تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان محتوای مناسب در فضای مجازی
کد خبر: 3824742
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
خبر خوش خوراکیان/

تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان محتوای مناسب در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مشکلات تولیدکنندگان محتوا به حداقل برسد، از تخفیف مالیات و پرداخت وام به این قشر خبر داد.

امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، در‌گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اقداماتی برای تولید محتوای متناسب با فرهنگ اسلامی - ایرانی در فضای مجازی و رفع مشکلات تولیدکنندگان این عرصه، گفت: امروز سرعت تحولات در حوزه فضای مجازی بسیار زیاد است. بر‌ این اساس نیازمند کار نظری، علمی و فعالیت بیشتر نهاد‌ها، مسئولان، چهره‌ها و مراکز علمی و پژوهشی برای تقویت حوزه تولید محتوا در کشور هستیم.
 
ساماندهی محتوا با اتکا به ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی
وی با اشاره به اینکه با اتکا به ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی می‌توان یک حرکت ارزشمند را در این حوزه سامان داد، تأکید کرد: فضای مجازی و رسانه‌های نوین در ترویج محصولات داخلی و تقویت تولید محتوای ملی نقش مؤثری دارد. البته در این جریان مرکز ملی فضای مجازی جایگاه اجرایی ندارد که بخواهد پروژه‌ها را در این فضا محقق کند؛ در حقیقت مرکز ملی فضای مجازی نقش تسهیل شرایط را برای تولید محتوا دنبال می‌کنند.

خوراکیان با بیان اینکه در شرایط فعلی چند سند را در دستور کار داریم، اظهار کرد: از جمله این موارد سند فضای مجازی سالم، ایمن و مفید، سند آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی و سند پیوست فرهنگی اپراتور‌های تلفن همراه است که به گسترش تولید محتوا کمک خواهد کرد. 

وی اضافه کرد: اقدام دیگری که از چندماه پیش آغاز کرده‌ایم و اثرگذاری بسیاری هم داشت، هماهنگی‌های اجرایی و عملی بین نهاد‌های تأثیرگذار در زمینه تولید محتوای سالم و اسلامی در فضای مجازی است. از جمله این هماهنگی‌ها، مسئله تأمین اجتماعی و بیمه است که بخشی از مشکلات تولید‌کنندگان محتوا در این حوزه بود. اقدامات کارشناسی خوبی در این حوزه انجام و مشکلات این بخش احصا شد. بر این اساس در جلسات مشترکی که با مسئولان تأمین اجتماعی در این حوزه داشتیم، نهایتاً تصمیمات منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای تسهیل این امور شد.
 
تسهیلات ویژه تولیدکنندگان محتوا
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مشکلات تولیدکنندگان محتوا به حداقل برسد تا بتوانند به راحتی و با تسهیل بیشتری در این حوزه فعالیت کنند، تصریح کرد: حوزه بعدی فعالیت ما در خصوص مالیات است. در حال حاضر جلسات کارشناسی ما در این رابطه فعال شده است و به دنبال این هستیم که مشکلات مالیاتی کسب و کار‌های تولید محتوا را برطرف کنیم چراکه امروزه بسیاری از مسائل در این حوزه ابهام دارد.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که در حوزه تولید‌کنندگان محتوا می‌تواند موانع را از سر راه این افراد بردارد و به توسعه صنعت تولید محتوا کمک کند پرداخت وام به آنهاست؛ لذا با وزارت صنعت در حال مذاکره، هماهنگی و گفت‌وگو هستیم تا برخی از تسهیلاتی که در حوزه وام‌های شهرک‌های صنعتی دارند، به فعالان تولید محتوا در فضای مجازی تعمیم دهند که اگر اجرا شود کار بسیار بزرگ و قطعاً اثرگذاری خواهد بود.
 
سهم تولیدکنندگان محتوا بازبینی می‌شود
خوراکیان افزود: بخش دیگر فعالیت ما در حوزه اپراتور‌ها و یا همان توزیع‌کنندگان اینترنت است؛ لذا سهم تولیدکنندگان محتوا را در این حوزه بازبینی و بازنگری خواهیم کرد. باید این سهم را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که تولید‌کنندکان محتوا بتوانند سهم مناسبی را از اقتصاد این حوزه ببرند و مسئله تولید محتوا در این حوزه تقویت شود.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در خصوص اقدامات این مرکز برای فراگیری شبکه ملی اطلاعات در حوزه تولید محتوا هم گفت: شبکه ملی اطلاعات زیرساختی برای گسترش این حوزه است. البته امکانات آن فراهم شده و به زودی هم گسترده‌تر می‌شود. طبیعتاً شبکه ملی اطلاعات بستر مناسبی برای تولید محتوای متناسب با فرهنگ اسلامی -‌ ایرانی ما در داخل کشور خواهد بود.
 
وی بر ضرورت استفاده از شبکه ملی اطلاعات و پلت‌فرم‌های داخلی در حوزه تولید محتوا هم تأکید کرد و گفت: باید پلتفرم‌های جهانی داشته باشیم که خارج از مرز‌های کشور از سوی کاربران جهانی مانند مسلمانان و فارسی‌زبانان فعال باشند. البته باید مردم سواد لازم بر آگاهی در فضای مجازی هم داشته باشند؛ سواد دیجیتال امروز بر مبانی آموزش غربی‌ها تعریف شده است تا مردم یاد بگیرند از فضای مجازی چطور و چگونه استفاده کنند. هرچند این موضوع لازم است، اما باید به مردم این آگاهی را بدهیم که از برنامه‌های ایرانی استفاده کنند و اقتصاد این حوزه را مورد توجه قرار دهند و سیاست و منافع هر پلتفرم را شناسایی کنند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در خصوص جایگاه مسئولیت‌پذیری در ارائه محتوا نیز گفت: تا زمانی که گمنامی در فضای مجازی وجود دارد قطعاً مسئولیت‌پذیری در مورد محتوا وجود نخواهد داشت. در فضای مجازی تمام کاربران متصل، فعال و کنشگر هستند و هر فرد یک رسانه محسوب می‌شود، به نوعی که شما با مداخله جامعه مدنی و نخبگان مواجه هستید؛ بنابراین نمی‌توانید به راحتی تصمیم اشتباه یا غیرکارشناسی در این خصوص بگیرید؛ پس باید برای ایجاد فضای سالم از جامعه مدنی و نخبگان هم به صورت شبکه‌ای استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha