طرح درج رضایت اهدای عضو در گواهی‌نامه رانندگی؛ منتظر تصویب هیئت دولت
کد خبر: 3823358
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

طرح درج رضایت اهدای عضو در گواهی‌نامه رانندگی؛ منتظر تصویب هیئت دولت

گروه سلامت ــ یک کارشناس اجتماعی حوزه پیوند اعضا با اشاره به طرح درج رضایت افراد برای اهدای عضو در صورت مرگ مغزی در گواهینامه رانندگی، گفت: این طرح در سایر کشورها اجرا شده و نیروی انتظامی موافق است، اما طرح باید به تصویب هیئت دولت برسد.

داریوش آرمان، مدیرعامل سابق انجمن بیماران کلیوی و کارشناس اجتماعی حوزه پیوند اعضا، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با ابراز تأسف از اینکه طی 20 سالی که بر روی موضوع پیوند کلیه کار می‌کنیم، این ذهنیت در کشور به ویژه در رسانه ملی شکل گرفته است که به اندازه کافی در حوزه پیوند اعضا اطلاع‌رسانی شده و دیگر نیازی به این کار نیست، گفت: در حال حاضر صحبت در خصوص پیوند عضو به مقاطع مناسبتی خاص مانند روز پیوند عضو و روز جهانی پیوند کلیه محدود شده است.

وی هشدار داد: مسئله اهدا و پیوند عضو همچنان در کشور ما مشکلی جدی است و اطلاع‌رسانی‌ها موجب ارتقای فرهنگ اهدای عضو در کشور شده و بخشی از مشکلات این حوزه را کاهش داده، اما مشکل هنوز حل نشده است.

آرمان اضافه کرد: همچنان نیاز داریم که هم افکار عمومی در حوزه اهدای عضو به‌روز شود و هم مراجع تقلید با توجه به مشکلات موجود در کشور، فتاوای صریح‌تری ارائه کنند تا مشکلات مردم در بسیاری از استان‌های کشور رفع شود.

خاکسپاری اعضای بدنی که می‌تواند جان مردم را نجات دهد

وی با اشاره به اینکه دیدگاه برخی از مراجع تقلید در خصوص پیوند عضو موجب شده است که برخی از مردم به اهدای عضو فرد مرگ مغزی‌شده اقدام نکنند، گفت: بدن فردی که اعضایش می‌تواند موجب نجات جان تعدادی از مردم شود، به دلیل شفاف نبودن مسئله اهدای عضو به خاک سپرده می‌شود، در حالی که می‌تواند سبب نجات جان دیگران شود.

این کارشناس اجتماعی حوزه پیوند اعضا با ابراز خرسندی از اینکه در کشور متخصصان طراز اول در حوزه پیوند وجود دارند و از اعزام بیمار به خارج از کشور برای پیوند بی‌نیازیم، گفت: 20 سال قبل بیماران فوت می‌کردند یا با هزینه‌های سنگین به کشور دیگری می‌رفتند، ولی اکنون با وجود اینکه هیچ نیازی به اعزام نداریم، هر روز هفت تا 10 بیمار نیازمند عضو به خاطر دریافت نکردن عضو اهدایی فوت می‌کنند.  

هر روز چندین نفر به دلیل دریافت نکردن عضو می‌میرند

وی از رسانه‌ها خواست مشارکت فعال‌تری در حوزه فرهنگسازی اهدای عضو داشته باشند و برنامه‌های جدیدتر و به‌روزتری را در این زمینه تولید کنند و گفت: با برنامه‌ریزی‌های جدید و نواندیشی‌ در حوزه اهدا و پیوند عضو می‌توانیم به سمتی برویم که آمار اهدای عضو در کشور حداکثری شود؛ این مهم نیازمند کار جدی رسانه‌هاست؛ رسانه‌ها نباید این موضوع را کهنه و قدیمی بدانند، چرا که هر روز چند نفر به دلیل اهدا نشدن عضو افراد مرگ مغزی‌شده می‌میرند و مسئله هنوز حل نشده است.

مدیرعامل سابق انجمن بیماران کلیوی در پایان گفت: سال‌ها پیش در انجمن حمایت از بیماران کلیوی موضوع درج رضایت فرد برای اهدای عضو در گواهینامه رانندگی در صورت مرگ مغزی به بیماران نیازمند مطرح شد؛ این اقدام در چند کشور از جمله اسپانیا انجام شده و نتایج خوبی داشته است. مسئولان نیروی انتظامی نیز بارها اعلام کرده‌اند که از این موضوع استقبال می‌کنند ولی باید موضوع به تصویب هیئت دولت برسد و به صورت مصوبه هیئت دولت ارائه شود؛ امیدواریم این اتفاق به سرعت رخ دهد. وزارت بهداشت نیز این مسئله را پیگیری می‌کند؛ اگر این اتفاق رخ دهد، بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به رضایت‌ اهدای عضو حل می‌شود.

انتهای پیام

captcha