تیراژهای 100 هزار جلدی هم شهید صالحی را مغرور نکرد
کد خبر: 3822784
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
گزارش ایکنا از مراسم یادبود نویسنده داستان‌های «اکبر کاراته»؛

تیراژهای 100 هزار جلدی هم شهید صالحی را مغرور نکرد

گروه فرهنگی ــ مراسم یابود شهید صالحی حاجی‌آبادی نویسنده سلسله داستان‎های معروف ادبیات کودک و نوجوان (اکبر کاراته) چهارشنبه شب 5تیر در قم برگزار و در آن به ذکر فضائل آن شهید از جمله تواضع و فروتنی در عین شهرت پرداخته شد.

مراسم یادبود نویسنده داستان‌های «اکبر کاراته» برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، مراسم یادبود شهید محسن صالحی حاجی‌آبادی نویسنده داستان«اکبر کاراته» با عنوان «رد پای آسمان»، شامگاه چهارشنبه 5 تیرماه با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی و هنری و ادبی و همچنین مسئولان استان قم و حوزه‌های علمیه در مجتمع ناشران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا کاظمی مدیر موسسه مطاف عشق در سخنانی گفت: شهید صالحی از سال‌ها پیش آثارش را در این مجموعه منتشر می‌کرد و در این سال‌ها چیزی جز خوبی و صداقت و تواضع چیزی از او سراغ نداریم.

وی افزود: این شهید حتی یک روز از عمر خود را در غیر از مسیر و راه فرهنگ‌سازی در عرصه ایثار و شهادت سپری نکرد و همیشه به یاد زنده نگاه داشتن یاد شهدا بود.

وی تصریح کرد: در حالی که انگشت شمار نویسندگانی هستند که آثار آنها به تیراژ 100 هزار برسد آثار این شهید به خصوص سلسله کتب «اکبرکاراته» بیش از 250 هزار شماره فروش داشت و سه فلش کارت او نیز مخاطبان فراوان داشت ولی ذره‌ای غرور و خودخواهی و تنگ نظری در وجود او جایی نداشت.

مدیر موسسه مطاف عشق یادآورشد: وی هنرمندی پرکار بود و به آنچه قرار است به نسل جوان ارایه دهد بسیار حساس بود؛ وی یک قالب جدید در روایتگری داستانی ارایه کرد که در نوع خود بی نظیر بود.

وی گفت: با این تیراژ بالای آثار و شهرت ادبی، او امکان نداشت پس از ارایه نوشته از اثر او اشکالی گرفته شود و یا متنی تعویض شود و او مخالفت کند؛ درحالی که برخی نویسندگان با وجود یک کتاب، اجازه اصلاح یک جمله کتاب خود را هم نمی‌دهند.

در ادامه فرزند شهید در جایگاه سخنران حضور یافت و از نامهربانی‌هایی که با این شهید پیش ازشهادت شده بود سخن گفت.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخوردهای نه چندان مناسبی را از سوی برخی مسئولان در زمینه حل مسایل درمانی ایشان شاهد بودیم که جای تاسف است؛ خانواده‌های جانبازان و شهدا عزت نفس دارند زیرا راه خود را خدایی انتخاب کردند و منتظر تجلیل کسی نیستند ولی مسئولان باید بدانند که حق نیست که این برخوردها را با برخی جانبازان انجام دهند.

وی با بیان خاطراتی از پدر شهیدش بیان کرد: برخی به پدرم می‌گفتند که چرا جنگ را با طنز می‌نویسی و این طنز نوشته‌ها به نوعی توهین به دفاع مقدس است ولی او به راهی که آغاز کرده بود ایمان داشت و می دانست که شهدا و جانبازان ما که از زندگی دنیا دست شسته‌اند هیچ چیز این جهان را جدی نمی‌گیرند.

در ادامه این مراسم، تقی متقی مسئول ستاد برگزاری این نکوداشت بیان کرد: آنچه در خصوص این شهید باید گفت آن است که شهید صالحی حاجی آبادی به رغم این همه توانایی و شهرتی که در بین جامعه هنری و کودکان و نوجوانان داشت به هیچ عنوان به دنبال مطرح کردن خود نبود و در غربت و تنهایی از میان ما رفت ولی نباید اجازه می‌دادیم که این غربت طولانی شود.

وی تصریح کرد: این شهید 20 سال در جامعه فرهنگی و هنری کشور درخشید ولی ذره‌ای ریا و بی اخلاقی و غرور و جنجال بازی‌های رایج در رفتار وی وجود نداشت.

وی گفت: برکت وجود شهید بود که به محض تشکیل ستاد یادبود همه کارها به شکل بسیار ساده‌ای روی روال افتاد و هیچ مشکلی برای انجام این مراسم نیز پیش نیامد.

در پایان این مراسم نیز موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در سخنانی گفت: شهادت بهترین عاقبت بخیری برای یک انسان است و رسیدن به مقام شهید لیاقت بسیار می‌خواهد.

وی افزود: این شهید در کنار عزت و مقام شهادت یک هنرمند فرهیخته بود؛ آثار وی دست به دست می‌چرخد و روزگار در کنار این عزت نام او را در کنار آثار هنری وی بر سرزبان‌ها می‌اندازد؛ هنرمندان به واسطه این هنر در تاریخ جاودان می‌شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان قم بیان کرد: یکی از نکات جالب در خصوص مقام شهید آن است که همیشه پس از شهادت به خانواده شهید تبریک و تسلیت می‌گویند و این پاردوکس زیبا را تنها در این مورد می‌توان تجربه کرد.

انتهای پیام

captcha