چهره‌های تکراری در مسابقات؛ سکویی برای پرتاب یا سقوط استعدادهای قرآنی
کد خبر: 3834611
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

چهره‌های تکراری در مسابقات؛ سکویی برای پرتاب یا سقوط استعدادهای قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حضور چهره‌های ثابت آن هم با داشتن مقام‌های ملی و بین‌المللی تا چه حد در ایجاد و یا سلب انگیزه سایر شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن اوقاف به عنوان یکی از فنی‌ترین و معتبرترین مسابقات می‌تواند تأثیرگذار باشد.

چهره‌های تکراری در مسابقات قرآن سکویی برای پرتاب یا سقوط استعدادهای قرآنیمسابقات قرآن اوقاف به عنوان یکی از فنی‌ترین و معتبرترین مسابقات از مهمترین رویداد‌های قرآنی کشور است که قشر وسیعی از قرآنیان را درگیر خود می‌کند.

این مسابقات هر ساله در تمام نقاط كشور و در سه بخش شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود که در ادامه برگزیدگان مرحله کشوری به مرحله بین‌المللی راه می‌یاند.

یكی از سؤالات و نكاتی كه در راستای برگزاری این مسابقات در استان همدان مطرح است حضور چهره‌‌های ثابت و تکراری در برخی رشته‌ها همچون قرائت حفظ، اذان و حضور کمرنگ افراد و چهره‌های جدید در مسابقات است.

آسیب‌شناسی این مسئله نیاز به وقت و زمان زیادی دارد اما آنچه از ظاهر داستان برمی‌آید این است که حضور چهره‌های ثابت آن هم با داشتن مقام‌های ملی و بین‌المللی تا چه حد در ایجاد و یا سلب انگیزه سایر شرکت‌کنندگان در چنین مسابقاتی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

این نکته را نباید فراموش کرد که برگزاری چنین مسابقاتی می‌تواند در کشف استعداد‌های جدید قرآنی و سپس پرورش آنان نقش مهی داشته باشد حال آنکه این حضور دائمی و تکراری تعدادی از چهره‌های قرآنی مانع از تحقق این مهم شده است.

در تأیید یا رد این تفکر و علل آن باید از نظر اساتید فن و یا حتی خود شركت‌كنندگان بهره جست در این راستا صحبت‌های چندی از داوران و شرکت‌کنندگان مسابقات اوقاف همدان برای دست‌یابی به نتیجه منعکس داده می‌شود.

عدم کادرسازی؛ عامل حضور شرکت‌کننده‌های ثابت
مهدی ساعد، قاری بین‌المللی قرآن و مقام‌آور اول رشته قرائت در چهل‌ودومین دور از مسابقات اوقاف در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از همدان، در پاسخ به این سؤال که چرا هر ساله چهره‌های ثابت در مسابقات قرآنی به چشم می‌خورد، گفت: «عدم کادر‌سازی» عامل حضور شرکت‌کننده‌های ثابت در مسابقات قرآن اوقاف در سالیان متوالی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جایگزینی برای قرآنیان شرکت‌کننده در مسابقات وجود ندارد، افزود: عدم کادرسازی باعث شده است که دیگر نتوان چهره‌های جایگزینی برای افراد قرآنی حاضر در مسابقات وجود داشته باشد.

ساعد با اشاره به اینکه امسال امتیاز شرکت‌کنندگان در بخش قرائت دارای اختلافات فاحشی بود، گفت: این سطح از قرائت نشان از آن دارد که کادر‌سازی خوبی در سطح استان انجام نگرفته است.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: ضعف عمومی کادرسازی در استان نیز به دلیل عدم برگزاری جلسات خوب و قوی و همچنین عدم برخورداری از اساتید مجرب و خبره در حوزه قرآن است.

این قاری قرآن ادامه داد: از زمان آغاز مسابقات قرآن اوقاف تاکنون قراء و حفاظ حاضر در مسابقات به ندرت توانسته‌اند جلساتی که باعث تربیت نسلی پویا از قرآنیان برای حضور در مسابقات شود، برگزار کنند.

