«آن زمستان» سنخیتی با زندگانی آیت‌الله مصباح یزدی ندارد
کد خبر: 3828805
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
صادق خرازی:

«آن زمستان» سنخیتی با زندگانی آیت‌الله مصباح یزدی ندارد

گروه فرهنگی ــ صادق خرازی در جلسه نقد فیلم «آن زمستان» که گذری بر فصلی از زندگی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی است گفت: این فیلم از نظر من زندگی یک روحانی لاکچری را روایت می‌کند که سنخیتی با شخصیت و زندگانی آیت‌الله مصباح یزدی ندارد.

برشی از زندگی لاکچری یک روحانیبه گزارش ایکنا از قم، دومین نشست از سلسله نشست‌های کارگاه نقد مستند اشراق، امروز، 30 تیرماه در سینما آوینه قم برگزار و به اکران فیلم «آن زمستان» اختصاص یافت.

این مستند فصلی از زندگی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی را برای ما روایت می‌کند که شرحی از روزهای نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 است و ضمن شرح زندگی ایشان در این دوران، رقابت بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان را به تصویر می‌کشد.

صادق خرازی، دبیرکل حزب «ندای ایرانیان» در این نشست در خصوص شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی شخصیتی عالم، دانشمند و فقیه هستند و بسیار برای ایشان احترام قائلم اما در حوزه سیاست با نظرات و عقیده ایشان مخالفم و هیچ‌وقت هم عقیده و هم نظر نبودیم؛ در دوران مسئولیت خویش در وزارت امور خارجه بارها توفیق میزبانی ایشان را داشتم.

وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی از بزرگ‌ترین متفکران حوزه علمیه است و در دروان جنگ مبارز واقعی و از حامیان امام بودند؛ شجاعانه در برابر تمام انحرافات فکری ایستادگی می‌کردند و به هیچ وجه اهل تظاهر و تسامح نیست.

خرازی بیان کرد: آیت‌الله مصباح را به دلیل اینکه موازین سیاسی خاص دارد مورد انتقاد بسیاری قرار می‌دهند، این فیلم زندگی یک روحانی معاصر ایرانی روایت می‌کند که حامل یک مکتب فکری و سیاسی است که در طول تاریخ شخصیت ایشان تغییر نکرد‌ه‌است. ایشان در سه دوره پس از انقلاب تاثیرگذاری مثبت و تاثیرگذاری داشتند.

وی اظهار کرد: به عنوان مخاطب نظر مثبتی در رابطه با فیلم ندارم زیرا آنچه که از شخصیت واقعی آیت‌الله مصباح می‌شناسیم نشان نمی‌دهد و  نوع چیدمان حضور ایشان در منزل، محل کار و رفت و آمد این گونه نیست. اینکه در فیلم نشان دهد که همه ارکان در خدمت ایشان باشد موجب ایجاد تفکر نادرست در جامعه می‌شود.

خرازی ادامه داد: این فیلم فقط عاشقان آیت‌الله مصباح یزدی را خوشحال می‌کند اما واقعیت زندگی این شخص بزرگوار نیست و تأکید فیلم بیشتر روی محور «اسطوره‌نگاری» از شخصیت آیت‌الله مصباح است.

ساده‌زیستی آیت‌الله مصباح یزدی

دبیرکل حزب «ندای ایرانیان» تأکید کرد: این فیلم از نظر من زندگی یک روحانی لاکچری را روایت می‌کند، این روایت می‌تواند تأثیرات منفی برای مخاطب داشته باشد و شناخت درست و دقیقی که باید از مصباح یزدی داشته باشیم به مخاطب عرضه نمی‌کند. آیت‌الله مصباح زندگی یک روحانی واقعی را دارند و ساده‌زیست هستند اما «آن زمستان» این حقیقت را نشان نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این فیلم ابداعی جدید در حوزه است که باید ادامه‌دار باشد، گفت: در ماه مبارک رمضان در خانه‌های برخی از طلاب می‌رفتیم که پول خرید چایی نداشتند تا با آن افطار خود را آغاز کنند. امروز جامعه بسیار بد و ملتهبی داریم که فضای مجازی و غیرحقیقی خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها می‌کند، این فضای مخرب مجازی روزانه می‌تواند دامی برای مسلمانان پهن کند و اگر اطلاع‌رسانی درست وجود نداشته‌باشد، فرافکنی‌ها و بزرگ‌نمایی‌های اشتباه، اخلاق را زیر پا می‌گذارد.

نگاه سیاسی به فیلم «آن زمستان» نداشته‌ باشیم

همچنین حجت‌الاسلام عباس محسنی، منتقد سینما در نشست نقد و بررسی فیلم «آن زمستان»، گفت: این فیلم بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده‌ای نیست و از این جهت کار «خاص» به شمار می‌رود که باید محدودیت‌های آن را در نظر داشت. کارگردان مقطع پر از التهابی را برای فیلمسازی انتخاب کرده‌است که انتخابات مجلس را روایت می‌کند که آیت‌الله مصباح یزدی در این دوره دچار شکست انتنخاباتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موسیقی فیلم یک فضای تاریک و مأیوس را روایت می‌کند و به طور کلی فیلم ساختار خسته کننده‌ای دارد، افزود: زندگی آیت‌الله مصباح یزدی اصلاً لاکچری نیست و اساساً هیچ‌کس در صدد این نبوده تا در این فیلم زندگی غیرواقعی ایشان را نشان دهد بلکه «آن زمستان» برشی از زندگی عالم بزرگی را روایت می‌کند که حقیقت محض است.

مبارز مقاوم

منتقد سینما با تأکید بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی عالم مبارزی است که اندیشه مقاومت را همیشه زنده نگه می‌دارد، اظهار کرد: آیت‌الله مصباح یزدی علی‌رغم اینکه درگیر یک کنش سیاسی هستند همیشه معتقدند که بازی سیاست و دنیا اساساً نباید ما را از اصل خلقت انسان دور کند و از اهداف عالی و متعالی انسان فاصله بگیرد.

وی تأکید کرد: در این فیلم «اسطوره‌نگاری» نشده‌ است، نگاه سیاسی را کنار بگذاریم، فیلم مقطعی از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی را نشان می‌دهد و این‌گونه تفاسیر در مورد فیلم نادرست است زیرا یک فیلم رئال است. اگر فیلم قصد روایت اسطوره‌ای را داشته هدف آن اسطوره‌سازی از «اندیشه مقاومت» را روایت می‌کند که متعلق به شخص آیت‌الله مصباح یزدی است.

احمد شریف‌زاده کارگردان فیلم «آن زمستان» در اکران این فیلم گفت: این فیلم حاصل چهار سال کار همکارانم است. هدف اصلی فیلم این بود که راوی زندگی اکنونی آیت‌الله مصباح یزدی باشد و مخاطب اصلی این فیلم مخاطب خاکستری است که شناخت دقیقی از آیت‌الله مصباح یزدی ندارند، بنابراین این فیلم برای طرفداران آیت‌الله مصباح یزدی نیست.

انتهای پیام

captcha