تفاوت فاحش میزان اهدای عضو با اعلام نظر مثبت مراجع تقلید/ اعزام گروه‌های تخصصی به نجف
کد خبر: 3824032
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
شادنوش تصریح کرد:

تفاوت فاحش میزان اهدای عضو با اعلام نظر مثبت مراجع تقلید/ اعزام گروه‌های تخصصی به نجف

گروه سلامت ــ رئیس مرکز مدیریت پیوند اعضا و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به ارتباط گروه‌های تخصصی پیوند عضو ایران با مراجع عظام نجف و قم، گفت: براساس تحقیقات میدانی، دریافتیم میزان اهدای عضو از زمانی که مرجعیت نظر مثبت خود را در این باره بیان و اجازه‌ آن را صادر کرد در مقایسه با زمانی که این مجوز را نداشتیم تفاوت‌ فاحشی دارد.

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند اعضا و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ از تأثیر بسیار زیاد تأیید مراجع بر میزان اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی سخن گفت و اظهار کرد: در کشور ما نظرات مراجع دینی تأثیر زیادی بر میزان پذیرش خانواده‌ها برای اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی دارد. اگر امروز از نتایج عالی پیوند اعضا در ایران صحبت می‌کنیم، به دلیل شجاعت و شهامت امام راحل و فقه پویای شیعه است.

وی با اشاره به اینکه امام راحل به عنوان یک فقیه جامع‌الشرایط و آگاه به شرایط زمان، اجازه اهدای عضو افراد مرگ مغزی را صادر کردند، گفت: علی‌رغم صدور این حکم از سوی امام خمینی(ره)، یازده سال طول کشید تا قوانین حقوقی کشور بتواند این حکم را درک و آن را به قانون تبدیل کند.

شادنوش با اشاره به نظر متفاوت برخی از مراجع عظام تقلید در خصوص اجازه اهدای عضو فرد مرگ مغزی شده، گفت: در مقام فعالان حوزه سلامت می‌دانیم که مراجع دینی نظرات خودشان را بر مبنای ریشه‌های دینی و الهی اتخاذ می‌کنند و دیدگاه آنها تفسیر به رأی نیست، اما همچنان حوزه سلامت در مورد حرمت اهدای عضو فرد مرگ مغزی شده با مشکل مواجه و نیاز است مطالعات فقهی بیشتری در این زمینه انجام شود و جلسات کارشناسی گسترده‌تری بین مراجع، پزشکان و کارشناسان حوزه پیوند عضو برگزار شود.

وی از اتفاقات بسیار خوبی که با ارتباط تنگاتنگ کارشناسان پیوند و متخصصان حوزه‌های جامعه‌شناسی و اقتصادی در کنار تلاش مجتهدانه‌ حوزه‌های دینی رخ داده است نیز سخن گفت و اظهار کرد: برقراری چنین ارتباطی و دستیابی به راه‌حل مشکلات حوزه پیوند دور از دسترس نیست.

رئیس مرکز مدیریت پیوند اعضا و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا مجمعی برای ارتباط پزشکان با مراجع تقلید و ارائه مباحث کارشناسانه به مراجع تشکیل شده است؟ گفت: بله، گروه‌های تخصصی از ایران به نجف اعزام شدند و با مراجع دینی نجف صحبت کردند و در ارتباط مستمر و منظم با حوزه‌ علمیه قم هستیم و این صحبت‌ها و ارتباط دستاوردهای خوبی را در پی داشته است.

وی افزود: چشم‌انداز این نشست‌ها این است که موضوع اهدای عضو با صراحت بیشتر و با تشویق مرجعیت دینی مواجه شود. نفوذ مرجعیت در جامعه مذهبی می‌تواند به رشد روند اهدای عضو و کاهش آلام و درد و رنج بیماران کمک کند.

شادنوش در پایان گفت: براساس تحقیقات میدانی دریافتیم میزان اهدای عضو از زمانی که مرجعیت نظر مثبت خود را در خصوص اهدای عضو بیان و اجازه‌ آن را صادر کردند در مقایسه با زمانی که این مجوز را نداشتیم تفاوت‌ فاحشی دارد.

انتهای پیام

captcha