حضور چهره‌های تکراری‌
مجتبی جمالی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان همدان در این باره اظهار کرد: حضور چهره‌های تکراری در مسابقات قرآن اوقاف از چند منظر قابل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن اوقاف یکی از فنی‌ترین مسابقات در سطح کشور است، افزود: افراد شرکت‌کننده در این مسابقات اصولاً افرادی با مقام‌های ملی و بین‌المللی قرآن هستند.

جمالی اضافه کرد: حضور چهره‌های تکراری در برخی رشته‌های مسابقات قرآن اوقاف از یک منظر مثبت است چرا که سطح مسابقات را بالا برده و موجب ارائه سهمیه‌های بیشتری از سوی سازمان اوقاف به استان در مسابقات کشوری می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان ابراز کرد: از سوی دیگر حضور چهره‌های مطرح در این مسابقات آن هم صاحبان مقام‌های ملی و بین‌المللی، شرکت‌کنندگان دیگر را بر آن می‌دارد تا برای رسیدن به آن جایگاه تلاش خود را بیش از پیش به کار بندند.

جمالی با اشاره به اینکه شاید حضور پیاپی چهره‌های ممتاز ملی و بین‌المللی قرآن در مسابقات قرآن اوقاف موجب دلسردی برخی شرکت‌کنندگان شود، گفت: در این راستا سازمان اوقاف تمهیداتی اندیشیده است.

این داور مسابقات اوقاف اظهار کرد: یکی از قوانین وضع شده از سوی سازمان اوقاف برای حضور افراد مختلف در مسابقات این سازمان در رشته حفظ، منع حضور مقام‌آور رشته حفظ 20 جزء قرآن، در رشته‌ای پایین تر از آن(حفظ 10 جزء) است.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف ادامه داد: از طرفی مقام‌آوران کشوری در رشته‌های مختلف قرآنی از حضور در مسابقات سال بعد اعم از مرحله شهرستانی، استانی و کشوری در آن رشته محروم هستند.

جمالی ابراز کرد: بهبود کمی و کیفی برگزاری مسابقات قرآن در سطح استان‌ها نسبت به سنوات قبل، یکی دیگر از تمهیدات سازمان اوقاف جهت، افزایش آمار شرکت‌کنندگان و زمینه‌ساز حضور متسابقان دیگر در برخی رشته‌ها در سطح ملی مسابقات است.

وی بیان کرد: از آنجا که استان همدان امسال نسبت به سال‌های پیش در برگزاری مسابقات از بعد کمی و کیفی دارای رشد بوده است سهمیه این استان در برخی رشته‌ها همچون قرائت و حفظ در سطح کشوری 2 برابر شده است.

این داور مسابقات اوقاف با بیان اینکه برگزاری محافل انس به قرآن با حضور قاریان ممتاز بین‌المللی از جمله مواردی است که می‌تواند در تربیت و پرورش نخبگان قرآنی مؤثر واقع شود، گفت: متأسفانه این چنین محافلی به دلیل هزینه‌های سنگین در سطح استان کم است.

کمبود جلسات قرآن در ‌همدان‌
پیام بحیرایی، یکی از شرکت‌کنندگان رشته قرائت قرآن ضمن ابراز تأسف از وجود چهره‌های تکراری در مسابقات سالانه اوقاف گفت: متأسفانه امسال نیز شاهد چهره‌های جدید قرآنی در مسابقات نبودیم.

وی با اشاره به اینکه جلسات قرآن یکی از عوامل شناسایی استعدادهای قرآنی است، گفت: کمبود جلسات قرآن در سطح استان یکی از عوامل عدم وجود چهره‌های جدید قرآنی در مسابقات سالانه اوقاف است.

بحیرایی اظهار کرد: مدرسان و فعالان جلسات قرآن باید خود را موظف به شناسایی و تربیت کودکان و نوجوانان قرآنی بدانند در غیر این صورت باید بر ارتقا‌ توانمندی‌های خود تلاش بیشتری را به کار بندند.

وی ضمن تأکید بر گسترش جلسات قرآن خانگی در سطح استان افزود: با برگزاری و گسترش چنین جلساتی همراه با تلاوت و بیان نکات تفسیری قرآن کریم در آن، فرهنگ قرآن ‌میان آحاد مردم ترویج یافته و استعدادهای نو و خلاق کشف خواهد شد.

