از جاری و پنهانی‌ترین داوری‌های آدمی درباره شیوه زندگی خود و کارآمدی و نتیجه آن است. هر کس معمولا شیوه خود را متعارف، عقلانی و بهترین می‌داند. کمتر کسی یافت می‌شود که در یک نگاه انتقادی علیه خود بشورد، خود را به باد پرسش و نقد بگیرد و در یک تحلیل فروتنانه راه و مسلک خود را فروتر از سایرین دچار خطاهای دست‌کم احتمالی بداند. عموم آدمیان شهامت خیزش علیه خویش و یافتن نگاه انتقادی به راه‌های آمده و طرح‌های آینده خود را ندارند. به عکس طریقه و کردار خود را نیکو و بهترین به حساب می‌آورند».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز سوم شهریورماه با انتشار سه مطلب خبری به روزرسانی شده است. این خبرگزاری در یکی از مطالب خود با تیتر «بهترین راه برای رسیدن به نگاه درست/ اگر نگاه به نماز زیبا نباشد، چه می‌شود؟» به انتشار صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در محرم سال 96 در دانشگاه هنر تهران پرداخته است.
«دیدن زلزله در خواب چه تعبیری دارد؟» و «امام هادی (ع) درباره اهمیت اطاعت از پروردگار چه فرمودند؟» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در این صفحه در روز سوم شهریورماه و تا زمان تهیه این گزارش است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب در صفحه دین سه خبر منتشر کرده است که یکی از آنها به صحبت‌های روز گذشته معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در برنامه افق رادیو قرآن اختصاص یافته است. فقهی‌زاده در آن گفت‌وگو از احتمال جابجایی محل برگزاری نمایشگاه قرآن از استان تهران به استانی دیگر صحبت کرده بود.
این خبرگزاری همچنین با «حسین مهتدی» مصحح کتاب مولودنامه امیرالمومنین علی(ع) گفت‌وگویی انجام داده است. مهتدی در بخشی از این گفت‌وگو بیان کرده است: «هرچندکه با گسترش تکنولوژی و وسایل سرگرم کننده در جامعه امروزی برخی از سنت‌های قدیمی برای نسل جوان کم رنگ‌تر شده است؛ ولی با این‌وجود سنت ‌مولودی‌خوانی با همان سبک گذشته همچنان در این منطقه برقرار است. این سنت‌های حسنه نه تنها باعث تفرقه میان مذاهب مختلف نشده است بلکه به وحدت میان شیعه و سنی نیز کمک کرده است؛ چرا که این سنت‌های حسنه از هرگونه اغراق و غلو خالی است و مناقب اهل بیت را بیان می‌کنند. نکته جالب آنکه در میان مردمان خطه دلاور دشتستان که همگی از شیعیان عاشق اهل بیت هستند آوارگانی از کشور افغانستان نیز زندگی می‌کنند در بسیاری از مراسم‌های عزاداری خصوصاً در ایام محرم این عزیزان شرکت می‌کنند که خود گویای وحدت‌آفرین بودن این مراسمات است».
ایبنا در خبر دیگری به درخشش شرکت کنندگان شهر مسجدسلیمان در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان خوزستان اشاره کرده و به نقل از مدیر کتابخانه‌های عمومی این شهرستان از برگزیده شدن 15 نفر از مسجد سلیمان در جشنواره فوق خبر داده است.
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان مذهبی با موضوع مباهله انجام داده است. «محمد باقریان» در بخشی از گفت‌وگوی خود اظهار کرده است: «مهمترین تاثیر «مباهله» و مطالعه درباره آن این است که با خواندن و درک این واقعه هر انسانی به حقانیت دین اسلام و حقایق آن بدون، چون و چرا پی می‌برد و دیگر با شک و تردید به آنچه در دنیا و آخرت رخ می‌دهد فکر نمی‌کند».

انتهای پیام 

captcha