قرآن فقط برای تلاوت نیست
کد خبر: 3832193
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
کاظمی تشریح کرد:

قرآن فقط برای تلاوت نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خداوند در سوره مزمل نماز و قرآن را دو ابزار برای هدایت و سعادت انسان بیان کرده است، اظهار کرد: قرآن فقط برای تلاوت نیست، البته مسیرهای دسترسی به سرچشمه هدایت در قرآن و مقدمه آن تلاوت است اما غایت نیست.

ابزارهای هدایت در بیان قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شب گذشته، 12 مردادماه در مراسم اختتاحیه سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان دختر سراسر کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی اظهار کرد: از اینکه در دهه اول ماه ذی‌الحجه و همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) در جوار حریم فرزند بزرگوارشان امام مهربانی‌ها میزبان گل‌های بوستان قرآن و الگوهای بانوان جامعه اسلامی بوده و با این شکوه یکی از رخدادادهای بزرگ قرآنی کشور رقم خورده توفیقی است که خداوند را به خاطر این نعمت شاکر هستیم.

وی ادامه داد: در خراسان افتخار میزبانی زائران امام هشتم(ع) را در طی برگزاری برنامه‌ها داریم و یقیناً این ذخیره آخرت همه کسانی است که با همین نیت برای برگزاری برنامه‌ها تلاش می‌کنند.

فاصله از قرآن و بروز ناهنجاری‌ها
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایجاد فضای قرآنی در کشور است و تعلیم و تربیت قرآنی از جلوه‌های ارزشمند نظام آموزش و پرورش محسوب می‎شود که بدخواهان اسلام باید این را ببینند.

کاظمی اظهار کرد: مهمترین اولویت در حوزه تعلیم و تربیت توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز است و در آموزش و پرورش همه ساله ده‌ها برنامه برای این بسط و گسترش تدوین می‌شود و اطمینان داریم که در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

وی ابراز کرد: ناهنجاری‌های امروز جامعه ناشی از فاصله گرفتن از قرآن و آموزه‌های این کتاب آسمانی است. خداوند راز و رمز موفقیت انسان در همه عرصه‌ها را عمل به فرامین و دستورات قرآن کریم می‌داند.

کسب معرفت از قرآن
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: خداوند در آیه 29 سوره فاطر می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ»، «ای کسانی که ایمان آورده‌اید کتاب خدا را تلاوت کنید، نماز را به پا دارید، از آنچه روزی شما کردیم مخفی و آشکار انفاق کنید.» با توجه به این آیه، راز موفقیت انسان روی آوردن به قرآن است، چرا که انسان با قرآن به شناخت و معرفت رسیده و این شناخت منجر به عبادت و سایر اعمال نیک می‌شود.

وی افزود: خداوند در جایی از قرآن می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» که ماندگاری و تحریف‌ناپذیری قرآن را این آیه تبیین می‌کند و در جای دیگر می‌فرماید: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» و در آیه شریفه دیگر می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ».

تأکید خداوند بر ذکرالله
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم می‎فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً» افزود: خداوند انسان را به ذکر دعوت می‌کند، دو چیز ذکر هستند، یکی قرآن و دیگری نماز.

کاظمی اضافه کرد: موفقیت انسان با قرآن به قدری مسلم است که خداوند در سوره مزمل نماز و قرآن را ابزار هدایت معرفی کرده و به عنوان راهبردهای موفقیت یک مربی ترتیل‌خوانی قرآن تأکید شده است که این نشان از تأثیر عجیب قرآن در ابعاد مختلف زندگی بشر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تمام سلامت و سعادت انسان از مسیر قرآن است. چگونگی روابط خانوادگی، روابط والدین با فرزندان، مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، روابط کاری، مسیر سلامت و همه ابعاد زندگی ما در قرآن آمده است و تنها راهی که می‌توانیم به مسیر هدایت دست یابیم رعایت چارچوب‌های قرآنی در زندگی است.

کاظمی با اشاره به آیه «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» بیان کرد: با تأمل در این آیه شریفه می‌بینیم که خداوند تنها پیامبر(ص) را به ترتیل قرآن امر نکرده، بلکه سایر بندگانش را نیز به این مهم امر کرده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد زندگی ما امروز با قرآن فاصله گرفته است و قرآن و فضای معطر قرآنی از برخی خانواده‌ها و فضاهای کاری ما دور شده و آن مقداری هم که ساری و جاری است، بر قلب‌ها و دل‌های ما جاری و ساری نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: راه میانبر برای دستیابی به موفقیت و سعادت در زندگی تمسک به قرآن و توسل به عترت است.

کاظمی افزود: از خودمان بپرسیم که چقدر روزانه قرآن تلاوت کرده و به مفاهیم آن توجه می‌کنیم؟ چقدر فعل و انفعالات، رفتارها و اندیشه‌های خود را براساس ترازها و شاخص‌های قرآنی می‌سنجیم؟ قرآن فقط برای تلاوت نیست، البته مسیرهای دسترسی به سرچشمه هدایت در قرآن و مقدمه آن تلاوت است اما غایت نیست. تلاوت، ترجمه، قرائت و تفسیر همه و همه برای این است که رفتار و کردار قرآنی در زندگی ما حاکم شود.

وی خطاب به نخبگان قرآنی در مراسم بیان کرد: به خاطر این نعمت بزرگ امروز در جوار حضرت رضا(ع) حضور یافتید، لذا قدردان و شاکر این توفیقات باشید.

مؤثرترین نهاد در ترویج حفظ قرآن
در ادامه علیرضا مالک اشرفی، معاون اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی افزود: سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور با حضور 2000 متسابق در دو بخش پسران و دختران از هفتم مردادماه آغاز شده و 60 داور برجسته این دوره از مسابقات را داوری می‌کنند و تا 15 مردادماه ادامه دارد.

وی گفت: خرسند هستیم که میزبان دوره پانزدهم مسابقات در بخش دانش‌آموزان و چهارمین دوره مسابقات فرهنگیان ‌هستیم.

معاون اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی بیان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش مؤثرترین نهاد در ترویج حفظ قرآن‌ کریم و تاکنون در راستای مطالبات رهبری اقدامات قابل توجهی را به انجام رسانده است.

مالک‌اشرفی در پایان اظهار کرد: امروز مفتخریم که بیش از دومیلیون و 700 نفر در طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم ثبت نام کرده و گام در مسیر تعالی و ترقی قرآن برداشته‌اند.
انتهای پیام

captcha