مسئول کانون قرآن و عترت اندیشه نهاوند ضمن تأکید بر حضور مسئولان و چهره‌های قرآنی استان و شهرستان در حین برگزاری مسابقات، بیان کرد: متأسفانه حضور مسئولان و برخی فعالان قرآنی تنها منحصر به پایان مسابقات و در اختتامیه است.

وی ادامه داد: در حالی که با حضور این عزیزان در حین برگزاری مسابقات، علاوه بر استقبال و حضور هر چه بیشتر قرآنیان در این مسابقات منجر به کشف استعدادها و سرمایه‌گذاری بروی برخی قرآنیان فعال در این عرصه خواهد شد.

این قاری قرآن بیان کرد: برگزاری کرسی‌های تلاوت و کارگاه‌های تخصصی قرآن کریم در رشته‌های مختلف از دیگر مواردی است که می‌تواند در کشف، جذب و تربیت هر چه بیشتر قرآنیان در سطح استان مؤثر واقع شود.

رشد قابل قبول
محمد داوریان، یکی از برگزیدگان چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان نیز به ایکنا گفت: در این دور از مسابقات حائز رتبه اول رشته حفظ کل قرآن شدم.

وی با بیان اینکه سطح برگزاری مسابقات قرآن در استان همدان نسبت به استان‌هایی همچون تهران، خراسان‌رضوی و قم پایین است، گفت: خوشبختانه امسال استان همدان شاهد پیشرفت‌های قابل قبولی در مسابقات بود.

داوریان با اشاره به اینکه امسال آمار شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اضافه کرد: امسال شرکت‌کنندگان رشته حفظ کل 7 نفر بودند که نسبت به سال گذشته 3 الی 4 نفر به این بخش افزوده شده بودند.

این حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه استفاده از داوران بین‌المللی نیز از دیگر مواردی بود که در بهبود و پیشرفت این دور از مسابقات قابل نمود بود، گفت: امسال 4 داور بین‌المللی در بخش قرائت به ارزیابی سطح قرائت شرکت‌کنندگان خواهر و برادر پرداختند.

داوریان با اشاره به اینکه استان همدان در غرب کشور از استان‌های ممتاز و برتر در رشته حفظ است، بیان کرد: شایسته است که اداره اوقاف استان در سال‌های آتی از حضور داوران بین‌المللی حفظ نیز در مسابقات بهره‌مند شود.

وی در پاسخ به علت حضور چهره‌های ثابت در مسابقات قرآن اوقاف گفت: این موضوع می‌تواند از منظر شرکت‌کنندگان و مسئولان برگزاری مسابقات مورد بررسی قرار گیرد، ابتدا این نکته قابل ذکر است که حضور صرف در مسابقات و حذف اخلاق قرآنی خود آسیب جدی است که می‌تواند شرکت‌کننده را درگیر خود کند.

این برگزیده مسابقات با اشاره به اینکه یکی از انتقادات وارد به مسابقات اوقاف، داوری در مرحله کشوری است، ابراز کرد: گاهاً شاهد اعتراض‌هایی از سوی شرکت‌کنندگان در مرحله فینال مسابقات هستیم که این خود می‌تواند به عنوان یک آفت در این حوزه مطرح باشد.

داوریان ادامه داد: افرادی که به عنوان داور در مسند ارزیابی قرار می‌گیرند از اساتید مجرب و مطرح کشور هستند که خدشه‌ای به حرفه و کار آنان وارد نیست اما همواره این تفکر از سوی شرکت‌کننده وجود دارد که در حق او اجحاف شده است.

این داور مسابقات قرآن دانش آموزی با بیان اینکه از سال 89 در بسیاری از مسابقات شرکت داشته است، گفت: طی یک دهه حضور در مسابقات هیج‌گاه اعتراضی به داوری داوران نداشته‌ام، اما اعتراض برخی شرکت‌کنندگان به نحوه داوری به حق و برخی نیز از سر غفلت از نحوه داوری است.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌کنندگان نمی‌دانند که امتیاز آنان در مقایسه با رقبای آنان داده می‌شود به گونه‌ای که هر اندازه سطح شرکت‌کنندگان در مسابقات بالا باشد امتیازدهی داوران نیز با دقت و سختی بیشتری انجام می‌پذیرد.

این فعال قرآنی اظهار کرد: در حوزه کاری مسئولین و متولیان برگزاری مسابقات نیز آنچه مهم است رعایت و اعمال عدالت ‌میان همه شرکت‌کنندگان است تا زحمات یک ساله قرآنیان حاضر در مسابقات به دلایل مختلف پایمال نشود.

‌منزلگاه آخر مسابقات قرآنی کشور
داوریان با اشاره به اینکه قرائت و حفظ، منزلگاه آخر مسابقات قرآنی کشور است، گفت: بسیاری از افرادی که به دلیل اختلاف در آئین نامه‌ها و داوری مسابقات در کشور‌های اسلامی و یا برخی سیاست‌گذاری‌ها از کسب رتبه‌های برتر باز می‌مانند همواره به دنبال کسب رتبه اول در مسابقات اوقاف هستند.

وی با اشاره به اینکه مسابقات اوقاف فنی‌ترین و معتبرترین مسابقات قرآن است، گفت: در این مسابقات هرکسی که حرف برای گفتن داشته باشد می‌تواند شرکت داشته باشد این نکته را نباید فراموش کرد که افراد با سطح پایین‌تر می‌توانند در مسابقات ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر شرکت کرده و به مرور خود را برای حضور در مسابقات اوقاف آماده کنند.

وی اشاره‌ای به افتخارات قرآنی خود در سال 98 داشت و گفت: کسب رتبه سوم کشوری در رشته حفظ کل در جشنواره قرآنی مدها و متان و مقام اول رشته حفظ کل در مسابقات استانی اوقاف، مقام‌های کسب شده توسط بنده در سال جاری است.

این برگزیده مسابقات ابراز کرد: از طرفی حضور رقبای قَدَر و برگزیده در این مسابقات می‌تواند افراد را به جای دلسردی به تلاشی مضاعف وا دارد تا خود را به نقطه رفیع رقیب خود برساند در این بین حمایت و تشویق مسئولین اوقاف نیز در افزایش حضور چهره‌های بیشتر و متنوع‌تر در این عرصه موثر است.

داوریان با بیان اینکه در حوزه قرآن باید نیروسازی شود نه نیروسوزی، گفت: قرآنیان باید برای خود حدی را در تعیین کرده و برای دست‌یابی به هدف خود در آن بازه زمانی معین، نهایت تلاش خود را به کار بندند و در نهایت در صورت عدم موفقیت آن رشته، مسیر را رها کرده و در جای دیگری در حوزه قرآن مشغول به فعالیت شوند.

داوریان با اشاره به اینکه سازمان اوقاف در راستای ایجاد عدالت و حضور هرچه بیشتر قرآنیان در مسابقات تمهیداتی اندیشیده است، گفت: یکی از اقدامات خوب سازمان اوقاف در این راستا، افزایش سهمیه شرکت‌کنندگان در مسابقات ملی با افزایش تعداد قاریان و حافظان بین‌المللی هر استان است.

وی ادامه داد: هر اندازه تعداد قاریان و حافظان یک استان بیشتر شود سهمیه او برای حضور در مسابقات ملی افزایش می‌یابد، برگزاری خوب مسابقات قرآن در مرحله استانی از دیگر تبصره‌هایی است که سهمیه شرکت‌کنندگان آن استان را در مسابقات ملی دو برابر می‌کند.

این داور مسابقات قرآن دانش‌آموزی بیان کرد: افزایش آمار شرکت کنندگان در مسابقات مرحله استانی نیز از دیگر مواردی است که در افزایش سهمیه استان برای حضور در مسابقات ملی مؤثر است.

این چهره قرآنی استان ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح ملی «اسوه» گفت: خوشبختانه چند سالی است که طرح ملی اسوه، به همت شورای عالی قرآن در راستای شناسایی و پرورش استعداد‌های قرآنی دانش آموز در رشته قرائت و حفظ انجام می‌شود که امید است به زودی این طرح در سطح استان نیز اجرا شود.

گزارش از لیلا خدائی، خبرنگار ایکنا 
انتهای پیام

captcha